Trzy miesiące wakacyjne są najczęściej wybierane przez praktykantów na odbywanie staży i praktyk. Jest to też czas, kiedy firmy dają młodym ludziom szansę zetknięcia się z realnym środowiskiem pracy. Nasza firma w tym roku otwiera 16. edycję programu praktyk letnich – komentuje Mariola Raudo, kierownik ds. rekrutacji i HR Biznes Partner w Nestlé Polska.
Dla studentów staże oznaczają możliwość zdobycia doświadczenia i potrzebnych kwalifikacji, a także umożliwiają poznanie potrzeb pracodawcy. Jest to istotne tym bardziej, że – jak pokazują wyniki raportu Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy. Ogólnopolskie badanie studentów i absolwentów”, aż 70 proc. studentów uważa, że podczas zdobywania wykształcenia nie jest dobrze przygotowywana do poszukiwania pracy. Studia kładą nacisk głównie na teorię.
Wszystkie staże powinny być płatne. Nie chodzi tylko o zaangażowanie, bo młodzi ludzie, żeby zdobyć wiedzę, są w stanie przyjść na praktyki bezpłatne. Niejednokrotnie, tak jak w naszym przypadku, praktykanci są z całej Polski, oni muszą za te pieniądze się utrzymać, wynająć mieszkania. Jeśli praktyka jest dobrze skonstruowana, to oni wykonują konkretną pracę i powinni za nią otrzymać wynagrodzenie – uważa Mariola Raudo.
Mimo iż polscy pracodawcy coraz częściej oferują płatne praktyki, wciąż zdarzają się i tacy, którzy zapłaty wymagają od młodych ludzi. Tymczasem atrakcyjna oferta praktyk jest szansą nie tylko dla studentów, lecz także dla pracodawców. W końcu aż 80 proc. z nich ma problemy ze znalezieniem osób o właściwych kwalifikacjach. Stworzenie stanowisk dla praktykantów pozwala zdobyć nowych pracowników, którzy mieli okazję wykazać się na określonym stanowisku.
U nas ok. 40-50 proc. praktykantów pozostaje w firmie na dłużej. Stawiamy na ludzi wewnątrz organizacji, promujemy ich, mamy też sporo tzw. miejsc początkowych. Jeśli taka możliwość jest, proponujemy miejsca pracy tym praktykantom, którzy mogą i chcą w firmie zostać – mówi ekspertka Nestlé.
Badanie Deloitte wskazują, że studenci doceniają praktyki i staże. 74 proc. badanych w swoim doświadczeniu ma praktyki w Polsce związane z kierunkiem studiów, 56 proc. wzięło udział w innych programach oferowanych przez pracodawcę. Wysoko oceniają również ich skuteczność – 71 proc. oceniło praktyki jako bardzo skuteczne.