Zgodnie z etyką?
Wręczanie jakichkolwiek prezentów partnerom biznesowym jeszcze do niedawna wzbudzało negatywne emocje. W czasach wzmożonych wykryć korupcji w polskim biznesie, wręczanie jakiegokolwiek upominku było dużym ryzykiem. Jednak warto pamiętać, że nie każdy wręczony gadżet jest formą przekupstwa. Nie liczy się cena podarunku - w wielu przypadkach symboliczna, ale również sposób, w jaki prezent zostanie podarowany partnerowi.
Przede wszystkim trzeba ocenić, czy wręczenie upominku nie zostanie negatywnie odebrane, jako np. forma wywarcia nacisku - podkreśla Agnieszka Handke-Kufel, swiat-gadzetow.com.pl. Dlatego tak ważne są słowa wypowiadane podczas jego wręczania oraz miejsce, w którym podarowano upominek. Nie należy wspominać, iż oczekujemy, że wraz z wręczeniem gadżetu nasza współpraca się zacieśni, czy też oczekiwać zachwytów nad naszym upominkiem, dopytując czy aby na pewno się spodobał. Warto pamiętać, iż zgodnie z zasadami savoir vivre nie należy obdarowywać partnera na samym początku budowania relacji biznesowych, by nie zostać posądzonym o wręczanie łapówki – dodaje.
Istotna jest również okazja, z jakiej wręczamy prezent kontrahentowi czy klientowi. Święta Bożego Narodzenia czy koniec roku kalendarzowego są najbardziej sprzyjającymi okolicznościami do wręczania niewielkich upominków. Na prezent z okazji osobistych, jak urodziny czy imieniny można pozwolić sobie wyłącznie w momencie utrzymywania bardzo dobrych relacji z partnerem w sferze poza biznesowej.
Prezent z pomysłem?
Cechą gadżetów upominkowych jest często oryginalność i pomysłowość. Głównym celem obdarowywania kontrahentów jest wywarcie pozytywnego wrażenia i umocnienie marki firmy w oczach partnera biznesowego. Aby mieć gwarancję, że prezent nie stanie się jedynie jednym z wielu upominków świątecznych, warto pomyśleć o jego właściwym doborze.
Wybierając prezent warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na charakter relacji łączących firmę z partnerem biznesowym. Zupełnie inny podarunek będzie zalecany w przypadku słabej znajomości kontrahenta, a zupełnie inny w sytuacji, kiedy pewne jest, że partner interesuje się konkretną dziedziną albo ma własne hobby.
Jeśli nie znamy dobrze naszego klienta to warto wybrać bezpieczne produkty, jak dobry alkohol, zestawy do wina, czy też dobrej jakości wieczne pióra. Warto też wziąć pod uwagę wysokiej jakości kubki termiczne, wysokiej jakości narzędzia, gadżety elektroniczne bądź galanterię – podpowiada Agnieszka Handke-Kufel.
Wybierając prezent, warto postarać się, aby wręczony gadżet nie wzbudził skojarzeń z masowym działaniem. Dlatego tak ważna jest personalizacja wręczanych gadżetów. Aby sam prezent został odebrany bardziej przychylnie przez obdarowanego, dobrze jest do niego dołączyć bilecik wizytowy bądź świąteczną kartkę, na której zostały napisane życzenia skierowane do kontrahenta. W taki sposób zwiększona zostanie wiarygodność obdarowującego. Co więcej, spersonalizowane życzenia zniwelują uczucie, że podarowany prezent jest zupełnie przypadkowy i że nie był wybierany z myślą o osobie obdarowanej.
Wybór upominku biznesowego będzie o wiele łatwiejszy w momencie, kiedy dobrze są znane poglądy i zainteresowania kontrahenta. Nie ma chyba lepszego działania promocyjnego dla firmy, niż docenienie swojego partnera biznesowego prezentem w pełni odpowiadającym jego hobby. Prezes czy dyrektor firmy, który z zamiłowania jest fotografem, z pewnością bardziej ucieszy się z wyszukanego albumu zdjęć znanego fotografa niż z kolejnego długopisu czy pióra.
Dobór prezentu w związku z konkretnym hobby czy zainteresowaniami nie sprawia obecnie żadnych problemów – przekonuje Agnieszka Handke-Kufel. Kontrahent kocha fotografię? Proszę bardzo - kubek w kształcie obiektywu. Kocha sztukę? Wybierzmy obraz, wazon, czy filiżankę. Zbiera kolczyki/opaski na rękę/karty i jest elektronicznym maniakiem - wtedy i tutaj mamy pole do popisu.
Czy to się opłaca?
Z tematyką wręczania podarunków biznesowych wiąże się również bardzo istotne z punktu widzenia każdej firmy zagadnienie: koszty. Nie ma wątpliwości, że zakup gadżetów je wygeneruje. Powstaje więc pytanie: czy taka inwestycja może się opłacać?
W tym przypadku finansowe oszacowanie opłacalności inwestycji w gadżety upominkowe jest niemożliwe. Chociażby ze względu na fakt, że prezent, jak sama nazwa sugeruje, nie może wynikać z oczekiwań na jakąkolwiek formę rekompensaty.
Bardzo istotną wartością każdego prezentu jest wzmocnienie wizerunku firmy obdarowującego. Przykładowo pomocne w tym przypadku może być oznaczenie podarowanego gadżetu logo firmy. Jeśli prezent okaże się bardzo praktyczny i partner biznesowy będzie wykorzystywał go w codziennej pracy, firmowe logo będzie mu skutecznie przypominać o istnieniu przedsiębiorstwa.
Należy pamiętać, że upominek biznesowy jest przede wszystkim formą docenienia partnera biznesowego. Oczywistym jest, że właściciel firmy nie może obdarowywać prezentami każdego kontrahenta. Ważnym jest, by podarunek był przemyślany, nie masowy. Wręczenie masowych, przez to często banalnych gadżetów upominkowych wszystkim dotychczasowym kontrahentom czy klientom może sprawić więcej problemów niż pożytku wizerunkowi firmy.
Warto kierować się indywidualnym podejściem do klienta, zwracając szczególną uwagę na rodzaj relacji między nami – podkreśla Agnieszka Handke-Kufel.
Podsumowując - wręczenie biznesowego upominku jest bardzo ważne dla dobrych relacji pomiędzy firmami. Dlatego zanim zostanie podjęta decyzja o zakupie upominkowych gadżetów, należy tę kwestie dobrze przemyśleć. Warto poświęcić czynności trochę czasu, aby obdarowany miał poczucie docenienia. Natomiast prezent skierowany do konkretnej osoby w firmie powinien być dobrany indywidualnie, w przeciwnym razie może przynieść zupełnie odwrotny efekt.