Dane przedstawione w minionym tygodniu przez ABSL pokazują, że w centrach outsourcingu w Polsce pracuje już ponad 150 000 specjalistów. Sektor ten nadal stanowi jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi gospodarki, a także jest największym najemcą nowoczesnych biurowców.
Zobacz więcej: BPO lubi Polskę
Sektor usług dla biznesu jest kluczowym najemcą nowoczesnych budynków biurowych, zwłaszcza poza Warszawą, i branżą o ogromnych potrzebach rekrutacyjnych. Najnowszy raport Skanska i JLL pod patronatem ABSL analizuje opinie osób zatrudnionych w centrach BPO/SSC pod kątem przestrzeni biurowej i miejsca pracy. Z badań wynika, że ponad 80 proc. osób chciałoby mieć informację na temat wyglądu swojego przyszłego stanowiska pracy przed podpisaniem umowy z daną firmą – mówi Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynku w Skanska Property Poland.
Z raportu BPO i centra usług wspólnych: pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy. Atrybuty budynków biurowych jako przewaga konkurencyjna w walce o najlepszych pracowników, przygotowanego przez Skanska i JLL wynika, że nowoczesny biurowiec oferujący atrakcyjne, a często też elastyczne powierzchnie może być ważnym atutem w procesie poszukiwania pracownika. Nowoczesna powierzchnia biurowa, która wspiera efektywność, może wpłynąć na wybór pracodawcy. Aż 65 proc. ankietowanych wskazuje, że nowocześnie zaprojektowane biuro sprzyjające produktywnej pracy może przekonać do wyboru danej firmy przez kandydata. Jest to szczególnie istotne w czasach coraz większej konkurencji o kadry w segmencie nowoczesnych usług dla biznesu – wyjaśnia Anna Młyniec, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy JLL.
Wygoda = efektywność
Analiza dokonana przez Skanska i JLL przekonuje, że młodzi, wykształceni pracownicy cenią wygodę swojego miejsca pracy. Aż 90 proc. z nich uznało w badaniu, że komfort pracy wpływa na ich produktywność, zwłaszcza, jeśli większość dnia spędzają na rozwiązywaniu zadań umysłowych i wpatrywaniu się w komputer. Warto też zauważyć, że znaczna część osób – 78 proc. – uznała, że na efektywność wpływa także możliwość odseparowania się w pomieszczeniach do pracy cichej. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy wykonywana praca wymaga skupienia lub prowadzenia wielu, trudnych rozmów telefonicznych.
Młodzi ludzie doceniają elastyczny podział biura na strefy: relaksu, spotkań czy kreatywną, dzięki czemu mogą w pełni wykorzystać swoje talenty i czuć się komfortowo, niezależnie od tego, czy realizują zadania indywidualne, zespołowe czy wymagające skupienia. Zgodnie z filozofią Workplaces by Skanska, tworzymy elastyczne przestrzenie biurowe, które łączą potrzeby pracujących w budynku ludzi i firm, a także ich otoczenia – komentuje Arkadiusz Rudzki.
Jakie biuro wybierają kandydaci?
Większość ankietowanych wskazało, że nowoczesny biurowiec – idealne miejsce do pracy powinien charakteryzować się:
- odpowiednią wentylacją i klimatyzacja pomieszczeń;
- zielonym otoczeniem;
- dostępem do świeżego powietrza, wynikającym z możliwości otwierania okien;
- lokalizacją w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej;
- parkingiem dla rowerzystów wraz z szatniami i prysznicami;
- bezpłatnym WiFi;
- dostępem do różnorodnych usług, w tym kantyny i sklepu spożywczego;
- elastycznością przestrzeni biurowej – wydzielonymi miejscami do pracy indywidualnej i zbiorowej.
Wśród czynności, jakie deklarują w badaniu pracownicy sektora usługowego przeważają zadania indywidualne, czyli praca przy komputerze – poczta elektroniczna, analizy, przygotowywanie dokumentów; rozmowy telefoniczne oraz obsługa urządzeń biurowych. Zadania zespołowe, wymagające osobistego kontaktu z innymi osobami, takie jak np. „burze mózgów”, które mają na celu doskonalenie decyzji grupowych czy spotkania z klientami, są wykonywane w zdecydowanie mniejszym zakresie, podczas, gdy to właśnie zadania z zakresu tzw. teamwork – zdaniem ankietowanych – tworzą największą wartość dla firm. Konieczność zapewnienia odpowiedniej powierzchni na realizację różnego typu zadań kreujących największą wartość dla pracodawcy jest zatem oczywista – podsumowuje Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL.
Omówiony raport zawiera informacje zebrane pośród 533 pracowników biurowych zatrudnionych przez firmy BPO/SSC w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Łodzi i Trójmieście. Zapraszamy do obejrzenia filmu prezentującego wybrane opinie ankietowanych: