Giant

Wykreować przyjazną przestrzeń miejską

|
Gdański Business Center II
Gdański Business Center I
Rola inwestycji biurowych w kreowaniu przyjaznej tkanki miejskiej z roku na rok nabiera coraz większego znaczenia. Jak stworzyć przestrzeń wokół projektu, która będzie służyć wszystkim mieszkańcom miasta, a także stanie się istotnym elementem okolicy?

Godziny popołudniowe w biznesowej części miasta. Pracownicy biurowi opuszczają swoje stanowiska pracy. Część z nich odbierze dzieci z przedszkola i uda się na zakupy. Inni z kolei wybiorą się na  popołudniową kawę z dawno niewidzianym znajomym lub poszukają cichego i ustronnego miejsca, aby skorzystać z ostatnich promieni słońca z książką w ręku.

 

Coraz częściej odebranie dziecka ze szkoły, robienie zakupów, spotkanie ze znajomym czy chwila relaksu wśród zieleni nie wymaga stania w kilometrowych korkach, gdyż wszystkie te i wiele innych czynności można wykonać w najbliższym otoczeniu biurowca, w którym się pracuje. Wszystko to jest jednym ze skutków roli, jaką inwestycje biurowe zaczynają odgrywać w kreowaniu miejskiej przestrzeni. Nie jest to tylko pokłosie nowego podejścia do projektowania inwestycji, które stawia w centrum człowieka i jego potrzeby, ale wynika też z ogromnej liczby kompleksów biurowych powstających w obrębie dużych miast. Zgodnie z ostatnimi szacunkami w samej tylko Warszawie istnieje już blisko 4,75 mln mkw. biur, a kolejne ponad 50 projektów jest w trakcie realizacji mówi Stanislav Frnka, Prezes Zarządu HB Reavis Poland. Kompleksy biurowe na stałe wpisały się w lokalny krajobraz i stanowią nieodłączną część miejskiej przestrzeni i codziennego życia większości mieszkańców współczesnych metropolii. Między innymi dlatego wychodzimy z założenia, że nowoczesny projekt biurowy nie może być zamkniętą enklawą, do której dostęp mają jedynie pracujący w nim ludzie. Przeciwnie – powinien on służyć wszystkim mieszkańcom miasta – dodaje.

 

Takie podejście skutkuje tym, iż coraz więcej inwestycji biurowych oferuje przyjazną przestrzeń miejską – z otwartymi dziedzińcami i placami, wokół których działa bogate zaplecze handlowo-usługowe. Projekty biurowe realizowane w ten sposób, „żyją” i funkcjonują poza godzinami pracy biur, czy w dni wolne od pracy, pełniąc przy tym istotną funkcję miastotwórczą i ożywiając przestrzenie, które do tej pory nie były dostępne dla okolicznych mieszkańców – podkreśla Stanislav Frnka.

 

Co jest istotne?

 

Przy kreowaniu przyjaznej przestrzeni publicznej, która będzie odpowiadać potrzebom nie tylko pracowników budynku biurowego, ale również okolicznych mieszkańców, ważna jest analiza otoczenia pod względem dostępności różnego rodzaju usług czy miejsc rekreacji. Istotne jest także poznanie uwarunkowań danej okolicy oraz zaplanowanie konkretnych rozwiązań dostosowanych do wybranego miejsca. Jak podkreśla Prezes Zarządu HB Reavis Poland trudno jest tutaj o określenie konkretnej recepty na sukces. To, co sprawdzi się w jednej lokalizacji, w innej może spotkać się z niepowodzeniem. Czasem o tym, że dane miejsce stanie się naprawdę atrakcyjne może zadecydować bogata oferta gastronomiczna i szeroki wachlarz dostępnych punktów usługowych, w innym przypadku specjalnie wydzielone strefy różnych aktywności sportowych – komentuje Stanislav Frnka i dodaje: W HB Reavis na każdy projekt patrzymy zarówno przez pryzmat przyszłych użytkowników, jak i okolicznych mieszkańców. Zależy nam na tym, aby realizowane przez nas inwestycje nie tylko wpisywały się w otoczenie, w którym powstają, ale również przyczyniały się do rozwoju miasta i dzielnicy.

 

Podejście mówiące o tym, aby w otoczeniu inwestycji biurowej kreować miastotwórcze przestrzenie dostosowane do potrzeb pracowników obiektu i okolicznych mieszkańców, przyświecało spółce przy realizacji warszawskiego kompleksu Gdański Business Center. Przykładowo wokół czterech budynków inwestycji HB Reavis stworzyło ogólnodostępny dziedziniec rekreacyjny, wypełniony zielenią i małą architekturą. Z kolei parter biurowców przeznaczono na restauracje, kawiarnie oraz punkty usługowe, co sprawia, że miejsce to tętni życiem także po godzinach pracy biur. Dodatkowo, aby ułatwić życie okolicznym mieszkańcom, pomiędzy jednym z biurowców wchodzących w skład inwestycji, a wejściem do znajdującej się nieopodal stacji Dworzec Gdański, wybudowaliśmy schody, które pozwalają znacznie skrócić czas dojścia do metra – mówi Prezes Zarządu HB Reavis Poland. Ponadto spółka otworzyła plac przed kompleksem na okolicę organizując na tym terenie zlot food trucków pt. Żarcie na Kółkach.

 

Jednak to nie wszystkie działania, które mają kreować przyjazną przestrzeń miejską w otoczeniu kompleksu Gdański Business Center. Zdajemy sobie sprawę, że kreowanie przyjaznych terenów miejskich to nie jednorazowe działanie, ale wieloetapowy proces, który powinien ewoluować zgodnie z bieżącymi oczekiwaniami i potrzebami, dlatego cały czas udoskonalamy nasz projekt. W tym roku w ramach kompleksu planujemy otworzyć niewielki teren rekreacyjny w bezpośrednim sąsiedztwie naszej inwestycji – zdradza Stanislav Frnka.

 

Tworzenie przyjaznych i dostępnych przestrzeni miejskich w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji biurowych staje się powoli standardem. Jest to zarazem wyraz dbałości dewelopera inwestycji o potrzeby użytkowników projektu i okolicznych mieszkańców oraz o rozwój miasta i dzielnicy, jak i wynik wymagań narzuconych przez konkurencyjny rynek. Czasy gdy, aby pozyskać wartościowych klientów, trzeba było się wyróżnić jedynie ponadstandardowymi rozwiązaniami, minęły. Coraz częściej o sukcesie inwestycji decyduje dbałość o otoczenie projektu. O ile z punktu widzenia najemców do niedawna kluczowe były takie parametry jak cena, lokalizacja, czy jakość świadczonych usług, o tyle od kilku lat coraz większą wagę przykłada się do jakości wykonania, a przede wszystkim do wyglądu bezpośredniego otoczenia inwestycji oraz tego, czy tętni ona życiem także poza godzinami pracy. Inwestorzy, którzy zignorują ten trend, zostaną daleko w tyle za konkurencją – podsumowuje Stanislav Frnka.  

 


0.0
Napisz pierwszy komentarz