Nowy gmach Dworca Zachodniego będzie zlokalizowany od strony Alei Jerozolimskich, dzięki czemu łatwy dostęp do niego będą miały osoby jadące z Ochoty, Włochów i Mokotowa. Rozwiązanie to ma pomóc w zmniejszeniu ruchu, który dotychczas skupiał się przy istniejącym budynku dworcowym i w okolicy kas biletowych w tunelu przy peronach.
Dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdą się w nim m.in. obniżone blaty przy okienkach kasowych, ścieżki prowadzące dla niewidomych i niedowidzących, wyznaczone miejsca parkingowe, a także windy i schody ruchome. Podróżni będą mogli korzystać z 6 stanowisk kasowych, biletomatów, skrytek bagażowych oraz bogatej oferty handlowo-usługowej. Dzięki inwestycji podróżni i mieszkańcy Warszawy zyskują dodatkowy dworzec, który zwiększa tym samym powierzchnię pasażerską na Warszawie Zachodniej – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. – Nowy dworzec będzie gotowy już za rok. Ten nowoczesny obiekt będzie stanowił pierwszy z elementów powstającego węzła przesiadkowego w tej części Warszawy.
Ważnym elementem inwestycji jest rewitalizacja otoczenia, w tym przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej i przebudowa skrzyżowania Al. Jerozolimskich oraz ulicy Ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały.” Dotyczas HB Reavis wyremontował fragment przejścia podziemnego przy dworcu Warszawa Zachodnia - prace remontowe objęły przebudowę konstrukcji żelbetowej, wymianę posadzek, realizację rampy. W przyszłości w ich ramach wykonane zostaną okładziny ścienne i sufity oraz nastąpi wymiana oświetlenia i znajdującej się w tunelu informacji wizualnej.
Wraz z budową Dworca Zachodniego rozpoczynają się prace nad realizacją kompleksu biurowego West Station, w ramach którego powstaną dwa 13-kondygnacyjne budynki o całkowitej powierzchni najmu 67 000 mkw. Doskonała lokalizacja kompleksu West Station, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego Warszawa Zachodnia, nieopodal dworca autobusowego i licznych przystanków, zagwarantuje przyszłym najemcom doskonałe połączenie komunikacyjne nie tylko ze wszystkimi dzielnicami Warszawy, ale również innymi miastami Polski – uważa Stanislav Frnka, Prezes Zarządu HB Reavis Poland.
W ramach kompleksu biurowego powstanie trzypoziomowy garaż podziemny, w którym do dyspozycji podróżujących i mieszkańców Warszawy oddanych zostanie 130 ogólnodostępnych płatnych miejsc parkingowych.
Biurowce West Station będą zasilane wyłącznie energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych. HB Reavis zamierza certyfikować je w systmie BREEAM na poziomie Excellent.
Za koncepcję architektoniczną dworca oraz kompleksu biurowego odpowiada firma FS&P ARCUS sp. z o.o. Pierwszy etap inwestycji będzie gotowy w IV kwartale 2016 r., a drugi – w I półroczu 2018 r. W gronie pierwszych najemców obiektu znajdą się m.in. spółki należące do grupy PKP - PKP S.A., PKP Informatyka oraz PKP Intercity.