Zapraszamy na kolejną rozmowę z cyklu "Metamorfoza biura". Tym razem tematem przewodnim są systemy klimatyzacji i wentylacji, o których opowiada Bartosz Chołuj, Key Account Manager z firmy Interbiuro.
Jakie znaczenie w obiekcie biurowym mają dobrze dobrane systemy klimatyzacji i wentylacji?
Interbiuro najczęściej wykonuje rekonfigurację istniejących systemów budynkowych – dostosowując je do nowych aranżacji. W zależności od zastanego systemu różnią się również koszty i możliwości ich modernizacji. Dlatego też wybierając system należy możliwie najbardziej precyzyjnie przewidzieć co z daną powierzchnią będzie się działo za kilka lat.
Dobrze dobrane systemy klimatyzacji i wentylacji mają oczywiście znaczenie w zapewnieniu optymalnych parametrów komfortu w pomieszczeniu, co bezpośrednio przekłada się na komfort i wydajność pracy. Z punktu widzenia inwestora dobrze dobrane systemy mają znaczący wpływ na koszty inwestycyjne oraz, w późniejszym etapie, koszty eksploatacyjne związane z pracą tych systemów.
Z punktu widzenia najemcy natomiast, jest to jedna z najważniejszych instalacji budynkowych wpływających bezpośrednio na komfort pracy oraz efektywność pracowników, w szczególności w okresie wiosna – jesień. Instalacje te zapewniają zarówno odpowiednią temperaturę pracy, jak i odpowiednią jakość powietrza, zarówno na powierzchniach otwartych, jak i w gabinetach.
Dodatkową korzyścią jest możliwość wprowadzenia oddzielanych stref na jednej powierzchni biurowej – tym samym zapewnienie komfortu większości pracowników.
Jakie są podstawowe wymagania prawidłowo zaprojektowanego i wykonanego systemu wentylacji i klimatyzacji pomieszczeń biurowych?
W przypadku pomieszczeń biurowych prawidłowe wymagania systemu wentylacji i klimatyzacji sprowadzają się do zapewnienia określonej ilości świeżego powietrza oraz adekwatnej mocy chłodniczej i cieplnej. Istotny jest również system dystrybucji powietrza - prawidłowo zaprojektowana instalacja nie będzie powodowała odczucia „przeciągu” oraz zapewni pożądane parametry akustyczne.
Dostosowanie się do tych parametrów zapewnia optymalne wykorzystanie instalacji oraz minimalny dyskomfort użytkowy – głównie akustyczny dla użytkowników – a tym samym niewspółmierny do korzyści płynących z ich posiadania.
Nasi pracownicy zawsze po zakończeniu prac remontowych szkolą użytkowników z obsługi sterowników znajdujących się na powierzchni w celu umożliwienia im wpływania na temperaturę na ich przestrzeniach. Brak takiego szkolenia lub wytłumaczenia możliwości zamontowanych urządzeń może wiązać się ze zwiększonymi kosztami użytkowania bez jakiejkolwiek poprawy warunków pracy mimo zainstalowanych urządzeń i poniesionych nakładów.
Które z nowoczesnych rozwiązań systemowych są najczęściej stosowane w ekologicznych biurowcach?
W ekologicznych biurowcach stosuje się rozwiązania zarówno wentylacji jak i klimatyzacji, wykorzystujące szeroko pojęty odzysk ciepła. Dodatkowo wszystkie rozwiązania bazujące na rozwiązaniach pomp ciepła, wykorzystujące przynajmniej częściowo energię ze źródeł odnawialnych. Stosuje się również urządzenia do produkcji chłodu z tzw. opcją „free-cooling”. Takie rozwiązania mają na celu zużywanie jak najmniej energii elektrycznej w trakcie procesów klimatyzacji i wentylacji obiektów.
Jakie rozwiązania w zakresie techniki klimatyzacyjnej mogą być zastosowane w starszych budynkach pozbawionych takiej instalacji?
W budynkach nie posiadających w standardzie instalacji klimatyzacji podczas prowadzonych przez nas prac budowlanych stosujemy najczęściej rozwiązania, które w jak najmniejszym stopniu ingerują w konstrukcję tych obiektów. Są to zazwyczaj rozwiązania klimatyzacji w oparciu o przykładowe systemy VRV firmy DAIKIN z uwagi na małe średnice przewodów transportujących czynnik chłodniczy, elastyczność rozwiązań związaną z montażem urządzeń (systemów) zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych. Takie rozwiązanie zapewni nam niemal 100 proc. pewność możliwości instalacji oraz gwarantuje skuteczność działania i utrzymywanie odpowiedniej temperatury w poszczególnych pomieszczeniach. System ten jest również stosunkowo tani. Nasi klienci bardzo często decydują się właśnie na to rozwiązanie z uwagi na stosunek ceny do jakości i uzyskanego komfortu.
Czy istnieją odgórne (prawne) wymagania dla właścicieli i zarządców budynków biurowych związane z konserwacją i przeglądami instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej?
Nie są mi znane takie wymagania odgórne (prawne). Są to wymagania głównie producentów (dostawców) urządzeń związane wyłącznie z udzielaną gwarancją.
Wymagania te dotyczą prowadzenia serwisu urządzeń oraz ich przeglądu. Ze strony najemcy najbardziej istotną jest konserwacja pod względem higienicznym, polegającym na odgrzybianiu urządzeń oraz wymianie filtrów.
Z naszej strony po wykonaniu rekonfiguracji instalacji przez cały okres gwarancyjny urządzeń przeprowadzamy dla naszych Klientów serwisy dające często możliwość bez kosztowego reklamowania urządzeń w przypadku ich awarii.
Często spotykamy się z tym, że urządzenia zainstalowane na powierzchni – w szczególności w starszych biurowcach - w żaden sposób nie poprawiają komfortu pracy z uwagi na brak serwisów czy też nieprawidłowe ustawienie nawiewu lub temperatury.
Jakie parametry mikroklimatu wnętrz powinny być zapewnione w pomieszczeniach biurowych, aby uzyskać optymalny komfort?
Parametry powietrza obliczeniowego w pomieszczeniach biurowych wynikające z warunków higienicznych oraz komfortu określają Polskie Normy oraz normy środowiskowe. Parametry zapewniające optymalny komfort cieplny to temperatura i wilgotność powietrza, prędkość przepływającego powietrza, temperatura przegród i gradient temperatury w pomieszczeniu.