Rynek nowoczesnych powierzchni biurowych w Polsce rozwija się według pewnego schematu – od Warszawy jako stolicy i największego miasta w Polsce, przez duże ośrodki regionalne (Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Katowice czy Poznań), po mniejsze miasta, takie jak Kielce, Olsztyn, Białystok czy Toruń, które stają się obiektem zainteresowania inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, a powstające w nich biurowce spełniają wymagania nowoczesnych obiektów klasy A.
Jak ocenia Pani potencjał inwestycyjny Torunia na tle innych regionalnych rynków biurowych w Polsce, a w szczególności w województwie kujawsko-pomorskim?
Potencjał inwestycyjny Torunia na tle innych regionalnych rynków biurowych oceniam jako bardzo wysoki. Główne atuty naszego miasta, wpływające na tę ocenę, to przede wszystkim: centralne położenie miasta na mapie Polski, bezpośredni dostęp do autostrady A1, usprawniający nie tylko trasę Toruń – Trójmiasto, ale także Toruń – Łódź – Warszawa. Ponadto istotnym czynnikiem są niskie koszty eksploatacji (mediów) w porównaniu z innymi rynkami regionalnymi oraz jeden z największych atutów – dostęp do wykwalifikowanej kadry, kształconej przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika, który znajduje się w pierwszej dziesiątce uniwersytetów w kraju, a jego najbardziej oblegane kierunki wiążą się z ekonomią, finansami, informatyką oraz filologią. Jest on naszym narzędziem dla wymagającego sektora BPO/SSC wraz z największym w Toruniu Business Linkiem – strefą inkubatora przedsiębiorczości rozwijającego startupy, a bezpośrednio sąsiadującego z Kościuszko Business Point.
Ważną sprawą jest także rozwinięta w naszym mieście strefa after-work, począwszy od starówki w całości wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO, stanowiącej miejsce życia towarzysko-rozrywkowego, po najnowocześniejszą w Europie Motoarenę, Halę Widowiskowo-Sportową oraz budującą się salę koncertową.
Toruń sąsiaduje jednak z Bydgoszczą – nieco większym miastem, w którym znajduje się siedziba wojewody, większość urzędów administracji państwowej, a także kilkanaście uczelni wyższych. Czy Toruń może zatem stanowić bardziej atrakcyjne miejsce dla najemców?
To, że Toruń stanowi bardziej atrakcyjne miejsce dla najemców, potwierdzają statystyki. Na dzień dzisiejszy Toruń posiada zdecydowaną przewagę nowoczesnej powierzchni biurowej już zrealizowanej w stosunku do Bydgoszczy [według raportu JLL w maju 2014 r. podaż powierzchni biurowej w Toruniu wynosiła 47 700 mkw., a w Bydgoszczy – 39 300 mkw. – red.]. Ponadto, mimo przewagi powierzchni, wskaźnik pustostanów w Bydgoszczy jest dwukrotnie większy niż w Toruniu [24,6 proc. w Bydgoszczy, 11,8 proc. w Toruniu – red.]. Nowoczesne powierzchnie biurowe w Toruniu lokowane są w centralnych miejscach bardzo łatwo skomunikowanych z całymi miastem, w przeciwieństwie do Bydgoszczy – tam największa powierzchnia biurowa kumulowana jest na terenie Parku Przemysłowo-Technologicznego, usytuowanego na peryferiach miasta. Centralizacja struktur przestrzennych Torunia powoduje łatwą orientację stref: biznesu, nauki, turystyki oraz rozrywki. Bliskość z wojewódzkim miastem Bydgoszcz oraz tworzone projekty np. Bit City – szybka kolej łącząca Toruń z Bydgoszczą czy projektowany zintegrowany, międzymiastowy system biletowy, tworzą bardzo szybki przepływ kadry pracowniczej pomiędzy miastami.
Jacy najemcy zainteresowani są wynajmowaniem powierzchni w Toruniu? Jakie sektory i kapitały reprezentują?
Zainteresowanie najmem powierzchni biurowych – przynajmniej w wypadku naszego obiektu, być może ze względu na jego wielkość, gdyż Kościuszko Business Point jest dotychczas największym obiektem biurowym w regionie – jest różnorodne: począwszy od średnich firm z kapitałem polskim, amerykańskim, niemieckim a nawet hinduskim. Są to zarówno biura przedstawicielskie, jak i typowe usługi z zakresu ośrodków finansowych, ubezpieczeniowych, doradczych, medycznych. Prowadzimy rozmowy również z typowym sektorem BPO, dla którego jesteśmy idealnym „produktem” back office dla szeroko rozwiniętej działalności na rynkach dużych miast.
Kościuszko Business Point - wizualizacja
Kościuszko Business Point będzie zrealizowany w technologii inteligentnego budynku. Co to dokładnie oznacza?
Jednym z głównych założeń inwestycyjnych było stworzenie obiektu, który zagwarantuje elastyczne dostosowanie powierzchni do różnych koncepcji, np. układu gabinetowego lub otwartego (open space). Ekonomiczne podziały powierzchni, wg tzw. „siatki projektowej”, z ograniczonym do minimum współczynnikiem powierzchni wspólnej, zapewniają racjonalne gospodarowanie powierzchnią najmu. Ponadto zadbaliśmy o wysoką efektywność kosztową i posiadamy BMS (Bulding Management System) do zarządzania instalacjami i systemami w budynku oraz rozwiniętą sieć teletechniczną, niezbędna do realizacji dużych projektów nawet z branży IT.
Czy budynek będzie obiektem przyjaznym środowisku? Jakie rozwiązania zostaną w nim zastosowane? Czy będą Państwo starali się o jakieś certyfikaty potwierdzające ekologiczność?
Tak, jak najbardziej budynek będzie przyjazny środowisku. Był to nasz priorytet. Zastosowano w nim wiele rozwiązań przyjaznych środowisku i sprzyjających ograniczaniu zużycia energii oraz wody. Warto wymienić tu chociażby zamontowane w fasadach selektywne szyby wraz z tzw. „ciepłymi ramkami”, zmniejszającymi współczynnik przenikania ciepła, a tym samym obniżającymi koszty ogrzewania i klimatyzacji. Ponadto przygotowaliśmy miejsce na stojaki dla rowerów i prysznice dla rowerzystów. Komfort najemców zwiększają również: maksymalnie duża dostępność światła dziennego, ciche środowisko pracy, podwieszane sufity z wydajnym oświetleniem, dobrze zaprojektowana strefa wejściowa z obsługą recepcji i całodobową ochroną, taras od strony ul. Kościuszki, ekologiczny zielony ogród na dachu I-go piętra w tylnej części budynku, nowoczesny system kontroli dostępu z pełnym monitoringiem Full HD, a także system klimatyzacji i ogrzewania pozwalający na płynną i indywidualną regulację parametrów powietrza i temperatury w pomieszczeniach. Po zakończeniu pierwszej fazy inwestycji będziemy starać się o precertyfikację, a następnie o certyfikat LEED.
W biurowcu znajduje się także powierzchnia przeznaczona na usługi. Z jakich udogodnień będą mogli korzystać najemcy?
Z myślą o komforcie i wygodzie najemców zaplanowaliśmy, by w Kościuszko Business Point pojawiły się usługi, takie jak centrum medyczne, apteka, restauracja typu business lunch bar, corner caffee, banki, usługi kosmetyczne, klub fitness czy punkty firm ubezpieczeniowych. Ponadto mamy pomysł, by w obiekcie realizować eventy, integrujące nie tylko najemców, ale również angażujące torunian.
Czy budowa Kościuszko Business Point przebiega zgodnie z harmonogramem? Na jakim etapie znajduje się obecnie realizacja kompleksu?
Budowa Kościuszko Business Point oparta była o kontrakt generalnego wykonawstwa i wszelkie prace zostały wykonane zgodnie z harmonogramem. Na koniec sierpnia 2014 roku otrzymaliśmy prawomocne pozwolenie na użytkowanie. Obecnie trwa przygotowywanie powierzchni dla pierwszych najemców.
Czy firma Milenium Inwestycje planuje budowę kolejnych obiektów biurowych? Jeśli tak, czy może Pani zdradzić szczegóły?
Kościuszko Business Point posiada obecnie 11 625 mkw. powierzchni całkowitej. Ze względu na prowadzone rozmowy, dotyczące najmu z firmami międzynarodowymi jesteśmy, w stanie wybudować sąsiedni kompleks łączący się z obecnym obiektem w ciągu 12–14 miesięcy, gwarantując tym samym możliwość ekspansji najemcom, którzy zwiążą z nami swoją biznesową przyszłość.
Bardzo dziękuję za rozmowę. Mam nadzieję, że w niedługiej przyszłości będziemy mogli poznać szczegóły wspomnianego kompleksu!