Współcześnie, w czasach, gdy na polskim rynku pracy coraz więcej firm ma problem ze znalezieniem oraz utrzymaniem wykwalifikowanych i utalentowanych pracowników, ważne stają się różne elementy towarzyszące pracy, w tym także jakość biura, komfort pracowników, a także dostęp do podstawowych usług gastronomicznym i sklepów, innych niż automaty z niezdrowymi przekąskami i gazowanymi napojami. Stąd też pracodawcy, przy wyborze idealnej lokalizacji dla swojej firmy, powinni szukać biurowców, w których część powierzchni przeznaczona jest na kantynę lub restaurację. Dostęp do biurowej stołówki zapewnia pracownikom duży komfort podczas przerwy na lunch – mogą zjeść świeży obiad bez konieczności wychodzenia poza teren kompleksu biurowego lub przynoszenia go z domu.
Kantyny i restauracje biurowe zyskują popularność wraz z zadomawianiem się w Polsce zachodnich zwyczajów w zakresie przerw w pracy. Co prawda, zgodnie z artykułem 134 K.P., pracownikom, których dobowy czas pracy wynosi co najmniej 6 godzin, przysługuje zaledwie 15-minutowa, płatna przerwa. Dziś jednak niektóre firmy decydują się na wprowadzenie przerwy nie wliczanej do czasu pracy (zgodnie z art. 141 K.P.), która w niektórych przypadkach trwa nawet 60 min. Zwyczaj ten jest szczególnie popularny w międzynarodowych korporacjach, przenoszących do polskich oddziaów zachodnie elementy kultury organizacyjnej. Zdaniem ekspertów, jest to czas niezbędny do tego, by odpocząć i bez pośpiechu zjeść zdrowy, świeżo przyrządzony posiłek w towarzystwie kolegów z pracy.
Jak pokazują wyniki globalnego badania How leaders value quality of life in their organization?, przeprowadzonego przez firmę badawczą Harris Interactive na zlecenie Instytutu dla Jakości Życia Sodexo (Sodexo Institute for Quality of Life), dzisiejsi światowi liderzy biznesu są zgodni w kwestii znaczenia jakości życia pracowników – 96 proc. ankietowanych przyznaje, że jest to bardzo ważny element funkcjonowania firmy, dla 66 proc. dbanie o wysoką jakość życia pracowników stanowi priorytet dla ich organizacji. Nie dziwi zatem fakt, że ponad 86 proc. ankietowanych prowadzi w swoich firmach programy typu corporate wellness mające na celu poprawę jakości życia oraz pracy zatrudnionych, z czego 69 proc. skupia się na zdrowiu oraz kształtowaniu właściwych nawyków żywieniowych.
Jednym z konceptów gastronomicznych zapewniających kompleksowe usługi gastronomiczne w biurowcach są restauracje Sodexo On-site. Ich lokale projektowane są z uwzględnieniem preferencji, zwyczajów żywieniowych i oczekiwań klientów danej restauracji biurowej, badanych w autorskim badaniu PersonixTM. W oparciu o jego wyniki, przy uwzględnieniu specyfiki działalności firm lub właścicieli i zarządców obiektów, powstają zindywidualizowane miejsca o niepowtarzalnym charakterze. Co ważne, badanie umożliwia tworzenie i stałe rozwijanie menu.
Stopniowo rośnie świadomość firm, że dobra kondycja psychiczna i fizyczna pracowników przekłada się na efektywność i jakość ich pracy. Zdrowi pracownicy lepiej wykonują swoje obowiązki i są bardziej zaangażowani w życie firmy, a także rzadziej wypalają się zawodowo i nie korzystają tak często ze zwolnień lekarskich. Niewłaściwa, monotonna i wysokokaloryczna dieta obniża wydolność organizmu, co w konsekwencji wpływa na pogorszenie stanu zdrowia, a także efektów pracy. Zatem w dobrze pojętym interesie nie tylko pracowników, ale także pracodawców jest wybór biura, które poza ergonomiczną przestrzenią do pracy, zapewni także smaczny i zdrowy lunch poza pracą, najlepiej w tym samym budynku.