Konieczność czy dobrowolny wybór?
Z jednej strony modernizacja obiektu biurowego jest kosztową inwestycją, związaną z licznymi niedogodnościami i utrudnieniami wynikającymi z prowadzonych prac modernizacyjnych. Jednak z drugiej prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona przynosi szereg korzyści w postaci m.in. zwiększenia komfortu pracy dotychczasowych najemców, stworzenia powierzchni biurowej dopasowanej do obecnych trendów, a także możliwości wykorzystania najnowszych rozwiązań technicznych dostępnych na rynku biurowym. Ze względu na rosnącą konkurencję ze strony nowo powstających biurowców, które oferują wysoką jakość powierzchni biurowej, modernizacja istniejących obiektów biurowych staje się niejednokrotnie wręcz koniecznością. W największych polskich miastach z roku na rok przybywa przykładów takich realizacji – jednym z nich jest warszawski obiekt Blue Tower Plaza. Jak przebiegały prace podczas realizacji tego przedsięwzięcia i co było największym wyzwaniem dla planujących i wykonujących prace modernizacyjne?
Zarówno dobro najemców, jak i świadomość rosnącej konkurencji skłoniło firmę First Property, właściciela biurowca Blue Tower Plaza, do przeprowadzenia w ostatnim czasie szeregu prac związanych z unowocześnieniem tego budynku. O modernizacji Błękitnego Wieżowca zadecydowała wola pokazania, że budynek można uczynić znacznie przyjaźniejszym dla użytkowników, oraz że można zaaranżować powierzchnię biurową klasy A, co naszym zdaniem z powodzeniem zostało udowodnione. Chcieliśmy jednocześnie odświeżyć wizerunek budynku oraz jego postrzeganie na rynku, nie tylko poprzez modernizację strony wizualnej wnętrz, ale również poprzez wprowadzenia odpowiednich udogodnień dla wszystkich użytkowników – mówi Jeremi Słomiński, dyrektor ds. asset management w firmie First Property.
Na co zwrócić uwagę?
Najważniejszą kwestią przy przeprowadzaniu prac modernizacyjnych, obok założonego budżetu oraz efektu końcowego, jest odpowiednia organizacja ich przebiegu. Zdecydowanie największym wyzwaniem przy modernizacji Błękitnego Wieżowca było przeprowadzenie jej w sposób niezakłócający normalnej, codziennej pracy najemców, przy jednoczesnym trzymaniu się harmonogramu prac – komentuje Jeremi Słomiński.
Kolejnym istotnym czynnikiem jest wybór odpowiedniej firmy, która w sposób kompleksowy zaplanuje realizację zadania. W przypadku Blue Tower Plaza za projekt i realizację modernizacji odpowiedzialna była warszawska firma Interbiuro. Pierwszym etapem, który rozpoczął się pod koniec ubiegłego roku, był lifting holu i strefy wejściowej biurowca. Modernizacji podlegało lobby – hol i strefa wejściowa na parterze budynku, gdzie dokonano wymiany sufitów, wymiany oświetlenia, aranżacji i odnowienia posadzki marmurowej, aranżacji głównego holu wind, demontażu fontanny, stworzenia w lobby parteru miejsca spotkań, strefy bezpłatnego Wi-Fi, wymiany mebli recepcji i ochrony. Wychodząc naprzeciw obecnym trendom, wprowadziliśmy również szereg udogodnień dla rowerzystów w parkingu podziemnym budynku – wymienia Jeremi Słomiński. Współpraca z firmą Interbiuro zaowocowała stworzeniem nowoczesnej przestrzeni biurowej przy uwzględnieniu możliwości budżetowych, która spełniła oczekiwania zarówno firmy zlecającej, jak i najemców powierzchni.
Zmodernizowana strefa wejściwa w Błękitnym Wieżowcu, fot. Szymon Polański
Odnowiony hol, fot. Szymon Polański
Następny etap inwestycji obejmował remont części biurowej wraz z odnowieniem holu windowego. Powierzchnia biurowa 11 piętra została zaaranżowana zarazem jako showroom dla potencjalnych nowych najemców Błękitnego Wieżowca – stworzona została nowoczesna przestrzeń do pracy z podziałem na gabinety oraz open space, a także część socjalna z jadalnią oraz salą fitness – zdradza Jeremi Słomiński. Projekty i realizacje przykładowej powierzchni w systemie open space, gabinetów, sali konferencyjnej, zaplecza socjalno-sanitarnego przygotowane zostały w dwóch pakietach cenowych: podstawowym – silver i premium – gold.
Wnętrzne nowego biura First Property zaprojektowane i zrealizowane przez Interbiuro, fot. Szymon Polański
Hol windowy, fot. Szymon Polański
Jednak to nie koniec prac modernizacyjnych w obiekcie. Jak ujawnia Słomiński: Dalsze plany związane ze zmianami w Błękitnym Wieżowcu to: stworzenie szatni i pryszniców przy parkingach dla rowerzystów zaplanowane na przyszły rok, modernizacja bramek wejściowych na teren budynku oraz rewitalizacja terenu zewnętrznego przed budynkiem od strony Placu Bankowego.
Modernizacja obiektów biurowych wymaga czasu, nakładów finansowych, a także sprawnej organizacji prowadzonych prac. Jest ona ważna nie tylko z perspektywy konkurencyjności danego biurowca na rynku, ale także z punktu widzenia obecnych oraz przyszłych najemców. Należy przy tym podkreślić, iż korzyści wynikające z dokonanego przedsięwzięcia będą procentować nawet w perspektywie kilkunastu lat.