Giant

Centra usług biznesowych zajmują ponad 2,5 mln mkw. biur

W takich miastach, jak Kraków, Łódź, Wrocław czy Katowice, najwięcej zasobów biurowych zajmują procentowo firmy z sektora nowoczesnych usług biznesowych.

Jak wynika z szacunków firmy JLL, centra nowoczesnych usług biznesowych na polskim rynku biurowym zajmują ponad 2,5 mln mkw. powierzchni. Aktualnie centra usług dla biznesu zajmują już ponad 2,5 mln nowoczesnej powierzchni biurowej. Oznacza to 28 proc. udział w zajętej podaży na polskim rynku biurowym. Sądząc po wysokiej aktywności inwestycyjnej firm z tej branży, kolejne miesiące staną pod znakiem dalszego umacniania pozycji sektora usług jako lidera na polskim rynku biurowym. Według ABSL, zatrudnienie w centrach osiągnęło już imponujący wynik blisko 280 000 osób, z perspektywą wzrostu do 340 000 pracowników w ciągu dwóch kolejnych lat. Tak dynamiczny rozwój będzie generować zapotrzebowanie na kolejne powierzchnie. To doskonała wiadomość dla deweloperów działających na polskim rynku – komentuje Anna Młyniec, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy w JLL.

Wg danych JLL, firmy z branży nowoczesnych usług biznesowych w Krakowie zajmują 61 proc. przestrzeni biurowej i jest to największy wynik. Drugie miejsce przypadło Łodzi (51 proc.), a trzecie zajmują ex aequo Wrocław i Katowice (49 proc.). W Warszawie udział sektora usług w podaży biurowej wynosi 11 proc. (stanowi to 2 p.p. wzrostu w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku), co przy skali stołecznego rynku jest wysokim wynikiem. 

Miasto Udział sektora usług dla biznesu w zajętej powierzchni
Kraków 61%
Łódź 51%
Wrocław 49%
Katowice 49%
Lublin 44%
Poznań 36%
Trójmiasto 33%
Szczecin 31%
Warszawa 11%

Źródło: JLL, ABSL, www.bazabiur.pl, 2018 r.

Spodziewamy się, że liczba firm z branży usług dla biznesu inwestujących w Warszawie będzie rosła. Wcześniejsze wejścia do Warszawy takich firm jak JP Morgan, czy Goldman Sachs to ważny sygnał dla międzynarodowych inwestorów, m.in. świadczących zaawansowane usługi finansowe, że naturalnym kierunkiem ekspansji w Polsce jest właśnie stołeczny rynek. Atrakcyjność inwestycyjna polskich miast rośnie, a wysiłki władz lokalnych, zmiany infrastruktury miejskiej i poprawa jakości życia sprzyjają temu procesowi – tłumaczy Mateusz Polkowski, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

 


0.0
Napisz pierwszy komentarz