Prezydent Katowic, dyrektor zarządzający Capgemini, prezes zarządu Górnośląskiego Parku Przemysłowego, partner zarządzający CERTO Kancelaria Prawna – to tylko niektórzy z ekspertów, którzy pojawili się 12 grudnia na konferencji organizowanej przez Bluevine Consulting. Podjęli oni dyskusję o Śląsku, jego szansach, możliwościach i problemach w kontekście zrównoważonego rozwoju. Co oferuje Metropolia Silesia? Czego może nauczyć się od innych regionów a w jakich obszarach może stanowić przykład dla całego kraju? Jakie wyzwania stoją przed władzami, by pozycja regionu stała się mocniejsza? Z jakimi i jak już sobie poradziły? Te i inne pytania stanęły przed panelistami konferencji Śląskie – Smart & Sustainable Changes.
Konferencję rozpoczął Igor Sokołowski z TVN24, który następnie zaprosił na scenę Prezydenta Katowic, Piotra Uszoka, który powitał zgromadzonych. Kolejnym punktem programu był panel dyskusyjny pod hasłem Outsourcing kwitnie na Śląsku – czy może stać się głównym motorem rozwoju regionu? W rozmowie wzięli udział: Piotr Uszok; Marek Wencki, senior manager, PwC; Agata Piątek, delivery manager, Hays Recruiting experts worldwide; Jolanta Jaworska, dyrektor Programów Publicznych, IBM Polska oraz Marcin Nowak, dyrektor zarządzający, Capgemini. Marcin Nowak poprzedził panel prezentacją, podczas której przedstawił sytuację sektora nowoczesnych usług biznesowych w Katowicach i Metropolii Silesia. Paneliści, moderowani przez Jana Cieńskiego z Financial Times, zastanawiali się nad perspektywami sektora outsourcingu, zwrócili również uwagę na jego dynamiczny rozwój, podkreślając, iż w aglomeracji śląskiej już 12 000 osób pracuje właśnie w tej branży. Nie pominięto również informacji o najważniejszych nowych inwestycjach w sektorze BPO, takich jak Centrum Dostarczania Usług IBM, które zapewni 2000 nowych etatów. Paneliści zwrócili uwagę na atuty, jakie charakteryzują Śląsk, m.in. dostępność trzech lotnisk, dużą ilość nowoczesnej powierzchni biurowej w budowie czy niższe koszty, zarówno w kontekście zasobów ludzkich, jak i biurowych.
Po zakończeniu dyskusji na scenę zaproszeni zostali uczestnicy drugiego panelu: Let’s be smart! Śląskie regionem inteligentnych i zrównoważonych zmian. Dyskusję poprowadziła Katarzyna Chwalbińska- Kusek, Business Development Manager z Buro Happold. W rozmowie wzięli również udział: Joanna Bąk, psycholog architektury, Politechnika Warszawska; Mirosław Czarnik, prezes zarządu, Górnośląski Park Przemysłowy; Joanna Wis, dyrektor ds. relacji zewnętrznych, ALTA S.A.; Maciej Mycielski, architekt, MAU Architekci oraz Bogdan Ślęk, energy efficient manager, Professional Lighting Solutions Poland & Baltics. Pochylili się oni nad zagadnieniem smart city, zastanawiając się, czy na terenach zdominowanych przez przemysł powstać może nowoczesna, zrównoważona gospodarka. Panel został dopełniony prezentacją Marty Janowicz-Stradomskiej, partner zarządzającej w CERTO Kancelaria Prawna, która zaprezentowała tematykę zrównoważonej inwestycji w świetle przepisów prawa.
Po przerwie kawowej uczestnicy wrócili na salę, aby wysłuchać prezentacji Mateusza Skowrońskiego, pełnomocnika Prezydenta Katowic ds. Inwestorów Strategicznych: Dlaczego warto inwestować w Katowicach?, która stanowiła wstęp do kolejnego panelu dyskusyjnego. Rozmowę pod hasłem: Śląskie na jutro! Budowanie atrakcyjności gospodarczej regionu z myślą o przyszłości podjęli: Adam Mikołajczyk, prezes zarządu, Europejski Instytut Marketingu Miejsc; Marek Skrzydlak, niezależny konsultant rynku nieruchomości komercyjnych; Sławomir Szpak, dyrektor ds. operacyjnych, Region EMEA, Rockwell Automation; Piotr Wojaczek, prezes, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna; Magdalena Dembińska, starszy konsultant w zespole ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu, PwC oraz Tomasz Gelio, dyrektor marketingu, Guardian Częstochowa. Funkcję moderatora ponownie wziął na siebie Jan Cieński z Financial Times. Czy marki “Śląskie” i “Katowice” będą nadal przyciągały inwestorów mimo rosnącej konkurencji ze strony podnoszącej się z kryzysu Europy? Czy atrakcyjności inwestycyjnej nie zaszkodzą coraz wyższe koszty pracy? Jak Śląsk poradzi sobie z bieżącymi problemami i czy jest w stanie przewidzieć i uprzedzić te, które mogą pojawić się w perspektywie kilku dekad? Te i inne pytania stawiali przed sobą paneliści. Zwrócili oni również uwagę również na wagę, jaką ma w regionie Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, wspominając jej trudne początki, a także optymistyczne wyniki, jakie obecnie osiąga.
Kolejny panel, związany ze zrównoważonym środowiskiem życia i pracy, poprzedziła prezentacja Zuzanny Mikołajczyk, dyrektor marki MIKOMAX SMART OFFICE, która opowiedziała o indywidualnym podejściu do pracownika poprzez organizacje przestrzeni biurowej. Następnie na fotelu panelistów zasiedli: Zuzanna Mikołajczyk; Grzegorz Święch, dyrektor sprzedaży i marketingu, Nowe Motywacje; Marek Stasieńko, regionalny kierownik ds. wynajmu, Skanska Property Poland; Arkadiusz Chłopik, A&P strategic marketing manager, XEROX Polska oraz Mieczysław Budzik, dyrektor operacyjny ds. klienta zewnętrznego, Impel Business Solutions. Moderowani przez Igora Sokołowskiego, eksperci zastanowili się, jak, poprzez odpowiednie środowisko pracy, firmy mogą przyciągnąć i zatrzymać talenty. Rozmówcy wybiegli myślą w przyszłość, prezentując alternatywne drogi rozwoju w kontekście aranżacji zrównoważonej powierzchni biurowej.
Ostatni panel konferencji odbył się pod hasłem Inwestycje w stylu smart i pozwolił na wysłuchanie dyskusji Bartłomieja Nowickiego, maklera papierów wartościowych z Alior Bank, Marka Zuber, ekonomisty i analityka rynków finansowych oraz Jacka Twardowskiego, dyrektora zarządzającego Kristensen Group. Wraz z moderatorem, Igorem Sokołowskim, przeanalizowani oni inne niż klasyczne możliwości inwestycyjne, np. w dzieła sztuki, winnice czy przedmioty kolekcjonerskie. Eksperci postarali się przedstawić ryzyko i profity, jakie wiążą się z tego typu działaniami.
Konferencja zakończyła się koktajlem, podczas którego wszyscy uczestnicy pozwolili sobie na dalsze rozważania na poruszone tematy w luźniejszej atmosferze.