Firma Skanska Property Poland w 2012 roku poświęciła aż 70 proc. swoich inwestycji na potrzeby firm z sektora nowoczesnych usług biznesowych. Branża ta niewątpliwie napędza rynek nieruchomości biurowych w Polsce. Z wyliczeń Jones Lang La Salle wynika, że firmy z tego sektora zajmują już 1 mln mkw powierzchni biurowych, głównie w miastach takich jak Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Łódź i Katowice.
Rynek powierzchni biurowych w miastach poza Warszawą niewątpliwie należy do klientów branży nowoczesnych usług dla biznesu, którzy lokują i prężnie rozwijają swoje centra w Polsce. Wiele z tych firm wybiera biura Skanska – we Wrocławiu praktycznie dwa całe budynki wypełniły się firmami z sektora i prowadzimy zaawansowane negocjacje z kolejnymi firmami na innych naszych projektach – mówi Waldemar Olbryk, prezes Skanska Property Poland.
Szacujemy, że sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce może zajmować ok. 1 mln mkw. powierzchni biurowej. Dane te opieramy na informacjach dotyczących wysokości zatrudnienia w centrach usług przeliczając je na liczbę mkw. powierzchni biurowej przypadającej na jednego pracownika. Co ciekawe, np. w Krakowie lub Łodzi firmy z sektora zajmują około 40% całkowitych zasobów biurowych miasta – informuje Mateusz Polkowski, starszy analityk rynku, Jones Lang LaSalle.
Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu poszukują nowej powierzchni biurowej w przystępnych cenach.
Firmy z sektora usług dla biznesu potrzebują nowoczesnych, komfortowych biur, które spełnią wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa danych, a także duże potrzeby wizerunkowe firm. Co ważne, coraz więcej przedsiębiorstw zwraca uwagę na zielone rozwiązania w budynkach. Filozofia zrównoważonego rozwoju staje sie dla centrów BPO/SSC ważnym elementem budowania strategii firmy odpowiedzialnej i wykorzystującej najnowsze, oszczędne i efektywne na wielu płaszczyznach rozwiązania – komentuje Waldemar Olbryk.
Inwestorzy zwracają uwagę na potrzeby firm z branży outsourcingowej, mając świadomość gwałtownego rozwoju tego sektora.
Sektor usług dla biznesu od kilku lat rozwija się w Polsce w tempie dwucyfrowym. Możemy spodziewać się, że będzie to stabilny poziom wzrostu w kolejnych latach. Już w tej chwili centra mają zabezpieczone kontrakty na 3 do 5 lat do przodu, ponieważ umowy outsourcingowe podpisuje się na kilka okresów rozliczeniowych. Wynika to z faktu, że najlepsze efekty daje długofalowa współpraca, w której dostawca usług outsourcingowych dobrze poznaje przejmowane procesy i proponuje kolejne optymalizacje – mówi Krystian Bestry Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Europe – Drugim warunkiem stabilności sektora w kraju jest przejmowanie coraz bardziej zaawansowanych zadań, wymagających specjalistycznej wiedzy, szerokiej dostępności utalentowanych kadr, znajomości wielu języków obcych, rozumienia kultury zachodniej i dogodnej lokalizacji blisko kluczowych klientów. Takich warunków nie są w stanie zapewnić ani inne kraje regionu ani nawet świata. Dlatego zadań, które w tej chwili trafiają do polskich centrów nie da się przenieść łatwo do Indii czy Chin, wręcz przeciwnie, wzrastająca specjalizacja Polski w tym obszarze będzie z pewnością przyciągać kolejne inwestycje.