Rodzimy rynek usług biznesowych będzie zyskiwał na znaczeniu. Obecnie postępuje dynamiczny rozwój centrów BPO w największych miastach tj, Kraków, Wrocław czy Warszawa. Od początku ubiegłego roku swoją działalność rozpoczęło 60 nowych ośrodków tego typu. Natomiast od kwietnia 2014 r. inwestorzy działający w tym sektorze utworzyli aż 22 tys. miejsc pracy. Przez ostatnie 10 lat ten biznes urósł z kilku tysięcy ludzi do 150 tys. Mówię tutaj nie tylko o samym BPO, lecz także o centrach, które świadczą usługi tylko dla jednego wewnętrznego klienta – podkreśla Marek Grodziński, dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO i członek zarządu Capgemini Polska oraz członek zarządu ABSL. – To wielka liczba profesjonalistów, menadżerów, którym można powierzać coraz bardziej zaawansowane i złożone procesy. Na rynku polskim branża usług rozwija się w dziedzinie IT, finansów i księgowości, HR, prawnej, a także łańcucha dostaw. Polska ma szansę stać się wielką doliną usługową i na to liczymy. W ramach ABSL-u prowadzimy m.in. projekt związany ze 100 tys. nowych miejsc pracy w sektorze Financial Services. Chcemy namówić firmy, które zarządzają funduszami, żeby przeniosły dużą część funkcji middle office do Polski – mówi Marek Grodziński.
W ramach projektu przygotowanego przez ABSL, który ma na celu przyciągnięcie do kraju obsługi funduszy inwestycyjnych, ma zostać utworzonych ok 100. tys. wysoko płatnych miejsc pracy w przeciągu kolejnych 4-7 lat w takich dziedzinach jak administrowanie i zarządzanie portfelami aktywów, środkami pieniężnymi, przepływami i ryzykiem międzynarodowych funduszy inwestycyjnych, a także z zakresu świadczenia usług dla podmiotów rynku finansowego. Według wyliczeń ekspertów, tego typu działalność przyniosłaby do budżetu państwa wpływy w wysokości 7 mld zł w okresie pięciu kolejnych lat. Firm, które zajmują się tymi procesami, jest już sporo na rynku, ale większość z nich dziś świadczy usługi typu back office. Stopniowo dokładają jednak coraz bardziej zaawansowane procesy – mówi członek zarządu Capgemini Polska. – Z czołowych 10 największych banków na świecie co najmniej pięć już tutaj jest. Baza na pewno istnieje, a wzrost jest najwyższy od kilku lat właśnie w sektorze Financial Services. Realizowanie przez centra usług coraz bardziej zaawansowanych procesów, pozwala na uzyskanie większej marży, gdyż dostarczane są usługi bazujące na wiedzy, co z kolei przekłada się na wyższy przychód z ich świadczenia.
Według zeszłorocznego rankingu Tholons Top 100 Outsourcing Destinations, który jest zestawieniem najlepszych lokalizacji dla inwestycji z zakresu sektora usług, Kraków znajduje się na dziewiątym miejscu wyprzedzając tym samym wszystkie kraje europejskie.