Analiza przeprowadzona przez Knight Frank i będąca częścią raportu Global Cities 2017, przedstawia koszty najmu i aranżacji 55-metrowego biura w wiodących metropoliach świata. Najdrożej na świecie jest w Londynie. Ze względu na wysoki popyt na powierzchnie w dzielnicy Shoreditch znacząco wzrosły też koszty najmu biura wielkości 55 mkw. Taki lokal rocznie kosztuje tam 66 706 USD. Drugie miejsce pod względem kosztów zajmuje Brooklyn. Za wynajem nowojorskiego biura zapłacić trzeba rocznie 62 736 USD. Kolejne miejsca na liście najdroższych lokalizacji dla start-upów zajmują dzielnica Mid-Market w San Francisco (61 680 USD), dzielnice I, II i IX w Paryżu (57 426 USD) oraz Seaport District w Bostonie (50 700 USD). Niższe koszty start-upom oferują rozwijające się dzielnice technologiczne jak np. „Silicon Docks” w Dubline czy „The Domain” w Austin (USA). W nich roczne koszty wynajmu plasują się na poziomie 47 345 USD i 35 280 USD.
Start-upy zaoszczędzić mogą lokując biura w przestrzeni co-workingowej. Dla przykładu w londyńskim Shoreditch koszt wynajmu 4 biurek to 28 933 USD rocznie. Jest to zatem o 37 773 USD (57 proc.) mniej niż wynosi czynsz za tradycyjne biuro. W Mid-Market w San Francisco wynajem takiej przestrzeni pozwoli zaoszczędzić 37 680 USD rocznie, a na Brooklynie płaci się za nią rocznie o 33 936 USD mniej.
Ponieważ zbliżamy się do Brexitu, to Wielka Brytania będzie starała się przyciągnąć start-upy, aby zapewnić sobie rozwój na przyszłość. Wysokie czynsze w Londynie rozczarowują, ponieważ wiążą się z ogromnymi kosztami dla firm, które chcą tam ulokować swoje biuro. W obliczu tej sytuacji wzrasta rola przestrzeni co-workingowych, które mają do zaoferowania niższe ceny. Jeśli jednak start-upy mają przeistoczyć się w prawdziwe przedsiębiorstwa, będą w przyszłości potrzebowały swoich biur. Londyn musi stać się bardziej przyjazny cenowo dla branży technologicznej, jeżeli ma powstać w nim rodzimy Google czy Twitter – twierdzi James Roberts, główny ekonomista w Knight Frank.
Ranking |
Miasto |
Dzielnica |
Roczny koszt najmu biura* w USD |
Roczny koszt przestrzeni |
Roczna oszczędność w USD |
1 |
Londyn |
Shoreditch |
66 706 |
28 933 |
37 773 |
2 |
Nowy Jork |
Brooklyn |
62 736 |
28 800 |
33 936 |
3 | San Francisco |
Mid-Market |
61 680 |
24 000 |
37 680 |
4 |
Paryż |
I, II i IX Dzielnica |
57 426 |
21 276 |
24 780 |
5 |
Boston |
Seaport District |
50 700 |
25 920 |
36 150 |
6 |
Dublin |
Docklands |
47 345 |
34 577 |
12 768 |
7 |
Los Angeles |
Playa Vista |
47 124 |
27 600 |
19 524 |
8 |
Hong Kong |
Cyberport, Pokfulam |
40 488 |
40 635 |
-147 |
9 |
Pekin |
Zhongguancun |
39 090 |
10 111 |
28 979 |
10 |
Singapur |
One North |
39 088 |
23 105 |
15 983 |
źródło: Knight Frank
* Biuro o powierzchni około 55 m kw. + koszty aranżacji i wynagrodzenie dla pośredników nieruchomości
** Koszt 4 biurek w przestrzeni co-workingowej
Raport wskazuje na istotną rolę biur co-workingowych we wczesnej fazie rozwoju innowacyjnych firm technologicznych. Start-upy z nowego pokolenia to mobilne przedsiębiorstwa. Dojrzałe rynki jak londyński Shoreditch czy nowojorski Brooklyn, które długo pracowały by stworzyć odpowiednie warunki dla wzrostu firm technologicznych, ryzykują utratę pozycji na rzecz innych lokalizacji, jeśli nie pozostaną konkurencyjne cenowo – zauważa James Nicholson, partner w Knight Frank Tech.
Więcej informacji nt. wyników raportu Global Cities 2017 znajduje się na stronie www.knightfrank.com/globalcities .