Architektura
Raport „Czego oczekują pracownicy” pokazał, że dla dzisiejszych pracowników ważny jest budynek, w którym będą przebywać, wykonując służbowe obowiązki. Dla 36 proc. respondentów idealnym miejscem do pracy byłby nowoczesny biurowiec, 17 proc. twierdzi, że najlepszy budynek to taki, który ma mniej niż 15 lat, natomiast 30 proc. ankietowanych wolałoby pracować w odnowionej, zabytkowej kamienicy. Jednocześnie prawie 60 proc. pytanych stwierdziło, że praca w idealnym budynku pozytywnie wpłynęłaby na ich wydajność.
Nowoczesny fit-out
Od architektury budynku ważniejszy okazuje się jednak kreatywny i nowoczesny wygląd biura (odpowiedź wskazana przez 56 proc. osób, najczęściej wybierana przez najmłodszych pracowników). Wykonana na zamówienie, nowoczesna aranżacja może zaowocować wzrostem wydajności, ponieważ aż trzy czwarte wszystkich respondentów jest zdania, że nietypowy fit-out biura mógłby mieć pozytywny wpływ na ich produktywność, podczas gdy 22 proc. badanych wolałoby standardowe, korporacyjne wnętrze.
W badaniu 26 proc. respondentów przyznało, że w ich firmie obowiązuje koncepcja gorących biurek (z ang. hot desking), w której pracownicy nie mają sobie przypisanych biurek, lecz przychodząc każdego dnia do pracy wybierają to miejsce, które akurat jest wolne. 30 proc. badanych stwierdziło, że koncepcja hot desking pozytywnie wpłynęła na ich wydajność, natomiast prawie tyle samo ankietowanych jest przeciwnego zdania.
Nowoczesne technologie
W erze informacji i sieci społecznościowych, spośród różnych udogodnień znajdujących się w biurach, najwięcej respondentów wybrałoby nieograniczony dostęp do bezprzewodowego Internetu i wiążącą się z nim możliwość pracy w różnych częściach budynku.
Lokalizacja
Z badania przeprowadzonego w Warszawie przez firmę Savills wynika, że aż 72 proc. respondentów zdecydowałoby się na zmianę pracy na podobną, lecz w lepszej lokalizacji. Usytuowanie biura jako czynnik decydujący o podjęciu pracy wskazują najczęściej osoby młode pomiędzy 18. a 24. rokiem życia. Wydłużenie czasu dojazdu do pracy w większości wypadków byłoby czynnikiem przekonującym do zmiany zatrudnienia, przy czym szczególnie niechętni długim dojazdom do pracy są respondenci z pokolenia Y. Około 52 proc. z nich poświęca mniej niż 30 minut, aby dostać się do pracy, około 25 proc. nie byłaby skłonna wydłużyć tego czasu, a ponad 40 proc. mogłaby dodać najwyżej 15 minut do obecnego czasu podróży.
Pracownicy biurowi stali się bardziej wymagający, zwracając coraz większą uwagę na modne fit-outy, wyrafinowany design, nową technologię, pro-ekologiczną politykę, itp. W pierwszej kolejności należy jednak zaspokoić podstawowe potrzeby i oczekiwania. Mimo pojawienia się nowych technologii i nowych metod pracy, trzy najważniejsze cechy idealnego miejsca pracy pozostają niezmiennie takie same, tj. komfort, temperatura i oświetlenie - podsumowuje Tomasz Buras, Dyrektor Zarządzający Savills w Polsce.
Przedstawione w raporcie dane zostały zebrane przez agencję badawczą SW Research, na zlecenie i według metodologii opracowanej przez Savills. Badanie przeprowadzono w maju i czerwcu br. wśród 500 pracowników biurowych w wieku 18 lat i powyżej, pracujących w Warszawie. Kwestionariusz złożony z 37 pytań rozesłano online.
Pełny raport w języku angielskim dostępny jest poniżej.
Pobierz PDF