Firmy szukają różnych sposobów na to, by przyciągnąć do siebie najlepszych pracowników. Niemałą rolę w tym zakresie odgrywa wygląd biura (szerzej: Biuro a wizerunek pracodawcy). Ma on także znaczenie dla obecnych pracowników. Atrakcyjne miejsce pracy bez wątpienia wspiera kreatywne myślenie i efektywność pracowniczych działań. Jednym ze sposobów na ozdobienie biura jest wprowadzenie do niego dzieł sztuki. Ich obecność inspiruje i pobudza kreatywność, a także relaksuje i poprawia nastój. W związku z tym dzieła sztuki w biurach są coraz częstszym widokiem. Te światowe trendy zauważalne są także na polskim rynku nieruchomości biurowych.
Dzieła sztuki stanowią często także wizytówkę danej firmy budując jej wizerunek w oczach pracowników i klientów. Jak już zostało wspomniane potrafią one także pozytywnie wpływać na efektywność pracy. Potwierdzają to np. badań Amerykańskiego Komitetu Biznesu na rzecz Sztuki (BCA) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Profesjonalnych Doradców ds. Sztuki (IAPAA). Wynika z nich, że według 78 proc. badanych sztuka w pracy pomaga m.in. w obniżyć poziom stresu. Z kolei 64 proc. respondentów uważa, że zwiększa ich kreatywność, a 77 proc. uważa, że sztuka w biurze zachęca ich do wyrażania własnej opinii. Również badania przeprowadzone przez Szkołę Psychologii Uniwersytetu Exeter w Wielkiej Brytanii wykazują wzrost efektywności pracy w związku z obecnością dzieł sztuki w przestrzeni biurowej. Według nich w takich miejscach efektywność pracowników wzrasta nawet o 17 proc. 1
Przykładem nieruchomości biurowej, w której na trwałe zagościła sztuka jest kompleks Bobrowiecka w Warszawie. W skład tego kompleksu wchodzi obiekt Bobrowiecka 6, który nie tylko oferuje nowoczesną powierzchnię biurową, ale jest także miejscem promocji sztuki. W jego wnętrzach prezentowana jest twórczość wybitnych twórców polskiej sztuki współczesnej (np. Magdaleny Abakanowicz, Wojciecha Fangora, Stefana Gierowskiego, Władysława Hasiora, Tadeusza Kantora, Romana Opałki, Teresy Pągowskiej, Wilhelma Sasnala, Leona Tarasewicza i Ryszarda Winiarskiego). Promocja sztuki odbywa się tu w ramach projektu Spectra Art Space realizowanego we współpracy z Fundacją Rodziny Staraków. Inicjatywa ta inspirowana jest praktykami pochodzącymi z różnych krajów, takimi jak np. Bloomberg Space w Londynie, Deutsche Bank+Guggenheim w Berlinie, czy Generali Foundation w Wiedniu. W tych miejscach również wnętrza biur stały się swoistymi galeriami sztuki.