Wg danych ABSL, obecnie w centrach usług biznesowych w Polsce pracuje 244 000 specjalistów. Wg prognoz zatrudnienie w tym sektorze powinno nadal wzrastać. Do 2020 r. liczba zatrudnionych może osiągnąć 300 000, czyli tyle ile w tym momencie pracuje w centrach usług w Wielkiej Brytanii. Firmy te będą potrzebować nowej powierzchni biurowej, co oznacza dalszy dynamiczny wzrost rynku – mówi Jakub Sylwestrowicz, Dyrektor Działu Reprezentacji Najemcy, JLL.
Jeśli chodzi o wolumen najmu powierzchni biurowej nadal w czołówce pozostają duże aglomeracje, takie jak Kraków, Wrocław i Trójmiasto. O inwestorów aktywnie starają się również mniejsze miasta. O globalnych inwestorów coraz intensywniej walczą także mniejsze ośrodki, takie jak Szczecin, Lublin czy Bydgoszcz, które oferują konkurencyjne koszty i często większą dostępność wykwalifikowanych kadr. Jednym z dobrych przykładów może być ostatnia decyzja firmy Uber o uruchomieniu centrum wsparcia biznesowego w Lublinie, jak również umowa najmu działającej już w Bydgoszczy firmy ATOS – informuje Jakub Sylwestrowicz.
Największe umowy najmu zawarte w Polsce w I półroczu 2017 przez firmy z sektora usług dla biznesu
Miasto |
Budynek | Najemca | Powierzchnia (mkw.) |
Bydgoszcz |
Business Park Kraszewskiego | ATOS | 21 700 |
Kraków |
Orange Office Park | Brown Brothers Harriman | 14 700 |
Wrocław |
Business Garden I | Capgemini | 13 100 |
Wrocław |
Sagittarius | EY | 10 500 |
Kraków |
O3 Business Campus II | HCL | 10 400 |
Łódź |
Textorial Park | Fujitsu Technology Services | 10 000 |
Źródło: JLL, PORF, www.bazabiur.pl, 2017 r.
Wraz z dynamicznym rozwojem sektora usług dla biznesu w Polsce zmieniają się także przestrzenie biurowe. Nowoczesne biura muszą bowiem w pełni odpowiadać na potrzeby pracowników branży BPO/SSC. Dziś jednym z ważniejszych narzędzi rekrutacyjnych jest biuro. Powinno ono odpowiadać na potrzeby coraz młodszych pokoleń pracowników. Są oni biegli w nowoczesnych technologiach, otwarci na innowacje i kreatywne rozwiązania. Dlatego powierzchnia biurowa powinna być zaaranżowana tak, aby godzić różne style pracy zespołu i odpowiadać na potrzeby chwili. Pracodawcy z sektora nowoczesnych usług biznesowych tworzą więc w swoich biurach różne strefy – służące burzy mózgów, oficjalnym spotkaniom, pracy w skupieniu czy relaksowi. Ponadto, coraz większą uwagę przykładają do otoczenia budynku i jego pozabiznesowych funkcji. Firmy wychodzą bowiem z założenia, że kompleks biurowy to jedna z najważniejszych wizytówek firmy – wyjaśnia Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Doradztwa ds. Miejsca Pracy, JLL.
- 1
- 2