Jak wynika z najnowszego raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield dotyczącego powierzchni biurowych na świecie „Office Space Across the World”, Hongkong jest obecnie najdroższą lokalizacją biurową świata. Roczne koszty wzrosły tu o 5,5 proc. i wynoszą 27 431 USD. Powodem tych wzrostów jest niewielka dostępność powierzchni biurowej i silny popyt ze strony firm z Chin kontynentalnych. Dla porównania, ulokowanie 100 pracowników w biurze w Hongkongu kosztuje tyle samo, co zatrudnienie 300 osób w Toronto, 500 w Madrycie lub 900 w Mumbaju.
W Londynie średni roczny koszt utrzymania stanowiska pracy zmniejszył się od 2016 roku o 19 proc. Obecnie kształtuje się on na poziomie 22 665 USD i nadal jest niemal dwukrotnie droższy od Paryża czy Frankfurtu. Spadki spowodowane są głównie wskutek osłabienia się kursu funta szterlinga.
W ostatnich 12 miesiącach średni roczny koszt utrzymania stanowiska pracy wzrósł w skali globalnej o 1,5 proc. Stało się to głównie za sprawą wzrostów w Ameryce Północnej i Południowej (o 4,2 proc.) oraz w krajach Azji i Pacyfiku (o 3,4 proc.). W regionie EMEA koszt ten obniżył się o 1,3 proc. Niektóre największe zmiany w rankingach związane są z wahaniami kursów walut. Co więcej, w przypadku firm analizujących koszty w walutach lokalnych czynnik ten będzie miał większe znaczenie w przyszłym roku niż sytuacja na rynkach nieruchomości.
- 1
- 2