Jak wynika z raportu GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” z 2014 r., obecnie internet posiada przeszło 75 proc. gospodarstw domowych. Do końca br. sieć szerokopasmowa ma pokryć cały kraj, a za pięć lat dostęp do internetu o prędkości minimum 30 Mb/s powinni posiadać wszyscy mieszkańcy. W rezultacie branża e-handlu będzie się dynamicznie rozwijać. W ostatnim czasie Polska bardzo mocno poprawiła infrastrukturę dostępu do szerokopasmowego internetu. Szybko przełamujemy bariery technologiczne, ale przed nami wciąż jeszcze wyzwanie związane z kompetencjami cyfrowymi i barierą mentalną. Kiedy szukamy informacji, internet jest powszechny, ale wciąż rzadko korzystamy z niego, kiedy chcemy coś kupić – mówi Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji, podczas XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju.
Badanie zrealizowane w 2014 r. przez CBOS pokazuje, iż zakupy za pośrednictwem internetu robi prawie połowa Polaków. Jeszcze 10 lat temu nikły odsetek Polaków kupował w internecie, dzisiaj to doświadczenie ma już za sobą ponad 40 proc. z ich, ale to ciągle mało w stosunku do społeczeństw zachodnich – mówi Andrzej Halicki. Powszechny dostęp i zdolność do korzystania z internetu ma wpływ na rozwój e-commerce i usług, które są możliwe do wykonywania online. Wydaje się, że przed nami rewolucja, która pozwoli nam bardzo szybko zdynamizować e-commerce – dodaje.
Polacy coraz chętniej korzystają z nowych technologii. Przykładem jest wzrost popularności, m.in. Platformy Usług Administracyjnych Publicznej (ePUAP), na której widoczna jest zwiększająca się ilość e-usług. Możliwe jest, iż od przyszłego roku za pośrednictwem platformy będzie można dokonać nawet płatności. Postępy są widoczne także w branży e-handlu. Jak pokazuje raport firmy PMR, w 2014 roku wartość rynku e-commerce osiągnęła poziom 27,5 mld zł, natomiast w tym roku wyniesie 31,8 mld.
Jeszcze lepsza sytuacja panuje w segmencie m-commerce. W tej kwestii Polska jest liderem na terenie całej Europy. Według raportu „Handel mobilny w praktyce 2014” przygotowanego przez mGenerator.pl, w 2014 r. wartość branży odnotowała 113-proc. wzrost do poziomu ok. 1 mld zł. W tym roku może być to już 2,5 mld zł. E-commerce i m-commerce przybliżają świat – mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.
Jak pokazuje raport PMR, kryterium, które przesądza o wyborze między sklepem tradycyjnym a internetowym jest różnica w cenie produktów. W efekcie dla dalszej ekspansji e-handlu kluczowe są coraz niższe opłaty za przesyłkę. Z punktu widzenia kupujących istotna jest również pewność dostawy, że przesyłka – jak zapewnia sklep – dotrze do nich za dzień lub za dwa dni. Drugi aspekt to wybór możliwości odbioru przesyłki, czy to ma być kurier, czy odbiór w punkcie, np. na stacji 24-godzinnej czy w punkcie samoobsługowym – podkreśla Janusz Wojtas.
Polski rynek e-handlu ma duży potencjał rozwoju. W najbliższych latach doświadczy on z pewnością dynamicznego wzrostu. Jest to szansa nie tylko dla rodzimych przedsiębiorców, ale także konsumentów, którzy zyskają dostęp do szerokiego zakresu asortymentu produktów z możliwością wyboru najlepszej opcji.