User experience to również może być coś bardzo prostego jak np. testowanie przez pracowników mebli i krzeseł, kiedy to pytamy ich o zdanie, prosimy o ocenę jak się na nich czują i jakie emocje w nich wzbudzają. Emocje? Owszem, ponieważ coraz częściej myślimy o emocjonalnej naturze człowieka. Michał Tarnowski, Regional Manager, Randstad zauważa, że pracodawcy powinni zwracać uwagę na to co czują i myślą ich pracownicy. Często na doświadczenia i odczucia wpływa przestrzeń w której funkcjonujemy. Ważne jest, czy pracownicy lubią miejsce w którym spędzają co najmniej 8 godzin dziennie, czy lubią przestrzenie w których spożywają posiłki i spotykają się ze znajomych z firmy. Oczywiście to tylko jedna strona. Istotne dla pracowników również są aspekty związane z przywództwem, sposobem zarządzania, codziennymi obowiązkami, jednak wątek biura i przestrzeni staje się coraz ważniejszy.
Twórca a użytkownik
A co z designem i projektowaniem? Czy wizja architekta powinna być przekreślona i zastąpiona pomysłami dyktowanymi przez pracowników? Co jest oczywiste, pracownicy nie są w stanie sami zaprojektować biurowca i jego wnętrz. Warto jednak zaangażować pracowników w proces kreacji, np. poprzez konkursy na nazwy sal spotkań czy też motyw przewodni wybranych części biura. Zgadza się z tym również Piotr Kozłowski, architekt z Echo Investment, odpowiedzialny za projekty biurowe. Jako architekt chciałbym powiedzieć, że w budynku najważniejszy jest design. Ale niestety nie. Najważniejsi są ludzie, którzy będą spędzać w biurowcu czas podczas pracy, którzy będą się w nim rozwijać i działać kreatywnie – mówi.
Zgodnie z ideą projektowania zwaną human centered design, to użytkownik stoi w centrum, a jego potrzeby i oczekiwania są najważniejsze. Koncepcja ta charakteryzuje się kreatywnym podejściem do poszukiwania najlepszych rozwiązań, które sprawią, że projekt będzie maksymalnie dopasowany do realnych potrzeb jego użytkowników.
Jest to ważne, ponieważ jeśli czujemy się dobrze w naszym biurze to jesteśmy bardziej kreatywni, produktywni i zaangażowani. Mówimy o tym innym, chwalimy się. Warto dodać, że jak pokazują badania, źródła w których kandydaci do pracy poszukują informacji o potencjalnym pracodawcy to opinie przyjaciół, blogi, fora dyskusyjne. Szukają oni informacji nie w oficjalnych kanałach firmowych, a raczej w mediach społecznościowych, w których dane nie są filtrowane przez zespoły PR. Te informacje pochodzą od prawdziwych pracowników i użytkowników – mówi Michał Tarnowski.
Komentarze ekspertów z Grupy Nowy Styl, Randstad, CBRE, Echo Investment zostały zebrane podczas konferencji ASPIRE „New Horizon”, na której odbył się panel dyskusyjny „The power of experience – how to build a positive image for your enterprise” prowadzony przez Martę Badurę z Grupy Nowy Styl.