Proton Office

Zarządzanie projektem od A do Z, czyli praca Project Managera

|
Posada Project Managera w Polsce wykształciła się stosunkowo niedawno. O tym, czym zajmuje się osoba na tym stanowisku oraz jakie korzyści przynosi firmie opowiada Aleksandra Kujawa, Project Manager w firmie Interbiuro Sp. z o.o., odpowiedzialna za realizację fit-out'u wnętrz biurowych.
Aleksandra Kujawa
Aleksandra Kujawa, Project Manager w firmie Interbiuro

Jakie zadania stoją przed Project Managerem zajmującym się zarządzaniem projektami budowlanymi/architektonicznymi?

 

Zadaniem Project Managera jest doprowadzenie projektu do zamierzonego celu. W przypadku projektów, którymi zajmuje się firma Interbiuro, jest nim terminowa oraz zgodna z założeniami budżetowymi realizacja projektów związanych z wykończeniem wnętrz komercyjnych. Niezwykle ważny jest również zadowolony z efektu końcowego klient, którym jest właściciel budynku lub najemca. Project Manager odpowiada za określenie budżetu, planowanie i organizowanie przebiegu prac, wybór rozwiązań, które zminimalizują ryzyko związane z realizacją, a także kontrolę przebiegu realizacji. Project Manager jest odpowiedzialny również za dobrą komunikację pomiędzy wszystkimi uczestnikami projektu – w przypadku projektów realizowanych przez Interbiuro są to najczęściej: przedstawiciel właściciela budynku, najemca, projektanci, podwykonawcy i dostawcy.

 

Nad jakimi projektami najczęściej Pani pracuje?

 

Są to najczęściej projekty związane z wykończeniem powierzchni w budynkach biurowych różnej wielkości - od kilkuset do kilku tysięcy metrów kwadratowych. Prace obejmują projektowanie oraz przebudowę lub budowę instalacji elektrycznych oraz sanitarnych (zgodnie z wymaganiami polskich przepisów budowlanych), budowę ścianek wewnętrznych, montaż sufitów podwieszanych, malowanie, montaż wykładziny, dostawę zabudów meblowych – szaf oraz zabudów kuchennych, AGD oraz mebli. Zakończeniem projektu jest bezusterkowy odbiór prac oraz rozliczenie projektu.

 

Wspomniała Pani, że Project Manager odpowiada za dobrą komunikację między uczestnikami projektu. Jak wygląda współpraca Project Managera z pozostałymi osobami zaangażowanymi w daną inwestycję?

 

Project Manager odpowiada za komunikację w projekcie np. poprzez organizację oraz prowadzenie spotkań koordynacyjnych. Co więcej, dba, aby wszyscy uczestnicy projektu znali swoją rolę przy danym projekcie, a także motywuje zespół, planuje i kontroluje terminy wykonania poszczególnych etapów projektu przez jego uczestników.

 

Stanowisko Project Managera jest stosunkowo nowością w firmach. Jaki był powód jego wykształcenia?

 

Zawód Project Managera w Polsce jest rzeczywiście stosunkowo nowy, skopiowany ze standardów światowych, gdzie stanowisko nazwane Project Manager funkcjonuje znacznie dłużej. Określone i okrzepłe na zachodzie standardy są skuteczne również w polskich firmach, ponieważ pozwalają sprawniej osiągać cele przedsiębiorstw, skupiając odpowiedzialność za efekt mniejszych i większych projektów w firmie na osobie Project Managera. Wykształcenie tego stanowiska miało na celu właśnie wzrost efektywności podczas realizacji poszczególnych projektów.

 

Jakie są największe korzyści związane ze współpracą z Project Managerem?

 

Project Manager, podczas realizacji projektów związanych z aranżacją powierzchni, jest główną osobą kontaktową dla klienta, która posiada pełną wiedzę na temat przebiegu projektu, kosztów oraz terminów. Osoba na tym stanowisku zajmuje się również zmianami, które zawsze wynikają w trakcie realizacji projektu. Co więcej, Project Manager posiada niezbędną wiedzę oraz doświadczenie, aby rekomendować klientowi rozwiązania dotyczące realizacji, wie jak planować i poprowadzić prace tak, aby doprowadzić do szczęśliwego zakończenia projektu.

 

Jakie kwalifikacje należy mieć, aby zostać Project Managerem? Czy młode osoby po studiach mogą starać się o taką pracę?

 

Na pewno w pracy Project Managera duże znaczenie ma wiedza teoretyczna na temat metod zarządzania projektem, którą można zdobyć na studiach. Równie ważne są predyspozycje osoby, która chce wykonywać ten zawód, takie jak komunikatywność, rozwinięte umiejętności interpersonalne oraz zdolności przywódcze. Jednak, aby móc skutecznie zarządzać projektami, Project Manager powinien bardzo dobrze znać branżę, w której działa. Z tego względu nie sądzę, aby to stanowisko mogła objąć osoba bez przynajmniej kilkuletniego doświadczenia w branży.

 

A jaka była Pani ścieżka kariery?

 

Z wykształcenia jestem architektem , interesuję się designem. Po kilku latach pracy podczas studiów, w dziedzinie w żaden sposób niezwiązanej z branżą, chciałam powiązać życie zawodowe z moim wykształceniem. Zostałam zatrudniona w dziale Project Management firmy King Sturge (obecnie Jones Lang LaSalle) najpierw jako Asystent Project Managera, później jako Project Manager. Po King Sturge zatrudniłam się w firmie Interbiuro, gdzie zajmuję się ciekawą dla mnie dziedziną związaną z wykończeniem wnętrz. Wielką przyjemność sprawia mi prowadzenie projektów, w których z fazy shell&core lub „podniszczonej” powierzchni po poprzednim najemcy, poprzez fazę projektowania i budowy, zostawiam po sobie efektownie wykończoną i „świeżą” powierzchnię biurową.

 

Co można uznać za najtrudniejsze w zawodzie Project Managera?

 

Praca Project Managera, ze względu na zorientowanie na cel, wymaga sporego zaangażowania oraz dużej dyspozycyjności.

 

Dziękuję za rozmowę.


4.0
Tagi: Interbiuro
Napisz pierwszy komentarz