Ege jest jednym z największych producentów wykładzin i dywanów. Firma posiada ponad 80-letnią tradycję. Współpracuje ona ze sławnymi postaciami świata designu jak np. Christian Lacroix czy Tom Dixon. Produkty firmy powstają w oparciu o etykę pracy i szacunek do środowiska naturalnego. Firma Ege angażuje się także w działania na rzecz ekologii i idei zrównoważonego rozwoju, czego potwierdzeniem są liczne certyfikaty, w tym certyfikat CSR oraz coroczny raport.
Przedsiębiorstwa dbające o Corporate Social Responsibility (CSR) działają, łącząc interesy społeczne, ochronę środowiska oraz relacje z różnymi grupami partnerów biznesowych. Ege troszczy się również o swoich pracowników zapewniając im komfortowe warunki pracy, a także umożliwając rozwój osobisty. W tym celu firma wdraża zasady, ustanowione przez ONZ, dotyczące przestrzegania praw człowieka.
Recykling to przejaw odpowiedzialności za środowisko
Porzucone sieci rybackie są zagrożeniem dla zbiorników wodnych. Stanowią one jedną dziesiątą odpadów trafiających do oceanów. Przyczyniają się one do degradacji środowiska naturalnego i stanowią zagrożenie dla ludzi oraz zwierząt. W związku z tym firma Ege postanowiła je jakoś wykorzystać. Zbierane i czyszczone, a następnie poddane recyklingowi, sieci stają się bardzo mocnymi i wytrzymałymi włóknami, stosowanymi w przemyśle tekstylnym. Innym przykładem zastosowania przetworzonego surowca są wykładziny dywanowe w płytkach, produkowane na miękkim i elastycznym podłożu Cradle to Cradle CertifiedTM Ecotrust, które powstaje z recyklingu tysięcy butelek PET.
Firma Ege wykorzystuje porzucone sieci rybackie
Firma wyprodukowała 493 tony podkładu do wykładzin, ze zużytych plastikowych butelek, a stare sieci rybackie i odpady przemysłowe przerobiono na 1288 ton przędzy. Z kolei, 451 km rur służących do nawijania wykładzin, wytworzono w 100 proc. z przetworzonego plastiku.
To jednak niejedyny przejaw odpowiedzialności firmy za środowisko naturalne. W fabrykach stosuje się oświetlenie, wykorzystujące technologię LED. W wielu procesach technologicznych używana jest woda, więc by ograniczyć jej zużycie jest ona oczyszczana i ponownie stosowana do kolejnych etapów produkcji.
CSR to nie tylko certyfikaty. To przede wszystkim skrupulatne i konsekwentne działania firmy, łączące w sobie wizję biznesu z misją ochrony środowiska. Ideą działalności Ege jest przekonanie, że każdy z nas powinien być odpowiedzialny za środowisko naturalne i rozważyć, co może zrobić, aby ograniczyć jego eksploatację. Marka Ege, która często czerpie inspiracje ze środowiska zewnętrznego bardzo dba o to, aby to, co z otoczenia pobiera, oddawać ze zdwojoną siłą. CSR to balans pomiędzy potrzebami konsumentów, działalnością firmy a wymogami środowiska naturalnego – mówi Radosław Pabijan, Carpet Studio (firma Carpet Studio jest wyłącznym dystrybutorem marki Ege na Polskę).
Społeczna odpowiedzialność w liczbach
Firma Ege wyznaczyła sobie cele, których realizację przewidziała na 2022 r. Jeden z nich już osiągnęła. Dotyczył on energii, wykorzystywanej do produkcji wykładzin, która pozyskiwana jest w 100 proc. z morskich turbin wiatrowych. Do 2022 r. Ege zobowiązała się do ograniczenia emisji CO2 o 50 proc. oraz zredukowania zużycia paliw kopalnych również o połowę. Celem firmy jest także zmniejszenie zużycia wody. Obecnie woda używana w fabryce pochodzi z zamkniętego obiegu w 63 proc., ale już za 4 lata liczba ta zwiększy się do 70 proc. Kolejnym celem, wyznaczonym przez Ege, jest recykling starych wykładzin, z których wytwarzane będą nowe produkty. Pomysł jest już w fazie projektu.
Ege działa także na rzecz duńskich społeczności lokalnych. Nadwyżki energii cieplnej wykorzystywane są do ogrzewania budynków firmy, ale też przekazywane do sieci ciepłowniczej, skąd trafiają do 380 domów jednorodzinnych w gminie.