#3 Carsharing
To idealne rozwiązanie zwłaszcza dla tych pracowników, którzy autem jeżdżą sporadycznie lub w ciągu dnia muszą załatwiać różne sprawy na mieście. Często bowiem lepiej i taniej korzystać z auta wynajmowanego na minuty niż eksploatować własny pojazd. Co ciekawe, niektórzy deweloperzy budynków biurowych oferują swoim najemcom darmowe wypożyczenia samochodu. Tak jest np. w przypadku budynku Atrium 2, którego właściciel udostępnił dwa samochody elektryczne do wyłącznego użytkowania przez osoby pracujące w tym biurowcu. Podobny system działa również w budynku WTT.
W czasach tzw. sharing economy można również pokusić się o wykorzystywanie miejsc parkingowych np. w budynkach mieszkalnych znajdujących się w pobliżu biurowców. Właściciel miejsca parkingowego wyjeżdżając rano do swojej pracy mógłby odpłatnie umożliwiać parkowanie na nim (oczywiście w określonych godzinach) pracownikowi pobliskiego biurowca. W tym również pomogą nam aplikacje – dodaje Mateusz Polkowski.
Niektóre firmy stosują modele i kalkulacje, dzięki którym są w stanie określić, kto powinien mieć dostęp do miejsca parkingowego w biurowcu. Pod uwagę brane są różne czynniki, takie jak np. odległość do pracy, dostęp do komunikacji miejskiej, staż pracy, czy dana osoba ma dzieci i czy odwozi je do przedszkola czy szkoły, czy podwozi do pracy współpracowników itd. Algorytm, uwzględniając wagi poszczególnych rozwiązań, „decyduje”, kto powinien mieć do dyspozycji miejsce parkingowe. Lekarstw na parkingowe kryzysy jest jednak więcej – przekonuje Mateusz Polkowski.
#4 Jednoślady i komunikacja miejska
Wśród pracowników biurowców nie brak także użytkowników motocykli i skuterów. Na dwóch miejscach parkingowych zmieści się ich nawet 8-10, dlatego w zwłaszcza wiosną i latem warto rozważyć przesiadkę z samochodu na wybrany jednoślad. Jednośladem, z którego chętnie korzystają Polacy jest rower. Z tego powodu wielu deweloperów tworzy w biurowcach infrastrukturę dla rowerzystów (stojaki, szatnie, prysznice itp.). Cały czas rozwija się też rower miejski.
Reasumując – w Warszawie oraz w innych dużych polskich aglomeracjach bardzo dużą rolę w przyszłości będą odgrywać władze miast, które powinny skupić się na zapewnieniu alternatywnych form dojazdu do pracy, poprzez realizację parkingów typu park&ride przy dużych węzłach przesiadkowych, promocję carpoolingu i stałej rozbudowie systemu komunikacji miejskiej – podsumowuje Mateusz Polkowski.
- 1
- 2