Postępujący rozwój technologii i zmiany zachodzące w obrębie całego społeczeństwa wpływają na styl naszego życia, w tym także na to, w jaki sposób pracujemy. Firmy na całym świecie zmagają się z problemem znalezienia jak najlepszego sposobu funkcjonowania na powierzchni biurowej. Coraz więcej z nich odchodzi od popularnego w ostatniej dekadzie systemu open space. Praca kilkudziesięciu, a niekiedy nawet kilkuset pracowników – podobnie ubranych, wykonujących podobne czynności, siedzących przy tych samych biurkach – w tym samym, ogromnym pomieszczeniu nie sprawdziła się w takim stopniu, jak początkowo zakładali eksperci. Open space stał się symbolem biurowej uniformizacji – kojarzy się ze zniewoleniem pracowników i na pewno nie poprawia ich kreatywności czy produktywności.
Rozwiązaniem problemu organizacji firmy może okazać się nowy, zdobywający popularność trend, z angielskiego określany jako address-free offices, wdrożony już m.in. w amerykańskich siedzibach American Express GlaxoSmithKline czy PwC. Głównym założeniem tego rozwiązania jest fakt, że pracownicy nie mają przypisanych sobie stanowisk pracy, co wpływa nie tylko na ich produktywność pracowników, ale też pozwala przedsiębiorcy na zminimalizowanie miejsc w biurze, które nie są przez nikogo używane, a które można przeznaczyć np. na pomieszczenia służące odpoczynkowi, bowiem jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez The International Facility Management Association na 950 przedsiębiorstwach, nieużywane przez nikogo miejsca pracy znajdują się aż w 60% firm biorących udział w badaniu.
Wykonywanie zadań w różnych miejscach firmy, w strefie relaksu lub w miejscach przeznaczonych do pracy w skupieniu pozwala na ograniczenie czasu komunikacji wewnątrz firmy. Firma Glaxo przeprowadziła ankietę wśród pracowników, którzy pracowali w biurach bez przypisanych stanowisk pracy. Okazało się, że dzięki temu rozwiązaniu ilość przesyłanych maili spadła aż o połowę. Co więcej, w ocenie pracowników proces podejmowania decyzji skrócił się aż o 1/4. Okazuje się więc, że taka organizacja przestrzeni może sprzyjać pracy zespołowej i usprawniać komunikację – komentuje Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor Mikomax Smart Office.