Giant

Wellbeing w biurach. Jak biura przygotowują się na powrót pracowników?

|
Nie owocowe czwartki, ale przede wszystkim biura przyjazne pracownikom. To obecnie priorytet dla firm, które chcą zachęcić swoich pracowników do powrotu z home office i przyciągnąć do siebie nową kadrę.

Praca zdalna lub forma hybrydowa przed rokiem 2020 dla wielu organizacji była koncepcją nie do przyjęcia. Firmy zmuszone sytuacją pandemiczną musiały przejść na tryb zdalny.

To była ważna lekcja zaufania. Organizacje, a zwłaszcza poszczególni liderzy, którzy do tej pory mieli pracowników pod pełną kontrolą, stracili ją. Okazało się jednak, że pracownicy „na onlinie” są równie efektywni co w biurze, potrafią sami zarządzać swoim czasem i bezproblemowo realizować zadania – stwierdza Agnieszka Czerkawska z Wellbeing Institute, zajmującego się podnoszeniem poziomu wellbeingu ludzi i organizacji.

Po prawie dwóch latach to właśnie elastyczny system pracy stał się największym benefitem. Firmy dbają o to, by pracownicy, którzy chcą pracować zdalnie i robią to efektywnie, zostali w systemie online. Zaś ci, którzy po długiej izolacji pragną wrócić do biura, mieli zapewnione wszystkie dostępne bonusy.

 

Biuro jako pracowniczy benefit

Dla wielu pracowników zmęczonych pracą z domu przez ostatnie dwa lata to powrót do biura na odpowiednich – czyli elastycznych warunkach, stanowi wartość dodaną. Pracodawcy pragną zapewnić swoim zespołom jak najbardziej komfortową przestrzeń nie tylko do pracy, ale również do zacieśniania wzajemnych relacji – wylicza Agnieszka Czerkawska.

Analizy oraz część komunikatów Ministerstwa Zdrowia wskazują, że mamy za sobą szczyt piątej fali pandemii. A to oznacza powrót przynajmniej części osób do biur. To duże wyzwanie organizacyjne, ale i nie tylko – firmy, które w trakcie pandemii przeorganizowały swoje działy lub zrekrutowały nową kadrę, muszą zadbać o ponowną integrację pracowników. Jak to zrobić w tak wymagających warunkach? Przede wszystkim zorganizować przyjazną przestrzeń – nie tylko pracy, ale również do budowy zgranego zespołu.
 

Przestrzeń ma znaczenie

Liczy się nie tylko „kiedy” pracujemy z biura, ale „jak”. To, w jakiej przestrzeni wykonujemy obowiązki i przebywamy na co dzień, oddziałuje bezpośrednio na nasze samopoczucie, zarówno na sferę emocjonalną, jak i cielesną. Na komfort pracy wpływ ma np. kolorystyka, wyposażenie biur, przejrzystość i piękno przestrzeni. Pracownicy mają się czuć, jakby czerpali z natury. To właśnie przebywanie w przyjemnej i uporządkowanej przestrzeni pozwala skupić się i skoncentrować na pracy i obowiązkach.

Co więc firmy są w stanie zaoferować pracownikom? Przede wszystkim przyjazną przestrzeń, czyli dogodną lokalizację biura, dopasowanie powierzchni do potrzeb pracowników, ergonomię stanowiska pracy, strefy regeneracji, przestrzenie do wyciszenia i koncentracji np. kabiny akustyczne izolujące od bodźców z zewnątrz zapewniające poczucie intymności podczas rozmów czy wreszcie strefy wspólne – wylicza Magdalena Śnieżek, Regional Manager CitySpace, które zwraca szczególną uwagę na organizację biurowej przestrzeni jak najbardziej przyjaznej pracownikom.

Miejscem szczególnie pożądanym w biurach jest duża kuchnia, która stanowi wspólną przestrzeń do rozmów, wymiany doświadczeń czy zawierania nowych znajomości. Nic tak nie łączy ludzi, jak świeżo zaparzona kawa i dobre jedzenie. Spotkania w kuchni integrują nowych współpracowników – mówi Agnieszka Czerkawska i dodaje, że firmy kładą duży nacisk na przyjazną strefę, sprzyjającą nawiązywaniu relacji, a aromatyczna i zawsze dostępna kawa jest dodatkowym atutem.

Kolejną wspólną przestrzenią, która coraz częściej pojawia się w biurach, są strefy chilloutu. To nowocześnie urządzone pomieszczenia lub hole z designerskimi kanapami, huśtawkami i klimatyczną aranżacją. To właśnie tam ma koncentrować się życie towarzystwie biura.

 

Biuro bezobsługowe i „mobilne”

Coraz częściej firmy, które wynajmują przestrzenie biurowe, chcą aby ich pracownicy skupiali się na dwóch kwestiach: rozwijaniu własnej kariery i pielęgnowaniu dobrych relacji zew współpracownikami. Pracodawcy dbają, aby tak prozaiczne rzeczy jak brak mydła w dozowniku, papieru w drukarce czy kończąca się woda w dyspozytorze, a także pojawiający się co chwilę kurier czy goście, nie były uciążliwe dla pracowników. Obecnie coraz popularniejsze stają się przestrzenie serwisowane, gdzie pracownikom zapewnia się pełną obsługę techniczną i administracyjną. Wyszkolona kadra odbiera biurową korespondencję oraz przyjmuje gości, zespół techniczny zapewnia wsparcie sprzętowe, a serwis sprzątający codziennie dba o czystość.

Nowym trendem, który również wpisuje się w pracowniczy wellbeing, jest nie tylko możliwość wyboru pracy między biurem a domem, ale również wybór między różnymi lokalizacjami biur jednej firmy – najczęściej w formie biura głównego i biur satelickich w różnych częściach miasta.

Duże firmy, mające swoje siedziby w największych polskich miastach, preferują wynajem kilku mniejszych biur w najbardziej prestiżowych dzielnicach, zamiast jednej dużej centrali. Wszystko z myślą o pracownikach, by mogli pracować z tego miejsca, które jest dla nich w danym dniu najbardziej dogodne – podsumowuje Magdalena Śnieżek.

CitySpace tworzy przestrzeń, w której pracuje się wygodniej, przyjaźniej i nowocześniej. To przestrzeń biurowa skrojona na miarę. Będąc polskim operatorem elastycznych powierzchni biurowych, CitySpace dysponuje jedną z największych sieci lokalizacji w całym kraju. Zarządza biurami serwisowanymi, biurami hybrydowymi i wirtualnymi, a także salami konferencyjnymi i salami spotkań. CitySpace wybiera biurowce, które spełniają najwyższe standardy techniczne. W wyjątkowych lokalizacjach tworzy ergonomiczne, inteligentne miejsca pracy blisko wszystkiego, czym żyje miasto; blisko spotkań, zakupów, restauracji i kawiarni, a także kultury.


0.0
Tagi: City Space
Napisz pierwszy komentarz