Biuro drugim domem
Przeciętny pracownik spędza w biurze średnio 160 godzin w miesiącu. W rezultacie miejsce pracy staje się jego drugim domem, w związku z czym pracodawca powinien sprawić, by było ono zdrowe, komfortowe, zachęcało do kreatywności i ułatwiało efektywną pracę. Biuro dopasowane do potrzeb pracownika może przyczynić się do poprawy poziomu jego satysfakcji oraz zwiększenia zaangażowania w powierzone obowiązki. Dane z ostatniego badania przeprowadzonego przez globalną firmę badawczą IPSOS na zlecenie Steelcase na próbie 10 500 pracowników w 14 krajach na całym świecie potwierdza ten trend. Nasze badanie pokazuje, iż istnieje silna korelacja pomiędzy satysfakcją pracowników z środowiska pracy, w którym przebywają, a ich poziomem zaangażowania. Osoby najbardziej zaangażowanie były także najbardziej zadowolone z miejsca pracy – podkreśla Zoë A Humphries, Senior Consultant, Applied Research and Consulting w firmie Steelcase. Jednak spełnienie oczekiwań wszystkich pracowników nie jest zadaniem łatwym, gdyż każda z zatrudnionych osób ma odmienne potrzeby wynikające z różnic dotyczących płci, narodowości, wieku, czy wreszcie predyspozycji fizycznych lub psychicznych. Ostatni z wspomnianych czynników odnosi się do typu osobowości, czyli podziału na ekstrawertyków oraz introwertyków.
Dwa przeciwieństwa
Różnice pomiędzy osobami ekstrawertycznymi a introwertycznymi są znaczne. W rzeczywistości są to dwie przeciwstawne grupy. Introwertycy cechują się spokojnym usposobieniem oraz cenią sobie ciszę oraz samotność, natomiast ekstrawertycy kochają hałas i towarzystwo, a także nie mają większych trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi. Zależności te występują także w środowisku biurowym, gdzie na co dzień współpracują ze sobą pracownicy o cechach introwertycznych oraz ekstrawertycznych.
Każdy pracownik w ciągu dnia ma różne nastroje. Zapewniając mu miejsca pracy pozwalające na skupienie, koncentrację lub – w zależności od nastroju – możliwość pracy w grupach, w przestrzeniach dedykowanych współpracy i interakcjom z współpracownikami, mamy gwarancję, że jego poziom satysfakcji z pracy będzie bardzo wysoki. I tak w przypadku introwertyków może być to ciche miejsce, gdzie mogą być sami, z kolei dla ekstrawertyków odpowiednią przestrzenią będą biura pozwalające na integrację oraz kontakty z innymi – mówi Zoë A Humphries.
Konflikt czy współpraca?
Nie ulega wątpliwości, iż obecność introwertyków oraz ekstrawertyków w jednym miejscu pracy jest cenna z punktu widzenia kreatywności, innowacyjności, a także kapitału ludzkiego, którym dysponuje firma. Jednak, aby zapewnić komfortowe warunki pracy oraz podnieść wydajność wszystkich pracowników, pracodawca powinien zadbać o odpowiednie środowisko biurowe dopasowane do osobowości każdego zatrudnionego. Jak wskazuje raport trendów firmy Kinnarps Projektowanie przestrzeni życia w dekadzie różnorodności, dla introwertyka najlepszym środowiskiem pracy są zamknięte przestrzenie, natomiast dla ekstrawertyka odpowiednim miejscem jest powierzchnia typu open space.
Istnieje wiele niuansów, ale – generalizując – ekstrawertyków do pracy pobudzają dynamiczne środowiska z szumem, hałasem w tle oraz licznymi interakcjami. Natomiast dla introwertyka tego typu powierzchnie nie są odpowiednim miejscem pracy. On lepiej skupi się w spokojniejszych przestrzeniach, z ograniczonym hałasem w tle oraz niewieloma zakłóceniami – potwierdza Zoë A Humphries.
Jak wynika z raportu firmy Kinnarps, we współczesnych organizacjach dominują biura dopasowane do pracowników ekstrawertycznych, czyli przestrzenie otwarte. Istnieje ogólna tendencja w firmach wybierających projekt przestrzeni biurowych typu open space. Polega ona na nacisku stosowania metod opartych na pracy grupowej, które pasują do naturalnych upodobań ekstrawertyków – podkreśla Zoë A Humphries.
Według raportu firmy Kinnarps moda ta powoli będzie się zmieniała, gdyż na skutek wzrostu zapotrzebowania na szeroki wachlarz umiejętności, firmy zaczęły dostrzegać korzyści płynące z obecności dwóch typów osobowości w jednym miejscu pracy. W rezultacie środowiska biurowe dostosowane zarówno do potrzeb ekstrawertyków, jaki i introwertyków będą coraz bardziej popularne. Pytanie, jak stworzyć taką przestrzeń?
Sposób – odpowiednie wzornictwo
Rozwiązaniem jest projektowanie przestrzeni według zasad wzornictwa integracyjnego, czyli takiego, które respektuje różnice w osobowościach pracowników. Wiąże się to m.in. z zastosowaniem intuicyjnych i łatwych w obsłudze rozwiązań, przygotowaniem projektu uwzględniającego potrzeby mniejszości, skupieniem się na emocjach ludzi w takim samym stopniu, jak na efektywności danego rozwiązania, a także projektowaniem wielofunkcyjnych miejsc pracy. W przypadku projektu biura dla ekstrawertyków oraz introwertyków może to być przestrzeń, w której znajdą się odosobnione pomieszczenia dedykowane osobom potrzebującym ciszy i spokoju, aby wykonać powierzone zadanie. Przykładem tak zaaranżowanego biura jest siedziba firmy Colliers International, znajdująca się w warszawskim biurowcu Metropolitan.
Plan naszego biura opierał się na połączeniu poszczególnych funkcji pełnionych przez pracowników oraz ich typów osobowości, które w gruncie rzeczy nakładają się na siebie. W związku z tym mamy strefy otwarte, w których jest tolerowany hałas, gdzie dopuszcza się głośne rozmowy, spontaniczną wymianę myśli, burzę mózgów – mówi Sylwia Pędzińska, partner, dyrektor ds. operacyjnych w firmie Colliers International. Na drugim biegunie funkcjonują strefy pracy cichej, w których zwraca się szczególną uwagę na to, aby nie zakłócać pracy innych, w związku z tym rozmowy telefoniczne odbywa się w specjalnie wyznaczonych do tego pomieszczeniach, tzw. „budkach telefonicznych”. Również kolorystyka wnętrz w tej części biura jest stonowana, aby nie rozpraszać wzroku – dodaje. Oprócz wyodrębnionej strefy pracy cichej, tego typu miejsca zostały utworzone również przy strefie otwartej. Nawet ekstrawertyk potrzebuje czasem chwili skupienia - miejsca, gdzie mógłby w ciszy wykonać określone zadanie – komentuje Sylwia Pędzińska.
Przestrzeń przypadająca na strefę pracy głośnej to około 75 proc. powierzchni biura. Reszta dedykowana jest pracy cichej. Jednak nie oznacza to, że pracownicy o danych typach osobowości są zmuszeni do zajmowania stanowisk pracy w wyodrębnionych strefach. Wybór miejsca pracy jest całkowicie dowolny. Owa możliwość wyboru strefy pracy daje duży komfort, ponieważ nie ogranicza wybranych typów osobowości, przypisując ich do danej lokalizacji – podkreśla Sylwia Pędzińska.
Projektując powierzchnię dopasowaną do różnorodnych potrzeb pracowników wynikających z przeciwstawnych typów osobowości, a także płci, wieku czy narodowości należy uwzględnić zasady wzornictwa integracyjnego, które pozwolą stworzyć elastyczną, wielofunkcyjną przestrzeń.