Szybki Tramwaj na Azory i Górkę Narodową, a także przebudowa Al. 29 Listopada – to dwie inwestycje, które mają sprawić, iż północne rejony Krakowa będą lepiej skomunikowane. Zrobimy wszystko, żeby jak najszybciej zadania w północnej części Krakowa zostały zrealizowane. Lepsze skomunikowanie północnego Krakowa z centrum jest dla nas priorytetem – mówi dyrektor Iwona Król z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Nowe linie tramwajowe Krowodrza Górka – Górka Narodowa oraz Krowodrza Górka – Azory powstaną w ramach III etapu realizacji Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Według szacunków, tramwajami na tych trasach w godzinach szczytów może podróżować nawet niemal 4,5 tys. pasażerów.
Odcinek Krowodrza Górka – Azory ma zostać zrealizowany najpóźniej do 2020 r., a wartość tej inwestycji wyniesie 100 mln zł. Obecnie są przeprowadzane konsultacje z mieszkańcami w tej sprawie, a także przygotowywana jest koncepcja projektu. Następnym krokiem będzie staranie się o uzyskanie decyzji środowiskowej. Rozpatrywane są trzy warianty przebiegu trasy tramwajowej Krowodrza Górka – Azory.
Planowana linia będzie funkcjonalnie połączona z drugim przewidzanym odcinkiem Krowodrza Górka – Górka Narodowa. Konsultacje społeczne w zakresie budowy tej linii tramwajowej odbyły się w marcu ubiegłego roku. Niestety realizacje projektu spowolniły względy proceduralne. Gdyby nie zmiana przepisów, do których odniosła się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, dotycząca konieczności inwentaryzacji zieleni na całym przebiegu trasy, wniosek o decyzję środowiskową zostałby już złożony, a tak musimy poczekać do początku przyszłego roku. Po uzyskaniu tej decyzji od razu przystąpimy do przetargu w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Widzę szansę, żeby inwestycja została oddana do użytku jeszcze w 2019 roku – mówi dyrektor Iwona Król z ZIKiT. Szacowany koszt budowy linii Krowodrza Górka – Górka Narodowa to 250 mln zł. Należy wspomnieć, iż oba projekty zostaną dofinansowane z unijnych środków w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Ostatnią z planowanych inwestycji mających na celu lepsze skomunikowanie północnych rejonów Krakowa jest przebudowa Al. 29 Listopada, która stanowi jedną z głównych arterii stolicy Małopolski. W ubiegłym roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową, ale do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska trafiło odwołanie, które jeszcze nie zostało rozpoznane. Musieliśmy zatem wstrzymać rozpoczęty przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej. Jesteśmy w każdej chwili gotowi, żeby inwestycję ruszyć do przodu, ale na razie nie jest to zależne od nas – wyjaśnia dyrektor Iwona Król.