Na czym polega zielone IT?
Zielone IT to wykorzystanie zasobów technologii informatycznych, takich jak komputery, serwery, urządzenia pamięci masowej i drukarki w sposób bezpieczny dla środowiska. Zapewnia także ramy potrzebne do kupna, zarządzania i utylizacji zasobów IT przy minimalnym wpływie na środowisko i jednoczesne osiągnięcie korzyści ekonomicznych oraz dążenie do zrównoważonego zarządzania technologiami informatycznymi w przedsiębiorstwie.
Jak powstała idea zielonego IT?
Początek lat 90 XX wieku to czas powstawania i urzeczywistniania idei zielonego IT. W roku 1992 The Environmental Protection Agency, Agencja Ochrony Środowiska, oraz Departament Energii Stanów Zjednoczonych powołały Energy Start – międzynarodowy program mający na celu zmniejszenie wydzielania gazów cieplarnianych i promowanie produktów energooszczędnych. W 2001 do tego porozumienia przyłączyła się także Unia Europejska.
Także w 1992 roku w Szwecji powstała certyfikacja TCO przyznawana monitorom i urządzaniom biurowym ze względu m.in. na ich zgodność z emisjami promieniowania oraz energooszczędność.
Co firma może zyskać stosując takie rozwiązania?
Główne zyski to oszczędności finansowe związane z opłatami za energię elektryczną, wynajmem powierzchni dla serwerowni i optymalizacją wydatków na podróże służbowe (korzystanie w z wideokonferencji).
Dochodzą do tego także skutki długofalowe związane ze zwiększeniem efektywności, większą mobilnością pracowników, oszczędnościami i lepszym wykorzystaniem czasu, szybszym i bezpieczniejszym obiegiem informacji.
Czy użycie zielonych rozwiązań IT wpływa na komfort pracy i efektywność pracowników?
Zdecydowanie tak. Odpowiednio i konsekwentnie wprowadzone technologie związane z zielonym IT polepszają komfort pracy (np. lepsze monitory, oświetlenie – ochrona wzroku) jak i efektywność (np. elektroniczny obieg i przechowywanie dokumentów pozwalają na łatwiejsze, bezpieczniejsze nimi zarządzanie, archiwizację, nadzór.)
Jak wyglądają koszty takich rozwiązań?
Każda inwestycja to wydatek, który firmy mocno kalkulują zanim się na niego zdecydują. Jednakże – skoro już taki wydatek jest konieczny do poniesienia – należy zdecydowanie rozważyć inwestycję w Zielone IT. Zwrot z takiej inwestycji może być odczuwalny w krótkim czasie (np. brak konieczności wynajmu pomieszczeń serwerowych, ograniczenie wydatków na podróże służbowe, itp.), oraz długoterminowy – większa mobilność pracowników, zwiększenie wydajności pracy, oszczędność czasu, szybszy obieg informacji.
W jaki sposób firma CTS powiązana jest z ideą zielonego IT?
CTS korzysta z technologii związanych z zielonym IT pozwalających na oszczędności i bardziej optymalne zarządzanie takich jak wirtualizacja, usługi w „chmurze”, obieg dokumentów, wirtualne laboratoria, elektroniczne materiały do nauki, wideokonferencje, praca zdalna.
Promujemy także zielone IT poprzez dostarczanie wiedzy za pomocą autoryzowanych szkoleń i certyfikacji Comptia Strata Green IT.
Czy mogłaby Pani podać konkretne przykłady rozwiązań związanych z zielonym IT?
Takim przykładem może być wirtualizacja i konsolidacja serwerów, stacji roboczych (Virtual Desktop Infrastructure) oraz aplikacji. Jest to równiez redukcja zapotrzebowania na energię wykorzystywaną przez serwery i stacje robocze poprzez stworzenie i wdrożenie planów zarządzania energią (m.in. przechodzenie w stan uśpienia i hibernacji), wybór odpowiednich procesorów, systemów chłodzenia, korzystanie z technologii Wake-on-LAN (możliwość zdalnego „ obudzenia” stacji roboczych ich konserwacja i zamknięcia). Zielone IT to także korzystanie z energooszczędnych źródeł oświetlenia, wyłączników czasowych, czujników ruchu, paneli słonecznych i alternatywnych źródeł energii.
Rozwiązania takie wiążą się też ze zdalną pracą, zdalnymi konferencjami, elektronicznym obiegiem dokumentów, wydrukami obustronnymi, wydrukami o niższym, ale odpowiednim poziomie jakości.
W ramach zielonego IT zakłada się również wykorzystanie serwerów typu blade, technologii „cienkiego klienta” i usług terminalowych, sieciowych urządzeń wielofunkcyjnych (skaner, kserokopiarka i drukarka w jednym), technologii sieciowego składowania danych Network Attached Storage, używanie akumulatorów zamiast baterii jednokrotnego użytku, korzystanie z rozwiązań wideokonferencji.
Iwona Kwiatkowska – Key Account Manager. Swoją karierę zawodową rozpoczęła w 1993r. Z CTS związana nieprzerwanie od 1999 roku. Początkowo zajmowała stanowisko asystenta dyrektora ds. sprzedaży szkoleń. W ramach wewnętrznego awansu od roku 2008r obejmuje obecnie zajmowane stanowisko. Przez 14 lat pracy w CTS p. Iwona zorganizowała złożone projekty szkoleniowe dla przeszło 70 tys. kursantów, uczestniczyła w rozszerzaniu oferty firmy w ramach nowych obszarów, brała udział w procesie uzyskiwania nowych certyfikacji. Pani Iwona monitoruje opracowywanie i jakość materiałów dydaktycznych a także czuwa nad pracą trenerów. Wiedza i doświadczenie całego zespołu CTS którym kieruje Pani Iwona stanowi gwarancję skutecznego doboru oferty szkoleniowej i prawidłową realizację nawet najbardziej złożonych i dedykowanych projektów.
CTS Customized Training Solutions Sp z o.o.
Siedziba Warszawa
Ul. Filipinki 20 02-207 Warszawa
Oddział Kraków
30-149 Kraków, ul. Balicka 93A
www.cts.com.pl/