Czy firmy inwestujące w Krakowie powinny obawiać się, że w przyszłości będzie problem z pozyskiwaniem wykwalifikowanych pracowników?
Sebastian Wysocki: Wspomniany rynek kandydata zauważalny jest w większości sektorów biznesu i właściwie we wszystkich regionach kraju. Już teraz mnogość możliwości, jakie do wyboru na obecnym rynku pracy mają wykwalifikowani pracownicy, wpływa na kierunki migracji zawodowej. W związku z tym, powinniśmy raczej zastanowić się, w których regionach kraju inwestorzy mogą spodziewać się nasilenia deficytu kadrowego. Jak wynika z obserwacji Antal, w najbliższym czasie ośrodkami najmniej zagrożonymi problemem z dostępnością wykwalifikowanej kadry będą lokalizacje skupiające nie tylko największy wolumen już istniejącego biznesu, ale te najchętniej wybierane przez pracowników, jako miejsce do życia – Kraków do nich należy.
Kraków to drugi co do wielkości rynek biurowy w Polsce (ponad 1 mln mkw.). Jak w raporcie CBRE i Antal została oceniona dostępność przestrzeni biurowych?
Kamil Tyszkiewicz: Dostępność przestrzeni biurowych została oceniona na aż 7,2 pkt na 10-stopniowej skali. Co więcej, z raportu CBRE „Regionalny Rynek Biurowy po IV kw. 2017 wynika, że stolica Małopolski już od jakiegoś czasu utrzymuje się na pozycji lidera regionalnego rynku biurowego. To właśnie w tym mieście w 2017 roku odnotowano największy przyrost aż 190 000 mkw. powierzchni w 18 nowych budynkach. Warto również podkreślić, że wraz z dojrzewaniem rynku biurowego w Krakowie przybywa budynków biurowych klasy A, oferujących coraz szerszą gamę udogodnień dla najemców. Wśród najbardziej wyróżniających się obiektów, które pojawiły się na rynku w 2017 roku, znajdują się DOT Office i Equal BP w Krakowie, a w budowie pozostają kolejne warte uwagi obiekty takie jak no. Podium Park.
Jak oceniana jest przez inwestorów infrastruktura Krakowa?
Kamil Tyszkiewicz: Infrastruktura Krakowa została oceniona przez inwestorów na 6,8 pkt. w 10-stopniowej skali. W szczególności, najlepiej działa transport lotniczy, który uzyskał aż 8 pkt. Rozwijający się port lotniczy Kraków-Balice umożliwia szybkie połączenie zarówno z największymi miastami Polski, jak również z wieloma europejskimi stolicami, co docenili inwestorzy. Równie wysoko – po 7,3 pkt – zostały ocenione kolej oraz komunikacja miejska. Za to na obniżenie noty wpłynął komfort komunikacji samochodowej w mieście, który oceniono zaledwie na 5 pkt. Mieszkańcy Krakowa narzekają na korki, ale na rozluźnienie ruchu w mieście wpływa m.in. intensywny rozwój sieci ścieżek rowerowych, na czym korzystają m.in. pracownicy.
Kraków jest drugim największym ośrodkiem miejskim Polski. Wspomniał Pan, że pracownicy chętnie wybierają stolicę Małopolski jako miejsce do życia. Jak jednak ją oceniają?
Sebastian Wysocki: Wszyscy znamy główne problemy, z którymi boryka się obecnie większość aglomeracji miejskich w kraju. Między innymi jest to słaba polityka pro-ekologiczna oraz zanieczyszczenie powietrze, a Kraków nie jest wyjątkiem. Mimo tego, że wspomniane czynniki odgrywają coraz większą rolę, w raporcie „Potencjał inwestycyjny Krakowa”, miasto otrzymało ocenę całościową na poziomie 7,7 pkt. w 10-cio punktowej skali. To naprawdę dobry wynik. Ponadto, jak wynika z danych Antal, Kraków oceniany jest jako drugie, najbardziej atrakcyjne miejsce do życia, a chęć relokacji do dawnej stolicy deklaruje co trzeci specjalista i menedżer. Co najbardziej cenimy w Krakowie? Przede wszystkim bogatą ofertę kulturalną, która w raporcie zdobyła aż 8,9 pkt. Liczne atrakcje turystyczne, wysoki komfort życia oraz niezwykle bogate dziedzictwo historyczne, to jednak tylko niektóre z cech wyróżniających miasto. Kolejne ważne dla mieszkańców atuty lokalizacji to atrakcyjna oferta handlowa, wysoki poziom szkolnictwa oraz poczucie bezpieczeństwa.
Czy inwestorzy, którzy chcą rozpocząć działalność w Krakowie mogą liczyć na wsparcie administracji publicznej?
Kamil Tyszkiewicz: Wsparcie administracji publicznej to najsłabiej oceniany aspekt Krakowa, który zdobył zaledwie 4,9 pkt. na 10-stopniowej skali. Warto jednak zwrócić uwagę, że jest to związane z ogólnie niską w naszym kraju opinią wobec administracji publicznej. Firmy narzekają głównie na wysoki poziom biurokracji, nadmiernie rozbudowane procedury i trudności w dostępie do ekspertów. Dlatego tak istotne jest to, aby wszystkie strony dokładały starań, żeby tę współpracę jak najbardziej usprawniać.
- 1
- 2