Raport przygotowany przez firmę DTZ we współpracy z Unwork pt. „The Future of the Financial Workplace” zawiera prognozy najważniejszych zmian w środowisku pracy sektora finansowego w nadchodzących latach.
Konieczne zmiany
Globalny kryzys finansowy w ostatniej dekadzie przyczynił się do ignorowania kwestii środowiska pracy i jego wpływu na działanie sektora bankowego. Dziś zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników i postępująca technologia są kluczowymi czynnikami, napędzającymi zmiany w patrzeniu na powierzchnię biurową banków. Fundamentalne zmiany wywołane przez globalny kryzys finansowy mają daleko idący wpływ na sektor bankowy. Zbiegło się to w czasie ze zmianami w popycie konsumenckim oraz gwałtowną i postępującą ewolucją technologiczną. Oznacza to, że portfolio nieruchomości i miejsca pracy muszą zostać odpowiednio dostosowane - potwierdza James Maddock, szef działu Global Occupier Services DTZ w regionie EMEA.
W walce o pracownika
Nie można pominąć faktu, że obecnie ponad połowa pracowników zatrudnionych w bankach, pracuje w sektorze IT lub zajmuje stanowiska związane z technologią, co wzmacnia rywalizację o pracowników nie tylko z konkurencyjnymi firmami, ale również z nowoczesnymi korporacjami technologicznymi, które – jak Google czy Microsoft – w ostatnich latach inwestowały w środowiska pracy, widząc w nich źródło potencjału, produktywności i zaangażowania zatrudnionych osób. Banki będą zatem zmuszone do inwestowania znacznych środków w miejsca przeznaczone do pracy – tworzenia bardziej elastycznych, innowacyjnych i sprzyjających kolaboracji środowisk, umożliwiających pracę o różnych godzinach i w różnych miejscach biura, a także poza nim.
W walce o klienta
Eksperci przygotowujący raport zwracają uwagę, że dziś rozwijająca się technologia umożliwia bankom posiadanie kompleksowej oferty dostępnej nie tylko w stacjonarnych oddziałach, ale też przez Internet. Generująca duże koszty bliskość z klientem za pośrednictwem lokalnych biur nie jest już jedynym sposobem rozwijania działalności - nowoczesne banki niemal wszystkie usługi udostępniają online.
Mniejsza odwiedzalność oddziałów detalicznych wymusi na bankach wypracowanie nowego modelu bankowości detalicznej, w której istotną rolę będzie pełnić interakcja z klientem, stymulowana także przez wnętrza oddziałów, sprzyjające socjalizacji i umożliwiające np. picie kawy.
Idealnym miejscem do prowadzenia działalność przez bankowe oddziały przestaną być centra biznesowe. Zdaniem autorów raportów banki będą przenosiły swoje punkty do środowisk miejskich, w których będą mogły funkcjonować w bliskości lokalnych mieszkańców. Z drugiej jednak strony, w myśl zasady, że „budynek pełni funkcję marki” banki będą w dalszym ciągu będą chciały zajmowały atrakcyjne i nowoczesne obiekty.
Instytucje finansowe powinny inwestować w rozwój środowiska pracy, by lepiej sprostać oczekiwaniom klientów i nowego pokolenia pracowników, dla których ważnym czynnikiem przy wyborze pracodawcy jest dostęp do nowoczesnych technologii i innowacyjność miejsca pracy. Dlatego odpowiednie zaprojektowanie oddziału i zagospodarowanie powierzchni biurowych będzie w przyszłości istotne nie tylko do zatrudnienia najlepszych pracowników, ale również zainteresowania klientów ofertą banku - podsumowuje Alan Colquhoun, dyrektor zarządzający DTZ.