Giant

EKO Preferencje najemców powierzchni biurowych

|
Zdjęcie przedstawia biuro wyposażone przez firmę JAGA.
Zdjęcie przedstawia biuro wyposażone przez firmę JAGA.
Pusta przestrzeń, pracownik uwolniony od przypisania do miejsca, zanik okablowania spowodowany rozwojem urządzeń mobilnych, pokoje wypoczynkowe dla zatrudnionych i łatwo dostępne urządzenia relaksacyjne – oto wizja biur przyszłości pojawiająca się już w niektórych zakątkach globu. Ale nie w Polsce.

Grupy najemców

Najemcy w Polsce zasadniczo dzielą się na dwie grupy: międzynarodowe korporacje i wielkie firmy oraz firmy niewielkie i krajowe. Korporacje mają bardzo wąsko sprecyzowane potrzeby. Wykazują zainteresowane przede wszystkim biurami klasy A i wyżej (A+) położonymi w Centralnym Obszarze Biznesu w Warszawie. Oczekują przy tym dużych, modułowych powierzchni. Druga grupa najemców preferuje biura klasy B lub B+ położone poza COB w Warszawie. W miastach regionalnych (takich jak Kraków, Wrocław, Poznań, Łódź czy Trójmiasto) firmy z drugiej grupy - ze względu na niewygórowane koszty - także lokuje się w centrach miast.  Korporacje standardowo wybierają biurowce klasy A.

Korporacja liczy koszty

Ze względu na prestiż i markę korporacje preferują warszawski COB, w którym stawki oscylują wokół 25-27 euro za metr. Budynki w COB oferują wysoki komfort pracy i wszelkie udogodnienia, w tym tradycyjny okres trzydziestu sekund maksymalnego oczekiwania na windę. Najemcy ci pytają jednak także o udogodnienia z zakresu nowoczesnych technologii, które w naszym kraju dopiero zaczynają się  pojawiać. Chodzi na przykład o system data room wdrażany przez Share Point czy system księgowo-finansowy do obsługi najmu powierzchni, który służy nie tylko właścicielowi nieruchomości.

Data room pozwala w formie zdigitalizowanej i w jednym miejscu zbierać i udostępniać wszelką dokumentację techniczną, prawną  oraz finansową  nieruchomości, co umożliwia także najemcy łatwy dostęp do niezbędnych informacji. Dzięki temu może on łatwiej  kontrolować koszty swej działalności, a system księgowy umożliwia proste miesięczne i roczne rozliczenie oraz sprawdzenie czy stawki service charge są właściwie skalkulowane.

Kilkanaście lat temu niewiele firm zwracało uwagę na koszty eksploatacyjne i często zmieniało lokalizacje. Obecnie zdecydowana większość z nich uważnie ogląda i ocenia rozwiązania konstrukcyjne oraz technologiczne budynków, które mają wpływ na certyfikaty BREEAM i LEED. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom pozwalają one oszczędzić od 5 do 10 proc. kosztów. Certyfikat staje się więc wartością dodaną obiektu. Dodatkowo najemcy preferują obecnie lokalizacje, które nie wymagają  podpisywania wieloletnich umów – choć takie są najkorzystniejsze dla właścicieli nieruchomości gotowych na ustępstwa finansowe w zamian za pięcio- lub dziesięcioletnią umowę. Takie kontrakty są jednak od początku bieżącego roku likwidowane, głównie ze względu na rosnący popyt, promocje, udogodnienia i udział właściciela budynku w kosztach przeprowadzki (zwłaszcza w najkorzystniejszych lokalizacjach).

Innym rozwiązaniem oczekiwanym przez korporacyjnych najemców jest BMS (Building Management System). Pozwala on na monitorowanie wszystkich urządzeń w budynku i sterowanie nimi – od zarządzania energią elektryczną, przez nawiew powietrza po monitorowanie stanu liczników wody. BSM pomaga ograniczyć zużycie mediów. Staje się więc elementem oczekiwanym przez najemców - szczególnie tych, którzy zatrudniają wielu pracowników wynajmując znaczące powierzchnie biurowe. W wypadku korporacji liczą one zwykle co najmniej dwa tysiące metrów.

Poza Warszawą, korporacje i duże firmy oczekują zazwyczaj powierzchni klasy A, wielkości od 1 do 3 tysięcy metrów (Wrocław i Kraków), natomiast w Poznaniu czy Katowicach – od 700 do 2 tys. metrów.

Mniejsza firma też liczy

Ze względu na gwałtowny rozwój usług outsourcingowych i eksplozję centrów BPO (Business Process Outsourcing) czy SSC (Shared Services Centers), w miastach regionalnych Polski poszukiwane są powierzchnie około 500-metrowe, najczęściej klasy B+. Z tymi grupami klientów liczą się wynajmujący, ponieważ branża outsourcingowa zajmuje w Polsce łącznie 800 tys. metrów kwadratowych biur. W niektórych miastach jest to prawie połowa  nowoczesnych zasobów powierzchni biurowej.

Dla tych firm lokalizacja w centrum nie jest jednak warunkiem koniecznym (a niekiedy nawet pożądanym) ze względu na znaną zasadę: im dalej od centrum, tym taniej. Z uwagi na dużą liczbę pracowników coraz ważniejsze stają się takie czynniki, jak dogodny dojazd i wystarczający zasób miejsc parkingowych. Proekologicznie usposobieni najemcy dopytują się także o udogodnienia wraz z ciągami komunikacyjnymi dla pracowników dojeżdżających rowerami, a także o liczbę miejsc parkingowych przeznaczoną dla ich maszyn. Biura zlokalizowane poza centrum spełniają kryterium niższej ceny także z powodu braku strefy płatnego parkowania.

  • 1
  • 2

0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz