Inwestycja związana z modernizacją ronda Czyżyńskiego została zakończona. Obecnie trwają jedynie drobne prace wykończeniowe w części podziemnej. Zgodnie z zawartą umową, tę część projektu wykonawca miał ukończyć do końca listopada br., jednak udało ją się sfinalizować miesiąc wcześniej.
Modernizacja ronda Czyżyńskiego przebiegała w dwóch etapach – nadziemnym i podziemnym – z powodu tego, iż w przypadku tego drugiego wydłużone zostało oczekiwanie na decyzję administracyjną. Z myślą o osobach, które prowadziły w przejściu działalność handlową zamierzaliśmy ulokować w przejściu kilkanaście kiosków, ale ostatecznie uzyskaliśmy zgodę na pięć. Projekt musiał powstać od nowa, co wydłużyło prace – wyjaśnia Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Inwestycja dotycząca prac modernizacyjnych prowadzonych na rondzie Czyżyńskim jest realizowana w ramach projektu „Przebudowa linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie – al. Jana Pawła II – Plac Centralny wraz z systemem sterowania ruchem w Krakowie" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi prawie 143 mln zł. Prace związane z przebudową trasy Rondo Mogilskie – Plac Centralny rozpoczęły się w lutym od 2014 r. W ramach inwestycji, m.in. zmodernizowano torowisko, infrastrukturę przystankową, która została dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych czy wykonano nową nawierzchnię drogi oraz poprowadzono przez ul. Mogilską brakujący ciąg rowerowy, dzięki czemu cykliści bez przeszkód mogą dojechać z centrum Krakowa do serca Nowej Huty.
Połączenie to jest bardzo często wykorzystywane przez studentów, których w Krakowie jest ok. 200 tys. w skali roku. Linia tramwajowa Rondo Mogilskie – al. Jana Pawła II – Plac Centralny ma kluczowe znaczenie dla przemieszczania się studentów pomiędzy obiektami akademickimi a uczelniami. Tym połączeniem na uczelnie dojeżdżają m.in. studenci Politechniki Krakowskiej czy Akademii Wychowania Fizycznego. Dodatkowo linia łączy węzły przesiadkowe transportu publicznego z podmiejskim podsystemem transportu publicznego, w tym m.in. dworzec autobusowy w pobliżu Ronda Czyżyńskiego – tłumaczy Krzysztof Migdał z ZIKiT.