Giant

Jak zaistnieć na rynku biurowym?

|
Pozytywne trendy na rynku nieruchomości biurowych utrzymują się. Wzrasta podaż, deweloperzy prześcigają się w tworzeniu nowoczesnych powierzchni, które zachęcą najemców. Jaki jest klucz do sukcesu w tym sektorze?

Najnowszy raport Cushman&Wakefield mówi o wzroście rocznego obrotu światowego rynku nieruchomości biurowych o 2,3%. Miastami – liderami tej branży jest Londyn, Nowy Jork, Paryż i Tokio. Stolica Wielkiej Brytanii już drugi raz z rzędu uzyskała tytuł biurowej stolicy świata. Natomiast San Francisco uznane zostało za najszybciej rozwijający się rynek biurowy w 2012 roku, a w Hong Kongu odnotowano najwyższe stawki czynszowe. Chiny są najsilniejszym rynkiem na arenie międzynarodowej, ze wzrostem wartości najmu o 15% w stosunku do 2009 r.

Polski rynek nieruchomości biurowych dobrze znosi ogólną recesję w Europie. Rośnie zapotrzebowanie na wysokiej klasy powierzchnie biurowe. Według analiz, w II kwartale 2012 r. przez polski rynek nieruchomości biurowych przepłynęło ponad 100 mln euro, z czego aż 75% stanowił kapitał zagraniczny. Oprócz Warszawy, który jest głównym liderem w Polsce w tym sektorze, bardzo interesującymi dla inwestorów miastami są Kraków, Gdańsk i Łódź. Raport RICS informuje, że w Polsce najchętniej skupiają się firmy z branży BPO i IT.

Jakie są najważniejsze czynniki, które wpływają na atrakcyjność nieruchomości biurowych? Oprócz populacji, kondycji ekonomicznej i lokalizacji pojawiają się w zestawieniu również mniej typowe, takie jak elastyczność czy umiejętność zarządzania innowacją.

Inwestorzy muszą zacząć dostrzegać, że nowoczesne firmy oczekują czegoś więcej niż komfortu pracy w zamkniętym biurze i profesjonalnych sal konferencyjnych w jednym budynku. Współczesny biznesmen ceni kompleksowość i ekskluzywność proponowanych mu rozwiązań, dlatego coraz bardziej popularne stają się wielofunkcyjne centra biznesowe, zlokalizowane w otoczeniu obiektów wspomagających działalność najemców, jak centra handlowe czy ośrodki wypoczynkowe. To wartość dodana ceniona nie tylko przez duże, międzynarodowe firmy – mówi Marta Kruk, prezes Film Hotel, przedstawiciel inwestora biurowca MediaHUB.

Polskie biurowce coraz bardziej przypominają nowoczesne centra biurowe za granicą, w krajach takich jak Japonia, Stany Zjednoczone, Rosja czy Korea. Innowacyjne rozwiązania architektoniczne i koncepcyjne pozwalają na rozwój sektora nieruchomości komercyjnych. Obiekty takie jak Moscow International Business Centre, Roppongi Hills w Tokio, Digital Media City Building w Korei czy Arena Business Centre w Londynie wyznaczają nowe standardy w wykorzystaniu powierzchni biurowej.


0.0
Napisz pierwszy komentarz