W Hotelu Sheraton w Krakowie zgromadzili się liderzy z sektora outsourcingu, usług wspólnych i IT. Omówili oni zagadnienia pod hasłem „„Squaring the Circle – Collaborating in a competing world”, które było tematem przewodnim tegorocznej edycji konferencji. W wydarzeniu wzięły udział takie osoby jak profesor informatyki Ian Angell z London School of Economic, brytyjski specjalista od brandingu Wally Olins, profesor socjologii z Uniwersytetu Jagiellońskiego Piotr Sztompka oraz brytyjski lekkoatleta i olimpijczyk Derek Redmond, jeden z najlepszych mówców motywacyjnych w Europie. Konferencja odbyła się już po raz trzeci.
Kraków jest bez wątpienia jednym z kluczowych ośrodków SSC/BPO w naszej części kontynentu. Centra usług wspólnych mają tu znacznie większy udział w rynku, niż w innych miastach. Stolica małopolski jest atrakcyjną lokalizacją ze względu na dobrze wykształconych pracowników, wysoką etykę pracy i relatywnie niskie koszty pracy, zwłaszcza w porównaniu z Europą Zachodnią, skąd pochodzi większość inwestycji. Ponadto Kraków, tak jak i inne polskie miasta, oferuje dostęp do wyszkolonych pracowników o dużym doświadczeniu branżowym, którzy potrafią się dzielić najlepszymi praktykami i znają dobrze języki europejskie — jest to trudne do uzyskania w azjatyckich centrach SSC/BPO czy w mniejszych miastach Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Paul Jasniach, dyrektor w zespole SSC Centre of Excellence w PwC.
W stolicy Małopolski znajduje się blisko 90 centrów usług wspólnych, IT i obsługi biznesowej, dzięki czemu zatrudnienie znalazło około 30 000 osób. Rocznie dynamika wzrostu liczby pracowników w tej branży plasuje się na poziomie 25 proc. Eksperci z firmy PwC utrzymują, iz trend ten może się utrzymać m.in. dzięki działaniom Krakowa o pozyskanie nowych usług z bardziej zaawansowanych dziedzin oraz rozwojowi istniejących już ośrodków.
Atutem Krakowa jest wykwalifikowana siła robocza oraz dobra lokalizacja i komunikacja z innymi krajami europejskimi.
W Krakowie bardzo dobrze wykształconych młodych ludzi z pewnością nie zabraknie, a jakość nauczania jest w tej chwili na jednym z najwyższych poziomów w Polsce. Świadczą o tym tegoroczne wyniki rankingu dziennika Rzeczpospolita i magazynu edukacyjnego Perspektywy, w którym drugi raz z rzędu Uniwersytet Jagielloński zajął pierwsze miejsce pod względem poziomu nauczania wśród wszystkich uczelni w kraju – skomentował Andrew Hallam, Sekretarz Generalny, ASPIRE.
W Krakowskich oddziałach BPO i SSC pracuje wiele młodych osób z innych części Europy. Obecnie ich liczba odpowiada za 15 proc. pracowników w tym sektorze, lecz ta wartość będzie rosnąć. Stolica Małopolski jest rozpoznawalna i doceniana przez obcokrajowców.
Usługi biznesowe są obecnie jedną z najbardziej istotnych branż w Polsce. Według danych Państwowej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych sektor BPO/SSC zdobył większą popularność niż przemysł motoryzacyjny. W pierwszym kwartale 2013 roku wśród nowych inwestycji zakomunikowanych przez PAIiIZ 35 projektów dotyczyło właśnie sektora usług biznesowych. Łączna ich wartość wyniosła 34 mld euro i dała 7 981 nowych miejsc pracy. Według stowarzyszenia ASPIRE każde stworzone miejsce pracy warte jest 40 000 dolarów. W 2012 roku polska gospodarka zdobyła dzięki tej branży 3,4 mld dolarów.
Aby zachować swoją pozycję Kraków będzie dążył do pozyskania usług z bardziej zaawansowanych dziedzin — badań i rozwoju oraz procesów opartych na wiedzy. Znaczna część wzrostu centrów w tym mieście będzie pochodzić z ośrodków już tam działających, które będą przesuwać się w górę łańcucha wartości. Branża będzie się rozwijać pionowo poprzez przyciąganie dodatkowych usług, takich jak np. procesy kadrowe i zakupy. Widoczne jest również zainteresowanie centrami usług wspólnych i outsourcingiem ze strony polskich spółek oraz międzynarodowych spółek średniej wielkości, co jest szansą na dalsze rozwinięcie dla Krakowa i regionu małopolskiego – podkreślił Paul Jasniach z PwC.