Dane przedstawione przez JLL pokazują, że na koniec II kwartału 2015 r. zasoby biurowe w Trójmieście wyniosły 526 000 mkw. Jest to zatem czwarty co do wielkości rynek w kraju – po stolicy (4 538 000 mkw.), Krakowie (689 000 mkw.) i Wrocławiu (641 000 mkw.). Gdańsk i Gdynia charakteryzują się dużą dynamiką wzrostową – od 2008 r. ich łączne zasoby biurowe zwiększyły się dwukrotnie.
Głównym centrum biurowym aglomeracji jest Gdańsk, oferujący 351 000 mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, zlokalizowanej głównie w Oliwie, Wrzeszczu na południowych rubieżach przy lotnisku i trasie WZ. Zasoby biurowe Gdyni wynoszą ok. 140 000 mkw. umiejscowionych głównie w rejonie ul. Łużyckiej. Turystyczny Sopot dysponuje 35 000 mkw. biur.
Trójmiejska oferta nowoczesnych nieruchomości biurowych przyciąga coraz większych inwestorów z zagranicy. Dowodzą tego dokonane w ostatnich miesiącach transakcje – sprzedaż Baltic Business Center w Gdyni, BPH Office Park w Gdańsku czy pierwszego etapu Alchemii w Gdańsku.
Obecnie w Trójmieście buduje się ponad 130 000 mkw. biur, z czego ponad 100 000 mkw. zostanie oddane do użytkowania do połowy 2016 r. Inwestycje te zlokalizowane są głównie wzdłuż głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta, wzdłuż linii powstającej Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, np. w okolicach lotniska (kampus firmy Intel), w Gdańsku – Wrzeszczu (projekt Neptun) czy w dzielnicy Redłowo w Gdyni (kompleks biurowy Tensor).
Zadowoleni najemcy
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 r. trójmiejscy deweloperzy wynajęli ponad 53 000 mkw. powierzchni biurowych, co stawia ich na trzecim miejscu w Polsce pod względem osiągniętego popytu. Powoli końca dobiegają umowy zawarte podczas pierwszego boomu na powierzchnie biurowe w latach 2006–2008. Większość najemców z tego okresu osiągnęła inwestycyjny sukces, odnotowała rozwój struktur, a nawet przeprowadziła fuzje i przejęcia. Dzięki ich rozwojowi rośnie również rynek najmu.
Pierwsza połowa roku była bardzo intensywna, jeśli chodzi o podpisywanie nowych kontraktów czy też przedłużanie istniejących umów najmu. W samym II kwartale 2015 nasz trójmiejski oddział wspierał transakcje na ponad 11 000 mkw. biur – komentuje Magdalena Reńska, Dyrektor Trójmiejskiego Oddziału JLL. – Eksperci z trójmiejskiego oddziału JLL mieli przyjemność w minionym półroczu doradzać m.in. takim globalnym firmom, jak Bayer, Wipro, Transcom, Sony PE czy Ericsson i Willis. Przewidujemy, że popyt w drugiej połowie roku będzie równie wysoki. Trójmiasto sprawdziło się jako znakomita lokalizacja dla firm z sektora nowoczesnych usług biznesowych – podkreśla.
Aglomeracja trójmiejska z populacją przekraczającą milion osób, to wiodący ośrodek gospodarczy, edukacyjny i kulturalny w północnej Polsce, wyspecjalizowany w nowoczesnych technologiach, finansach i usługach. Region bardzo chętnie wybierany jest przez firmy z sektora usług dla biznesu ze względu na takie czynniki, jak m.in. szeroki dostęp do pracowników posługujących się językami obcymi, rozwinięta infrastruktura transportowa – drogowa, kolejowa, lotnicza i morska, władze lokalne otwarte na współpracę z międzynarodowym biznesem, sprzyjający klimat inwestycyjny i atrakcyjny dla najemców rynek powierzchni biurowych – podkreśla Marcin Faleńczyk, Zastępca Dyrektora Invest in Pomerania.
Warto dodać, że najemcy powierzchni biurowych w Trójmieście mogą liczyć na atrakcyjne stawki czynszów (12.75-13.5 euro za mkw. miesięcznie), a także liczne, oferowane przez deweloperów zachęty, takie jak: miesiące zwolnienia z czynszu, wykończenie biura pod klucz w stawce najmu, logo na dachu bez dodatkowego czynszu, udogodnienia dla rowerzystów czy budżet na relokację.
Region gigantów
Ekspert trójmiejskiej agencji rozwoju przypomina o zawartej niedawno transakcji najmu między firmą Torus – deweloperem centrum biurowego Alchemia a amerykańskim koncernem branży finansowej State Street. Podpisana umowa dotyczy ok. 14 000 mkw. Obecnie State Street zatrudnia ponad 2,5 tys. pracowników w Krakowie. Biuro w Gdańsku może pomieścić ponad 1000 pracowników, którzy będą świadczyć usługi finansowe, w tym z zakresu księgowości funduszy inwestycyjnych, wyceny papierów wartościowych i sprawozdawczości finansowej. Cieszy nas ogromnie fakt, że State Street wybrał właśnie Trójmiasto – mówi Marcin Faleńczyk.
W ostatnich miesiącach Trójmiasto stało się siedzibą kilku międzynarodowych gigantów z różnych branży. Wśród najemców warto wymienić przedsiębiorstwa, takie jak: Bayer (Olivia Business Centre), Sony Pictures Entertainment (Łużycka Office Park), Amazon (Olivia Business Centre) czy Wipro (Alchemia), a przecież ich sukces przyciąga kolejnych, światowych gigantów. Istotne jest, że firmy outsourcingowe, które wybrały Gdańsk lub Gdynię w większości przypadków zwiększają powierzchnię najmu – wraz z powstawaniem nowych linii biznesowych, pozyskiwaniem nowych zleceń i zatrudnianiem nowych pracowników.
Atrakcyjność inwestycyjna regionu determinowana jest nie tylko poprzez dostęp do wykwalifikowanej kadry czy nowoczesnych powierzchni biurowych. Równie istotnym czynnikiem mającym wpływ na decyzję inwestora o wyborze lokalizacji jest rozwinięta infrastruktura techniczna i transportowa regionu. Do najważniejszych realizowanych obecnie projektów należy Pomorska Kolej Metropolitalna, a także rozwój portów w Gdańsku i Gdyni, budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz stacji SKM Gdańsk Śródmieście – wymienia Zastępca Dyrektora Invest in Pomerania.
Uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w III kwartale 2015 będzie pośrednio wspierać rozwój sektora usług dla biznesu zwiększając dostępność Trójmiasta dla kadr z okolicznych miast, ale także aktywizując trudniej dostępne obecnie rejony intensywnie zabudowywane przez inwestycje mieszkaniowe. W rezultacie wzrośnie atrakcyjność regionu dla firm z tej branży, dla których możliwości rynku pracy są jednym z najważniejszych kryteriów wyboru lokalizacji – przewiduje Magdalena Reńska.
Zobacz więcej: Pomorska Kolej Metropolitalna a nowe perspektywy trójmiejskiego biznesu