Zaadaptować 1000 mkw. powierzchni biurowej do potrzeb firmy, zgodnie z charakterem marki – takie wyzwanie stanęło przed projektantami z pracowni OTOMI Store Design Lab. W związku ze zmianą siedziby, firma Levi Strauss Poland chciała nowego i świeżego biura. Wnętrza miały być jasne i proste, ale jednocześnie oryginalne i charakterystyczne. Poza tym mieliśmy dużą swobodę, gdyż Klient był otwarty na pomysły i nowe rozwiązania – opowiada architekt Agata Smolich, która czuwała nad wykonaniem każdego indywidualnego elementu wyposażenia.
Pracownia przystąpiła do projektu w ramach otwartego konkursu. Projektanci mieli trzy tygodnie na opracowanie plansz zawierających koncepcję całości. Wiedzieliśmy, że nie będziemy mieli okazji opowiedzieć o każdym obrazku osobiście, dlatego opracowaliśmy je w sposób jasny i czytelny, aby zastosowane rozwiązania jasno wynikały z procesu projektowego. Od projektu koncepcyjnego do realizacji minęło 6 miesięcy – mówi Agata Smolich.
Projekt indywidualny
Projektanci rozpoczęli pracę z głowami pełnymi pomysłów. Mieli duże pole do popisu – w zakres projektu wchodziła recepcja, sale konferencyjne, showroom, kuchnia ze strefą relaksu (tzw. chillout), a także część powierzchni wspólnych i komunikacji. Główną inspiracją były hasła kluczowe, które dla marki Levi's® były bardzo ważne: art, craftmenship, nature. Otrzymaliśmy materiały na temat tradycyjnie wybarwianych tkanin, rzemiosła artystycznego oraz naturalnych materiałów. Naszym zadaniem było przełożenie ich na język wizualny we wnętrzu – tłumaczy Agata Smolich.
W każdym z pomieszczeń architekci zaproponowali indywidualnie projektowane elementy, dostosowane do wymagań firmy Levi Strauss Poland. Zostały one wyprodukowane w wybranych warsztatach i firmach meblarskich. Rozwiązania te sprawiły, że w efekcie powstało niepowtarzalne i oryginalne biuro.
Strefa relaksu zdominowana została przez ścianę żywej zieleni. W projekcie znalazł się również drewniany podest, mobilne pufy, a także półki z drewnianych skrzynek. Całość dopełnia lakierowany stół w kolorze intensywnej zieleni, nietypowe oświetlenie oraz ściana magnetyczna do pisania i przypinania zdjęć. Strefa chillout pozwala pracownikom na chwilę odpoczynku i swobodnej aktywności. Od powierzchni open space oddziela ją oryginalna grafika z folii szronionej.
Na showroom przeznaczonych zostało 100 mkw. W pomieszczeniu odbywać się będą prezentacje produktów firmy oraz spotkania z klientami. Otwarty sufit oraz surowa posadzka tworzą tło dla kolekcji ubrań Levi's®.
Każda z sal konferencyjnych zaprojektowana została zgodnie z hasłem przewodnim. W sali "Craft" znajduje się ściana z drewnianych kołków tworzących ruchomy obraz. Sala "Art" wyróżnia się konstrukcją ze sznurków, dającą wibrującą kompozycję kolorów. W sali "Nature" tapicerowane elementy akustyczne w kształcie plastra miodu zdobią ścianę i łączą się z fotelami Woodi.
Wyzwania
Bezpośrednim klientem OTOMI Store Design Lab była firma Levi Strauss Poland, z którą biuro współpracuje już od 10 lat przy projektowaniu sklepów przede wszystkim w Europie Wschodniej. Znaliśmy już swój sposób pracy, mieliśmy do siebie zaufanie oraz wiedzieliśmy, że wspólnie zależy nam na jak najlepszym efekcie – podkreśla Agata Smolich. Przy każdym projekcie oczywistym wyzwaniem jest dostosowanie się do budżetu i terminów, jednak, jak zapewnia architekt, w tym przypadku nie było z tym problemów. Sporych umiejętności wymagało natomiast omówienie projektu z każdą z zaangażowanych stron. W tym przypadku był to Klient, Właściciel budynku, firma pośrednicząca, biuro architektoniczne oraz branżowcy Wynajmującego. Dodatkowe trudności sprawiło dostosowanie się do standardów budynku oraz uzgodnienie całości przewidzianych prac budowlanych – dodaje Agata Smolich.
Projekt dla biura Levi's®, jak już zostało wspomniane, pełen był indywidualnie zaprojektowanych rozwiązań. Dla projektantów stanowiły one największe wyzwanie. Ze strony projektowej najtrudniejsze były indywidualne elementy, czyli dekoracje w salach konferencyjnych oraz podest z zieloną ścianą w chilloucie. Pierwszy raz nadzorowaliśmy wykonanie takich rozwiązań. Efekt końcowy jednak zachwycił wszystkich – potwierdza Agata Smolich.
Nowoczesne rozwiązania i tradycja
W porównaniu z wcześniejszym biurem, nowa siedziba Levi's® zawiera o wiele mniej elementów (takich jak naszywki, metki czy jeans), które ewidentnie świadczą o tym, iż jest to siedziba marki odzieżowej. Obecność marki zaznacza logo, które wyróżnia się na tle surowego wnętrza, stworzonego na bazie materiałów takich jak drewno i beton. Projekt charakteryzuje się również wieloma nietypowymi rozwiązaniami, takimi jak stół w chilloucie pokryty lakierem samochodowym. Do mody i tkania nawiązują kompozycje i przeploty ze sznurków, a wzory na szkle i rysunki na ścianach reprezentują twórczy charakter firmy. Będąc w biurze firmy Levi Strauss Poland czujemy, że jesteśmy w siedzibie marki odzieżowej opartej na solidnym doświadczeniu i tradycji, zwracającej jednak uwagę na ponadczasowe wartości i nowoczesne rozwiązania – podsumowuje Agata Smolich.