Kompleksy biurowe, wysokościowce czy nowoczesne biurowce już na dobre zagościły w polskich miastach. Poza wieżowcami czy parkami biznesowymi na mapie inwestycji w Polsce, można znaleźć kameralne budynki biurowe posiadające wyjątkowe walory historyczne bądź architektoniczne. Jedną z form tego typu obiektów są biurowce butikowe, które stanowią połączenie nowoczesności z zabytkowym charakterem danego miejsca, a przy okazji kuszą potencjalnych najemców nietuzinkową architekturą.
Butik biurowy, czyli jaki?
Butik, czyli określenie niewielkiego, kameralnego sklepu oferującego towary z najwyższej półki. Czy analogicznie butik biurowy oznacza ekskluzywną powierzchnię oferowaną najemcom? Nie do końca, choć tkwi w tym stwierdzeniu dużo prawdy. Po pierwsze, biurowce butikowe wyróżnia zazwyczaj bardzo dobra lokalizacja. Znajdują się one najczęściej w prestiżowych dzielnicach miasta lub w jego ścisłym centrum. Po drugie, tego typu obiekty cechują się zabytkowym, unikalnym charakterem oraz niepowtarzalnym klimatem. Wszystko za sprawą tego, że w dużej mierze zlokalizowane są w zrewitalizowanych kamienicach, pałacach czy w odbudowanych obiektach, które powstały na wzór nieistniejących, historycznych budynków. Do tej grupy zaliczamy również małe oraz nowoczesne budynki, wyróżniające się indywidualnym stylem, oferujące niewielką powierzchnię najmu. To właśnie kameralność przestrzeni biurowej odróżnia butiki biurowe od wielkich biurowców. Inną różnicą jest stawka najmu – zazwyczaj jest ona wyższa w porównaniu z typową powierzchnią biurową.
Na wynajem powierzchni w tego typu obiektach decydują się przede wszystkim firmy szukające małych biur położonych w bardzo dobrej lokalizacji. Dla takich firm istotna jest także renoma i prestiż danego miejsca, które będzie stanowić wizytówkę przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, iż rotacja najemców w biurowcach butikowych jest niska, co związane jest z wysokim poziomem lojalności ich użytkowników. Podmiotami wynajmującymi przestrzeń w tych obiektach są często kancelarie prawne, przedsiębiorstwa działające w sektorze doradztwa finansowego, fundusze inwestycyjne, biura projektowe, a także firmy świadczące specjalistyczne usługi.
Jak wygląda rynek?
Rodzimy segment biurowców butikowych stale się rozwija. Nowe inwestycje na rynku stołecznym, a także – choć na mniejszą skalę – na niektórych rynkach miast regionalnych pokazują, że popyt na powierzchnie w tych budynkach wciąż rośnie. Sztandarowym przykładem miasta, w którego centrum znajduje się duża liczba biurowców butikowych, jest niewątpliwie Warszawa, dysponująca również dużym potencjałem do dalszej ekspansji w tej materii. Chmielna 25, Foksal City, Opera House – to tylko z niektóre stołeczne przykłady butików biurowych, które można spotkać w samym sercu stolicy. Z kolei analiza rynku biurowców butikowych w innych miastach Polski pokazuje, iż w wielu największych miastach regionalnych można wymienić przykład istniejącego lub właśnie realizowanego obiektu butikowego. Wśród nich wymienić można biurowiec Benaco powstający przy ul. Pilotów w Krakowie, obiekt Good Point 761 w Sopocie. budynek Poznańska 37 w Poznaniu czy Twelve we Wrocławiu. Prekursorem takiej formy inwestowania na rynku katowickim jest firma CH Estates Sp. z o. o. – która jest powiązana z grupą PRO-INVEST SA – będąca inwestorem projektu Staromiejska 13a. Inwestycja zlokalizowana jest w miejscu dawnego Młyna Parowego. Bogata historia obiektu zainspirowała firmę do stworzenia swoistej enklawy w samym centrum miasta. W wyniku przeprowadzonej rewitalizacji, stworzony zostanie kameralny, pięciokondygnacyjny butik biurowy o powierzchni użytkowej ponad 2 000 m kw.
Przykład ten świadczy o tym, iż popyt na powierzchnię w biurowcach butikowych nie jest zjawiskiem charakterystycznym tylko dla stolicy, co z kolei jest dowodem na to, że w najbliższych latach tego typu inwestycje będą pojawiać się w miastach regionalnych.