Koncepcję architektoniczną opracowano przy współpracy biura JSK Architekci, architekta Tomasza Smola oraz Towarzystwa Projektowego kierowanego przez Jerzego Porębskiego i Grzegorza Niwińskiego. Zespół ekspertów przygotował plan, który obejmuje rewitalizację całego kwartału Warszawy, otaczającego Dworzec Gdański. W projekcie uwzględniono odnowienie stacji kolejowej oraz wybudowanie dodatkowych budynków o różnym przeznaczeniu. W ramach inwestycji na terenie działki PKP powstaną lokale mieszkalne, biurowe i gastronomiczne oraz pozostałe elementy planu zagospodarowania przestrzennego, które będą pełniły funkcje rekreacyjne. Realizacja wszystkich zadań wyszczególnionych w harmonogramie prac pozwoli na zintegrowanie polskich kolei z infrastrukturą techniczną innych środków komunikacji: przystankami autobusowymi i tramwajowymi, linią metra czy wypożyczalnią rowerów Veturilo. Koszt realizacji projektu wstępnie oszacowano na ok. 1 mld zł.
Inwestycja zakłada rozmieszczenie obiektów wewnątrz dworca w takim układzie, który podniesie atrakcyjność całego kompleksu. Bezpośrednio z hali operacyjnej odwiedzający otrzymają dostęp do punktów usługowych m.in. sklepów, kiosków i restauracji. Istotnym rozwiązaniem organizacyjnym, który zastosuje wykonawca budowy, będzie odwołanie do metody, sformułowanej przez Arseniusza Romanowicza, polegającej na unikaniu krzyżowania dróg odjeżdżających i przyjeżdżających wraz z możliwością pominięcia głównej hali dworca.
Nowa koncepcja architektoniczna opiera się na projektach powojennego modernizmu, według których w latach 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku wybudowano m.in. stacje Warszawa Ochota, Warszawa Powiśle, Warszawa Wschodnia oraz Warszawa Centralna.
Jesteśmy przekonani, że w sąsiedztwie nowego Dworca Gdańskiego może powstać przestrzeń publiczna, kluczowa dla budowania tożsamości mieszkańców okolicznych dzielnic jak i miasta, a budynek dworca pełnić będzie funkcje drogowskazu i najbardziej rozpoznawalnego elementu krajobrazu miejskiego tej części Warszawy. W świadomości mieszkańców okolicznych dzielnic dworzec stanowić może miejsce spotkań, podobnie jak Rotunda Banku PKO BP przy Rondzie Dmowskiego dla mieszkańców całego miasta. Wierzymy, że zaproponowany przez nas rozpoznawalny i wyrazisty charakter architektury, wpływać będzie na budowanie pozytywnego wizerunku stolicy. Zwiększy też atrakcyjność korzystania z transportu publicznego, wpływając na zmniejszanie ruchu samochodowego w Śródmieściu – zaznacza Maciej Gnoiński, doradca Zarządu Marvipol SA.