Giant

Jak certyfikaty wpływają na komercjalizację biurowców?

Dorota Mielke, starszy negocjator, dział powierzchni biurowych, Cushman & Wakefield
Dorota Mielke, starszy negocjator, dział powierzchni biurowych, Cushman & Wakefield
Coraz większa liczba biurowców posiada certyfikaty ekologiczne. Gwarantują one wysoki komfort dla użytkownika biur, a tym samym niejednokrotnie stają się czynnikiem decydującym o wyborze danego obiektu.

Certyfikaty, takie jak LEED, BREEAM i GBS od kilku lat funkcjonują na polskim rynku nieruchomości komercyjnych. Spośród obiektów biurowych znajdujących się w bazie danych remobile.pl zlokalizowanych w Warszawie, 23,4 proc. posiada certyfikat BREEAM, 5,9 proc. posiada certyfikat LEED, a 2 proc. posiada inne certyfikaty. Jak wynika z analizy dla budynków 5-letnich i młodszych, 78 proc. z nich posiada certyfikat BREEAM, natomiast zacznie mniej, bo tylko 23 proc. certyfikat LEED. To oznacza, że wszystkie nowe budynki posiadają co najmniej jeden certyfikat ekologiczny – mówi Dorota Mielke, starszy negocjator, dział powierzchni biurowych, Cushman & Wakefield. Od niedawana wdrażany jest także kolejny, czyli WELL Building Standard. Opiera się ona na 7 kryteriach (powietrze, woda, oświetlenie i dostęp do światła naturalnego, fitness, odżywianie, wpływ otoczenia na pracę umysłu i komfort użytkownika) i dotyczy przede wszystkim zdrowia i samopoczucia użytkowników budynku. Obecnie precertyfikat WELL otrzymał już budynek HB Reavis - Varso, deweloper stara sie także o uzyskanie precertyfikatu dla budynku Burakowska 14, natomiast o certyfikat ubiega się SPARK – projekt biurowy firmy SKANSKA.

Dlaczego warto starać się o certyfikat ekologiczny? Oczekiwania najemców rosną z roku na rok i to właśnie nim chcą sprostać deweloperzy oraz właściciele obiektów, którzy decydują się na certyfikację budynku. Poszukując nowego biura firmy wybierają miejsca pod kątem długofalowych oszczędności, a także ze względu na komfort pracowników. Z tych właśnie powodów certyfikaty ekologiczne stają się dodatkowym czynnikiem decydującym o wyborze danego obiektu.

Budynki, które posiadają certyfikaty ekologiczne generują mniejsze koszty eksploatacyjne, np. poprzez uzyskiwanie oszczędności w zużyciu wody wodociągowej czy w zużyciu energii elektrycznej. Zielone budynki, które są w stanie zagwarantować wysoki komfort użytkownika, mają przewagę nad innymi, szczególnie wśród firm stawiających na pierwszym miejscu dobre samopoczucie swoich pracowników oraz ograniczenie kosztów. Millenialsi, którzy aplikują do nowych firm, poza aspektem finansowym, doceniają także dogodnienia dostępne w budynku oraz wygląd biura. Certyfikat ekologiczny WELL zagwarantuje im, że biuro, w którym spędzają 8 godzin dziennie, zadba o ich zdrowie tłumaczy Dorota Mielke, starszy negocjator, dział powierzchni biurowych, Cushman & Wakefield.

 


0.0
Napisz pierwszy komentarz