Odpowiedzialny pracownik czy pracodawca?
Wbrew pozorom kwestia odpowiedzialności za zachowanie porządku w miejscu pracy nie jest oczywista. Zgodnie z §14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z dn. 23 sierpnia 2003r. to pracodawca ma obowiązek utrzymywać pomieszczenia pracy w czystości i porządku. Trudno jednak wyobrazić sobie sytuację, że to przełożony sprząta biurko pracownika, na którym znajdują się istotne dla podwładnego dokumenty. Co więcej, większość pracowników lubi samodzielnie zarządzać swoim stanowiskiem pracy, z czym wiąże się również kwestia utrzymania porządku.
Do obowiązków pracowniczych powinno należeć utrzymanie porządku na własnym biurku i zadbanie o sprzęt, który jest użytkowany – mówi Grzegorz Wysota, Dyrektor ds. Zarządzania Produkcją, DC System. Pracownik może więc m.in. czyścić monitor, klawiaturę, powierzchnię biurka oraz pozostałego wyposażenia (telefonu, drukarki itp.), a także pielęgnować rośliny. Warto, aby pracownik zadbał również o prawidłową segregację odpadów, zgodnie z przyjętymi przez zarządcę biurowca w miejscu pracy zasadami – podpowiada.
Jednak utrzymywanie porządku przez pracowników może okazać się nie tak oczywiste, jak się wydaje. Przeprowadzone przez Zakłady Usługowe EZT S.A. badania dowodzą, że 58 proc. pracowników ma w zwyczaju zostawiać po sobie bałagan w miejscu pracy. Co więcej, aż 72 proc. badanych wychodzi z założenia, że sprzątanie biura należy do obowiązków sprzątaczki, a aż 83 proc. uważa, że utrzymanie porządku w miejscu pracy to obowiązek pracodawcy, a nie pracownika.
Zadbaj o swoje biurko
Każdy pracownik powinien w pierwszej kolejności zapoznać się z regulaminem pracy w firmie, w której jest zatrudniony. O ile dbałość o czystość w sanitariatach należy do obowiązków pracodawcy, to porządkowanie własnego biurka przez zatrudnionego może być narzucone przez odgórne zasady przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach wymaganie od pracownika utrzymania czystości i porządku w ramach swojego stanowiska pracy jest uzasadnione.
Pracodawcy muszą liczyć się z tym, że powierzenie obowiązku porządkowania stanowiska pracy zatrudnionemu może nieść ze sobą pewne konsekwencje. Jak wynika z ankiety „Ergotest – Czyste Biuro”, jedynie 23 proc. badanych jest skłonnych przetrzeć monitor swojego służbowego komputera raz w miesiącu. Prawdziwym problemem jest jednak niewłaściwe czyszczenie sprzętu czy mebli, które może skutkować ich trwałymi uszkodzeniami. Aby ograniczyć ryzyko strat, zatrudniony powinien być poinstruowany jak właściwie czyścić sprzęt, z którego korzysta na co dzień.
Problemem może być nawet czyszczenie mebli wykonanych z drewnianej okleiny – informuje Grzegorz Wysota. Aby usunąć wszystkie zabrudzenia, wystarczy właściwie podejść do mycia takich mebli. Jeśli jednak niecierpliwy pracownik użyje ostrej gąbki lub mleczka czyszczącego o własnościach ściernych – porysuje powierzchnię i to uszkodzenie będzie już nieodwracalne. Wszelkie powierzchnie z tworzywa sztucznego są wprawdzie odporne na rysowanie, lecz także do pewnych granic. Użycie padu lub gąbki z melaminy jest doskonałą metodą usuwania trudnych plam, ale gdy będziemy stosować takie materiały zbyt często – powierzchnia zmieni wygląd, bowiem pad z melaminy wypoleruje tę powierzchnię tak, że powstanie wyraźna błyszcząca plama.
Podwładnemu łatwiej będzie zmyć po sobie kubek, uporządkować służbowe dokumenty czy nawet przetrzeć ekran komputera niż chociażby wyczyścić trudną do usunięcia plamę z blatu biurka. W przypadku większych zabrudzeń czy konserwacji powierzchni wrażliwych na oddziaływanie środków chemicznych pomocnym będzie zlecić sprzątanie profesjonalnej firmie.
Generalne porządki dla profesjonalistów
O porządek w biurze zadbać można zatrudniając prywatną osobę sprzątającą bądź zlecając porządkowanie biura specjalistycznej firmie. Podjęcie współpracy ze specjalistami gwarantuje odpowiednie doświadczenie i wiedzę pracowników firmy sprzątającej. Zespół zajmujący się sprzątaniem zawodowo z pewnością wybierze takie środki czyszczące, aby były nie tylko skuteczne, ale przede wszystkim bezpieczne dla czyszczonych powierzchni i przebywających w pomieszczeniu innych osób. Zatrudnienie profesjonalnej firmy sprzątającej to gwarancja odpowiedniej dbałości o higienę i porządek przestrzeni biurowej.
Utrzymanie na odpowiednim poziomie porządku w biurowcach i obiektach klasy A to wyzwanie dla firm realizujących usługi na ich rzecz. Wynika to, po pierwsze, z najwyższej klasy materiałów wykończeniowych zastosowanych w tych budynkach, często niestandardowych i egzotycznych – przyznaje Grzegorz Wysota. Z drugiej strony wyzwaniem są wymagania właściciela lub zarządcy budynku, którzy często nie posiadają kompletu danych o zastosowanych materiałach oraz ich zabezpieczeniach (impregnacje itp.) dla wykonanych powierzchni, a tym samym nie mogą wskazać, jakie są szczególne wymagania w zakresie ich utrzymania. Zadaniem firmy sprzątającej jest w takich przypadkach prawidłowe rozpoznanie poszczególnych powierzchni oraz dobór właściwych technologii do ich utrzymania.
Wynajęcie profesjonalnego personelu sprzątającego gwarantuje również skuteczne zapobieganie rozwijaniu się bakterii. Aż 88 proc. ankietowanych w badaniu Ergotestu nie zdaje sobie sprawy, że niedbale wyczyszczone biurko niesie ze sobą wysokie zagrożenie dla zdrowia pracownika. W wielu przypadkach zwykła woda czy nawilżona ściereczka nie wystarczą do skutecznego sprzątania, dopiero zastosowanie odpowiednich środków dezynfekujących pozwoli skutecznie rozprawić się z bakteriami. Co więcej, firmy sprzątające wykonują swoje usługi z reguły po godzinach pracy biura, a tym samym nie ingerują w rytm pracy obsługiwanej firmy.
Wybierając odpowiednią firmę do realizacji usługi, powinno się zachować ostrożność. Wprawdzie na rynku dostępne są usługi w bardzo atrakcyjnej, niskiej cenie, jednak to nie koszt powinien mieć bezpośredni wpływ na wybór wykonawcy zlecenia. Należy pamiętać, że na cenę usług ma wpływ zarówno charakterystyka danej powierzchni i wymagania klienta, jak też posiadane przez firmę doświadczenie i wykorzystywane technologie.
Zatrudnienie osoby do sprzątania jest rozwiązaniem tańszym. Pozwala również na dokładniejsze zapoznanie się osoby sprzątającej z rodzajami powierzchni wykorzystanych w biurze, a tym samym na dopasowanie środków czyszczących do sposobów konserwacji poszczególnych powierzchni. Jednak w przypadku dużej powierzchni biurowej zatrudnienie sprzątaczki może okazać się niewystarczające.
Dbając o czystość w biurze, należy zwrócić uwagę również na wydajność osób odpowiedzialnych za sprzątanie. Specjalistyczne firmy sprzątające posiadają nie tylko zaawansowany sprzęt sprzątający, ale również zespół zdolny do wyczyszczenia znacznych powierzchni w krótkim czasie.
Ten segment rynku obsługiwać powinny firmy o dobrych podstawach technologicznych, posiadające wypracowane standardy realizacji usług, dostęp do najnowszych osiągnięć na rynku, a także zatrudniające doskonale wyszkolonych pracowników – twierdzi Grzegorz Wysota. W tym wypadku szukanie najtańszych firm, którym brak doświadczenia, zasobów i potencjału, w konsekwencji może okazać się dla właściciela budynku znacznie droższym rozwiązaniem. Pamiętajmy, że niewłaściwe technologie zastosowane na powierzchniach wykonanych z bardzo drogich, wrażliwych materiałów, prowadzą do ich nieodwracalnych uszkodzeń - dodaje.