W rankingu Euromonitor International Warszawa zajmuje 42. pozycję na liście najchętniej odwiedzanych miast świata. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że stolicę odwiedza coraz więcej osób. W 2014 r. nocowało tu 3 mln turystów, tj. o 5 proc. więcej niż w roku poprzednim. Ok. 40 proc. z nich stanowią obcokrajowcy, głównie Brytyjczycy, Niemcy i Amerykanie. Wysoką pozycję w pierwszej czterdziestce Warszawa zajmuje również w rankingu serwisu Trivago, który odnotowuje sto miast o najlepiej ocenianej bazie turystycznej.
Zdaniem ekspertów zagranicznym gościom podoba się, że stolica Polski jest miastem pełnym kontrastów. Z jednej strony to miasto stare, z drugiej strony nowoczesne, pełne muzyki i specyficznej atmosfery wydarzeń. Kluczowymi symbolami Warszawy powinna być zarówno infrastruktura, czyli Pałac Kultury i Nauki, jak i sztuka, np. św. Anna z Galerii Faras czy obraz Rembrandta na Zamku Królewskim – uważa Monika Białkowska z Warszawskiej Organizacji Turystycznej.
Mimo ogromnego zaplecza kulturalnego, polska stolica kojarzona jest jednak głównie z biznesem i polityką. Znaczna część obcokrajowców przyjeżdża do Warszawy w celach biznesowych. Pogłębieniu turystyki kulturalnej ma służyć kampania Warsaw City Break – Przyjedź do Warszawy latem, przygotowana przez Warszawską Organizację Turystyczną, prowadzona w Wielkiej Brytanii oraz w Szwecji. Będzie ona promowała stolicę jako miasto atrakcyjne turystyczne, warte spędzenia w nim urlopu czy weekendu. W tym celu podkreślana będzie przede wszystkim kulturalna atmosfera miasta – odbywające się w nim koncerty, festiwale czy spektakle teatralne.
Turystów przyciąga różnorodność, różnokolorowość, nowoczesna infrastruktura, nowo otwarte metro czy nowo powstające budynki. Przyciągają ich nowoczesne muzea, wydarzenia kulturalne, mamy ponad 60 teatrów, wiele wydarzeń muzycznych. Wydaje mi się, że każdy jest w stanie znaleźć tutaj coś dla siebie – podkreśla Monika Białkowska.