O budowie Staromiejskiej 13a rozmawiamy z Panem Dawidem Tatarkiem, dyrektorem Działu Inwestycji w PRO-INVEST SA.
Staromiejska 13a będzie nową jakością na katowickim rynku biurowym. Proszę opowiedzieć nam o tym projekcie.
Staromiejska 13a to kameralny i zaawansowany technologicznie butik biurowy zlokalizowany przy jednej z najstarszych ulic handlowych w Katowicach. Naszym celem było połączenie klimatu śródmiejskiej kamienicy z jakością i komfortem zarezerwowanym dotychczas dla nowoczesnych biurowców klasy A. Nasi najemcy będą mieli do dyspozycji blisko 1300 mkw. powierzchni biurowej oraz 220 mkw. powierzchni przeznaczonej na usługi gastronomiczne. Budynek będzie posiadał wiele udogodnień m.in. lobby, recepcję, ochronę, tarasy, ogród na dachu, cichobieżną windę, 40 miejsc parkingowych oraz podwójną linię zasilania.
Biurowiec został zaprojektowany zgodnie z wymogami jakie stawia się dzisiaj tzw. zielonym budynkom. Zwróciliśmy tutaj szczególną uwagę na ograniczenie zużycia energii elektrycznej, wody bieżącej, zagospodarowania wody deszczowej czy zredukowania wysp cieplnych. Dla podniesienia komfortu pracy, zadbaliśmy o kontrolę wilgotności powietrza, niskoemisyjne materiały wykończeniowe oraz wymianę powietrza na poziomie 40m3/h/os.. W efekcie nasi najemcy otrzymają zdrowe i komfortowe powierzchnie biurowe, niedostępne w okolicznych kamienicach.
Projekt powstaje w historycznym miejscu stolicy Górnego Śląska. Dlaczego zdecydowali się Państwo na tę lokalizację?
Miasto od dawna poszukiwało inwestora, który podjąłby się rewitalizacji tego unikalnego terenu, a PRO-INVEST posiada pełne zaplecze projektowe i wykonawcze, aby sprostać tego typu wyzwaniom. Na zakup młyna parowego wpływ miało wiele czynników, niemniej jednak to jego przemysłowa architektura oraz lokalizacja w ścisłym centrum miasta zadecydowały o uruchomieniu inwestycji. Dzięki naszym kluczowym kompetencjom dostrzegliśmy potencjał, którego nikt wcześniej nie zauważał. Staromiejska 13a charakteryzuje się bardzo dobrym dostępem do komunikacji miejskiej, ośrodków kultury, handlu, usług i gastronomii.
Poza standardowymi procedurami związanymi z Pozwoleniem na Budowę, jakie kwestie formalne musieli Państwo spełnić, by rozpocząć prace? Jak one przebiegają?
Zakupiona nieruchomość nie jest wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków, ani także nie widnieje w gminnej ewidencji. Jedynym miejscem jej figurowania jest dokumentacja historyczno-konserwatorska Zabytki przemysłu i techniki na terenie Katowic, która nałożyła na nas obowiązek przeprowadzenia konsultacji z miejskim konserwatorem zabytków. Nasza współpraca ograniczyła się jednak tylko do rozmów dotyczących zachowania „świadków historii” – mowa o ścianach nośnych budynku. Podjęliśmy decyzję, że ich pozostawione fragmenty będą pełniły unikalny charakter dekoracyjny inwestycji. Zły stan techniczny obiektu nie pozwalał nam na renowację, przez co byliśmy zmuszeni dokonać rozbiórki większości zabudowy. Obecnie zakończyliśmy główne prace związane z konstrukcją żelbetową.
Czym Staromiejska 13a będzie wyróżniała się pod kątem architektury?
Realizowany projekt nawiązuje do charakteru i bryły starego Młyna Parowego. Elewacja trzech pierwszych kondygnacji będzie wykonana z postarzanych cegieł i przesłonięta szklaną pergolą. Natomiast dwie ostatnie elewacje zostaną całkowicie przeszklone. Budynek będzie posiadał dwa tarasy oraz ogród na dachu, na który najemcy będą mogli bezpośrednio wyjechać windą, aby podziwiać panoramę Katowic. Przy wejściu do budynku powstanie konstrukcja szybu windowego, który ma nawiązywać do znajdującej się tam poprzednio windy towarowej. Wnętrze budynku to połączenie zachowanej starej tkanki budynku z nowoczesnością. Dominują stare cegły, beton, szkło i drewno. Po poprzednim budynku zachowaliśmy stare belki drewniane, które posłużą między innymi do produkcji blatów w łazienkach.
Jak mieszkańcy sąsiadujących budynków zareagowali na Państwa plany związane z budową biurowca?
Pomysł realizacji projektu od początku budził skrajne emocje. Z jednej strony miasto niemogące przez lata znaleźć odpowiedzialnego inwestora z nadzieją patrzyło na kogoś, kto mógłby tę nieruchomość odkupić i zagospodarować. Z drugiej strony narastały obawy mieszkańców, że ich spokój zostanie zakłócony.
Jak w takim razie udało się Państwu przekonać mieszkańców do projektu?
Naszą misją jest projektowanie i budowanie zdrowych i komfortowych miejsc do pracy i życia. Czujemy się odpowiedzialni za obszar który zagospodarowujemy, szczególnie jeśli jest to tak trudna lokalizacja jak Staromiejska 13a. Najważniejsze było aby umiejętnie połączyć założenia biznesowe z interesem stron trzecich. Przeprowadziliśmy szczegółowe konsultacje społeczne, precyzyjnie przedstawiając wygląd i funkcje naszego projektu. Pokazywaliśmy także plan remontu otaczającej zabudowy – bramy od ulicy Staromiejskiej, przejścia na podwórze, oraz modernizację tylnych elewacji kamienic sąsiadujących z biurowcem. Inwestycja pozwoliła spełnić trzy ważne zadania, z których jesteśmy bardzo dumni – stworzenie nowoczesnego biurowca w niepowtarzalnym miejscu, odbudowanie małego elementu kwartału Śródmieścia i pomoc mieszkańcom w zachowaniu czystego, zdrowego i bezpiecznego podwórka.
Jak przebiega proces komercjalizacji Staromiejskiej 13a? Jakie firmy wykazują największe zainteresowanie najmem powierzchni?
Inwestycja ma charakter butiku biurowego, która swoją architekturą i wyposażeniem sprosta nawet najbardziej wymagającym najemcom. Firmy z którymi prowadzimy rozmowy cenią sobie kameralną atmosferę i ciszę, którą gwarantuje druga linia zabudowy. Już teraz mogę powiedzieć że najwięcej zapytań ofertowych płynie ze strony firm świadczących usługi prawnicze oraz IT. Pierwsza umowa obejmować będzie lokal gastronomiczny na parterze, gdzie swoją restaurację otworzy jeden z najbardziej utalentowanych kucharzy w Polsce.
W takim razie nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć szybkiego skomercjalizowania tak interesującego obiektu! Bardzo dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.