Dlaczego przestrzenie coworkingowe są atrakcyjne dla firm?
Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że rewolucja w zakresie nowoczesnych rozwiązań i miejsc pracy dzieje się na naszych oczach. Jak wynika z przeprowadzonego przez International Workplace Group w pierwszej połowie 2018 roku badania, któremu poddano 18 tysięcy profesjonalistów z 96 krajów, tradycyjne pojmowanie biura rozumianego jako powierzchnia wyrażona w mkw. podłogi, przeznaczona do wstawienia maszyn i urządzeń biurowych niezbędnych do prowadzenia działalności administracyjnej firmy, powoli odchodzi do lamusa. Dziś biuro to czynny element strategii rozwoju firmy pozwalający na m.in. optymalizację kosztów prowadzenia działalności biznesowej, ograniczenie ryzyka utraty płynności finansowej i zwiększenie produktywności pracowników. Współdzielenie biura nie tylko daje nam możliwość dostosowywania jego wielkości, a nawet i lokalizacji do bieżących potrzeb firmy, ale również sprzyja wzajemnej wymianie doświadczeń i nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych. Powierzenie spraw administracyjnych w ręce dedykowanego do tego zespołu, daje nam możliwość skupienia się na sednie naszej działalności i maksymalizacji jej wydajności.
Jak zmienia się sposób prowadzenia firmy?
Podobnie jak kiedyś w życiu prywatnym, tak i w życiu firmy najważniejsze było gromadzenie aktywów, dóbr. Każda szanująca się firma obowiązkowo posiadała reprezentacyjną siedzibę, własną recepcję, salę konferencyjną i fotel prezesa. Z kolei ludzie często pracowali w jednej firmie po 20-30 lat, a dla wygody kupowali domy i mieszkania w najbliższym sąsiedztwie swojego miejsca pracy. Na spotkania firmowe umawiali się w swoim biurze, a biznesy prowadzili przede wszystkim z lokalnymi przedsiębiorcami i rynkami. Dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii (internetu, telefonii itp.) te granice zaczęły sięgać coraz dalej, obejmując kolejne inne dzielnice, miasta, a obecnie nawet kraje czy kontynenty. Taki postęp oczywiście stwarza liczne szanse i możliwości, ale w ślad za rozwojem wymaga też od nas coraz większej elastyczności i czasem nawet umiejętności bycia w kilku miejscach na raz. Naprzeciw tej potrzebie idealnie wychodzą właśnie coworkingi i biura serwisowane, które pozwalają nam bez zbędnych zobowiązań i kosztów przenosić nasz biznes tam, gdzie aktualnie jest to zasadne.
Można mówić już o rewolucji w zarządzaniu nieruchomościami?
W kontekście samego zarządzania nieruchomościami na przestrzeni ostatnich lat niewiele się zmieniło. Biura w dalszym ciągu potrzebują przeglądów, zaopatrzenia i napraw okresowych. To co się zdecydowanie zmieniło, to podejście do zarządzania nieruchomością. W dobie wszechobecnego outsourcingu coraz więcej managerów i dyrektorów firm rozumie, że nie ma już potrzeby posiadania własnej powierzchni biurowej, a więc przede wszystkim również niekończących się nakładów finansowych i problemów związanych z zarządzaniem taką powierzchnią.
Czy Polska to dobre miejsce na lokalizację przestrzeni coworkingowych?
Polska ze swoim stałym wzrostem gospodarczym to jeden z najszybciej rozwijających się krajów w całej Europie. Dzięki dotacjom z UE znacząco poprawia się nasza infrastruktura, powstają nowe miejsca pracy, budynki użyteczności publicznej, drogi i sieci komunikacji. Otwarcie granic na inne Państwa członkowskie sprzyja wymianie doświadczeń i powstaniu nowych rynków zbytu. Taka sytuacja gospodarcza sprawia, iż wiele międzynarodowych koncernów i firm zainteresowanych jest naszym krajem, ale również lokalnie powstają jak grzyby po deszczu nowe firmy i startupy. Wraz z nimi maleje bezrobocie, a wzrasta zapotrzebowanie na miejsca pracy, w tym również te coworkingowe.
Jakie są obecnie trendy w świecie coworkingu?
Chyba najważniejszą różnicą, zmianą jest to, że kiedyś coworking rozumiany był bardziej jako sposób organizacji przestrzeni pracy, a dziś jest przede wszystkim sposobem pracy. Oczywiście ciągle pozostajemy na gruncie przestrzeni współdzielonych przez kilku różnych użytkowników, ale dodatkowo dochodzi nam czynnik relacji i więzi jakie tych użytkowników ze sobą łączą. Dziś coraz mniej zamykamy się w swoich boxach, a więcej wychodzimy do ludzi, czerpiemy ze swoich doświadczeń i kontaktów, zaczynamy tworzyć społeczność. Dlatego do naszych biur wprowadzamy tzw. Community Managerów, organizujemy Community Events, bo wierzymy, że to jest przyszłość coworkingu. Dostosowujemy nasze przestrzenie do tego, aby każdy mógł poczuć się w nich wyjątkowo, a nawet jak w przypadku Spaces otwieramy dedykowane i oddane do użytku naszych Klientów kawiarnie, w których mogą swobodnie spotykać się ze swoim partnerami biznesowymi i innymi członkami wewnętrznej społeczności.
Kim są główni użytkownicy przestrzeni coworkingowych?
Ciężko jest stworzyć jeden profil typowego użytkownika coworkingu. Korzystają z nich zarówno ludzie młodzi jak i dojrzali, zatrudnieni na etat jak i pracujący jako freelancerzy. Myślę, że największą zaletą coworkingu jest to, że każdy może odnaleźć w nim miejsce dla siebie. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów powierzchni współdzielonej: od bardziej tradycyjnych już wydzielonych boxów, po ogromne otwarte przestrzenie swoim wyglądem przypominające bardziej klub czy kawiarnię, aniżeli miejsce pracy. Wszystko zależy od tego, co kto lubi i gdzie czuje się dobrze. Nawet w obrębie 14 lokalizacji, jakie mamy obecnie jako Regus na warszawskim rynku, owe różnice dają się zauważyć. Mamy pod swoimi skrzydłami zarówno klientów, którzy dosyć mają wszechobecnej bieli, prostoty i połysku, jak i tych, którzy bez nich czują się przytłoczeni przez wnętrze. Dlatego tak jak różni są nasi klienci i ich potrzeby, tak i różne są nasze biura i oferta.
Czy przestrzeń coworkingowa może odgrywać istotną rolę w rywalizacji o najlepszych pracowników?
Oczywiście, że tak! Każdy z nas woli przebywać w miejscach atrakcyjnych, ciekawych i dobrze przemyślanych. Jednak nowoczesne wzornictwo, projekt i wyposażenie biura to koszty, na które nie każda firma może sobie pozwolić. Przykładem tego są startupy, które bazują na projektach młodych, kreatywnych i ambitnych ludzi. W przeszłości, ze względu na ograniczone budżety i brak alternatyw, takie firmy powstawały w przydomowych garażach. Wszyscy znamy przykłady światowych firm, które w ten sposób rozpoczynały swoją działalność. Ale kto z nas wie ile firm nie rozwinęło skrzydeł i upadło, właśnie ze względu na niemożność przyciągnięcia odpowiednich pracowników? Oczywiście, w przypadku nowopowstających przedsiębiorstw, podstawą jest dobry pomysł na biznes. Jednakże ich rozwój zależy od pracowników i kontaktów jakie uda nam się przyciągnąć. Idealnie w tej roli sprawdzają się biura coworkingowe, które poza swoim prestiżowym adresem służą nam często obsługą profesjonalnej recepcji, salą konferencyjną i kawą jak w najlepszych kawiarniach.
Jakie są wartości dodane przestrzeni coworkingowych?
Ciężko wymienić je wszystkie na ten moment, a co więcej cały czas poznaję kolejne. Wspominałem już o społecznym aspekcie coworkingu, sieciach kontaktów i wzajemnej wymianie doświadczeń. Do tego dochodzą nam piękne, kosztowne i ergonomiczne wnętrza, o których utrzymanie i zaopatrzenie nie musimy się troszczyć. Dla przykładu klienci naszego łódzkiego biura mogą poszczycić się, iż pracują w miejscu, które we wrześniu 2018 r. zdobyło tytuł najlepszego biura regionalnego w Łodzi w konkursie Office Superstar zorganizowanym przez CBRE, a nie kosztowało ich to ani złotówki, jeśli chodzi o stworzenie tego niepowtarzalnego designu, ani nawet chwili czasu, aby taką przestrzeń stworzyć. A jednak z uzyskanego tytułu mogą cieszyć się i korzystać również i oni sami. Poza tym przynależność do naszej społeczności to dostęp do szerokiej oferty tzw. Community Events, które stanowią wartość dodaną przede wszystkim dla naszych klientów jako ludzi, a nie firm. Wreszcie w pakiecie do naszych usług dodajemy globalne członkostwo do sieci biur Regus na całym świecie. Oznacza to, iż na przykład będąc w podróży, czekając na samolot lub po prostu z jakiegoś powodu chcąc pracować w danym dniu blisko swojego miejsca zamieszkania, można bez dodatkowych opłat skorzystać z jednego z naszych Salonów Biznesowych i zyskać w ten sposób najcenniejsze dobro jakim jest dla nas wszystkich dziś czas.
Czy w przyszłości wzrośnie liczba elastycznych biur?
Od początku roku otworzyliśmy pięć nowych lokalizacji w Polsce. Otwarcie kolejnych trzech zaplanowane jest na czwarty kwartał 2018 roku. Rozwijamy się dynamicznie i co ważne, otwierając nowe biura nie obserwujemy spadku obłożenia dotychczasowych Centrów Biznesowych. Świadczy to o ogromnym zapotrzebowaniu na tego typu usługi, a my z naszymi planami rozwoju staramy się mu sprostać. Dodatkowo, jeszcze w tym roku, International Workplace Group, do którego przynależy Regus, wchodzi na polski rynek z nową marką Spaces, która dedykowana będzie młodym, intensywnie żyjącym przedsiębiorcom. Liczba nowych elastycznych biur w Polsce i na świecie na pewno będzie więc wzrastać, tak samo jak poszerzać będzie się ich profil w odpowiedzi na potrzeby użytkowników.
Czy można stwierdzić, że tradycyjne biura odchodzą do lamusa?
Mimo wszystkich aktualnych tendencji i wzrostu sektora usług świadczonych w ramach tzw. co-workingu, nie sądzę aby tradycyjne biura całkowicie odeszły do lamusa. Wciąż istnieją firmy i przedsiębiorstwa, którym niezbędna jest siedziba i odpowiednia infrastruktura. Dlatego część świadczonych przez nas usług to biura serwisowane w tradycyjnej formie. Coraz częściej zdarza się, iż światowe marki chcąc sprawdzić rentowność polskiego rynku zamiast inwestować we własne przestrzenie decydują się na outsourcing i korzystanie z biur serwisowanych (nie rzadko wynajmując całą naszą lokalizację na wyłączność). Dlatego przestrzenie elastyczne takie jak Regus czy Spaces stanowią świetne zaplecze do rozwoju firmy czy realizacji projektów. Widzimy, iż procent biur serwisowanych w stosunku do własnych biur tradycyjnych stale i dynamicznie rośnie.
Jak rynek coworkingowy zareaguje na ewentualny kryzys na rynku biurowym?
Na pewno rynek dokona weryfikacji. Część firm coworkingowych upadnie. Dokonane zostaną przejęcia. Skala będzie zależała od tego jak długo potrwa i jak głęboki będzie kryzys. Historia pokazuje, iż przetrwają najsilniejsi. Grupa IWG, która istnieje na rynku światowym od kilkudziesięciu lat i przeszła przez kilka globalnych kryzysów, ma bardzo duże doświadczenie jak należy prowadzić działalność, aby być przygotowanym na potencjalny kryzys i maksymalnie z niego skorzystać. Myślę, że w tym momencie warto również zwrócić uwagę na ryzyko z punktu widzenia właścicieli budynków współpracujących z operatorami coworkingowymi i jak ważne jest, aby był to partner profesjonalny i stabilny, który jest ekspertem w swojej dziedzinie, co podczas kryzysu ma ogromne znaczenie.
IWG, który zrzesza takie firmy jak Regus czy Spaces to jeden z największych na świecie operatorów biur serwisowanych. Nową marką na polskim rynku będzie od grudnia Spaces. Jak będzie przebiegać rozwój tej marki w Polsce?
Tak jak Pani wspomniała, Spaces wchodzi na polski rynek już w grudniu tego roku. Zaczynamy od chyba najlepszej możliwej lokalizacji w stolicy – miejscu u zbiegu ulicy Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej, gdzie kiedyś znajdował się dom handlowy „Sezam”. Dziś w jego miejscu powstał najnowocześniejszy budynek biurowy klasy A+, zachwycający swą architekturą, zarówno w dzień, jak i w nocy. Przy budynku zlokalizowane są obie linie warszawskiego metra, w jego wnętrzu liczne sklepy i lokale usługowe, a na jego dachu zielone tarasy, z których podziwiać można widok na centrum miasta. Zaczynamy więc od wysoko zawieszonej poprzeczki. Ze względu na rozwijającą się ostatnimi czasy konkurencję, wolimy nie zdradzać jeszcze wszystkich szczegółów naszej dalszej ekspansji, ale zapewniamy, że będzie intensywnie i bynajmniej nie ograniczymy swej działalności wyłącznie do obszaru stolicy.
Czym Spaces będzie się wyróżniać na rynku?
Oprócz wszystkich zalet wymienionych powyżej, należy wspomnieć, iż Spaces dedykowane będzie osobom kreatywnym i wymagającym. Panować będzie w nim wyjątkowa atmosfera, która sprawi, że każdy będzie mógł poczuć się w nim jak w domu. Hasło Spaces brzmi (Angielskie: Feel like at home. Ops! We meant feel like at work). Planujemy organizację licznych eventów i wydarzeń kulturalnych, do których przygotowujemy się już na kilka miesięcy przed otwarciem biura.
A do tego wszystkiego zupełnie darmowe dla naszych klientów biurowych, globalne członkostwo dające dostęp do Salonów Biznesowych Spaces i dodatkowo Regus zlokalizowanych na całym świecie.
Coraz częściej deweloperzy i właściciele nieruchomości inwestują w coworki. Czy operatorzy biur serwisowanych obawiają się konkurencji z ich strony?
Powiem tak: jak z wieloma rzeczami – wszędzie jest dobrze, gdzie nas nie ma. Rzeczywiście znane są historie deweloperów, którzy otwierają coworkingi obejmujące nie tylko piętro czy dwa, ale również i całe budynki. Jak toczą się ich losy można przeczytać w prasie. A jak będzie w przyszłości, to już czas pokaże.
Jak powinno wyglądać biuro sprzyjające produktywności, współpracy i komunikacji?
Na pewno powinno mieć wydzielone specjalne przestrzenie: do pracy, do spotkań, do wypoczynku oraz oddzielną przestrzeń socjalną. Gdy nie są one od siebie wyraźnie rozgraniczone, wstając od biurka nie czujemy, abyśmy zaczęli się relaksować. Tak samo jak trudno byłoby nam prowadzić prace w zespole, w trakcie spotkania, mając świadomość, że po sąsiedzku znajduje się ktoś kto potrzebuje ciszy i skupienia. Dlatego, aby maksymalizować naszą efektywność, tak jak w domu, potrzebujemy do tego dedykowanych przestrzeni. Do tego dochodzi unikalny design, cieszące oko detale i personel, który w profesjonalny sposób pomoże nam w zadaniach administracyjnych. Ważne są też materiały użyte do wykończenia powierzchni, które oprócz walorów estetycznych powinny mieć też te funkcjonalne tj. fotele biurowe odciążające kręgosłup czy materiały wygłuszające, które dadzą nam komfort pracy nad różnymi pomysłami bez obawy o to, że usłyszą o nich osoby niepowołane. A jeśli chcą Państwo wiedzieć i zobaczyć więcej, zapraszamy do jednego z naszych biur, gdzie w trakcie wycieczki po biurze opowiemy o wszystkich aspektach biura sprzyjającego produktywności, współpracy i komunikacji.
W jaki sposób aranżowane są centra biznesowe Regus?
Nad każdym naszym nowym projektem czuwa globalny dział Space Planningu, w skład którego wchodzą przede wszystkim architekci. Korzystając ze swojego doświadczenia i opinii naszych użytkowników, maksymalizują oni wartość użytkową każdej przestrzeni, nad którą obejmujemy zarząd. Plan biura, rozmieszczenie mebli, ale nawet użyte materiały koordynowane są przez zespół specjalistów, których zadaniem jest stworzenie przestrzeni biurowej na miarę Państwa potrzeb.