Rozwój infrastruktury
Niezwykle istotnym czynnikiem dla inwestorów i deweloperów działających i planujących rozpocząć działalność w danym mieście jest jego infrastruktura. W 2012 roku Kraków przeszedł prawdziwą komunikacyjną rewolucję. W listopadzie oddana została nowa pętla tramwajowa Czerwone Maki w dzielnicy Dębniki. Choć duże zmiany w komunikacji publicznej podzieliły mieszkańców, to z punktu widzenia rozwoju miasta był to duży krok do przodu. Dzięki rozbudowie linii tramwajowej, lokowanie inwestycji biurowych w Dębnikach staje się coraz bardziej popularne.
Równie ważną inwestycją infrastrukturalną jest rozbudowa międzynarodowego lotniska Kraków Airport im. Jana Pawła II. W 2012 roku zapadła decyzja o jego powiększeniu, a w kwietniu 2013 roku rozpoczęła się rozbudowa terminalu pasażerskiego, która ma zwiększyć przepustowość do 1800 osób odlatujących na godzinę i 1800 osób przylatujących na godzinę. Inwestycja kosztować ma 368,88 mln zł brutto i finansowana będzie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Generalnym wykonawcą prac, które zakończyć mają się w marcu 2015 roku, została włoska firma Astaldi. Jednocześnie ciągle zwiększa się liczba połączeń z innymi miastami europejskimi, czego przykładem jest niedawne powiększenie oferty przewoźnika Ryanair o loty do Dortmundu, Goeteborga i Manchesteru.
Kraków posiada dobre połączenie kolejowe z Warszawą, a po remontach również z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym i Tarnowem. Niemniej jednak, w porównaniu ze Śląskiem, praca przewozowa na terenie Małopolski jest mniejsza, utrudnione są również połączenia z zagranicą. Przyszłością regionu jest Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA), jednak pierwsze połączenia w jej ramach zostaną uruchomione najwcześniej w 2015 roku. Jej pojawienie się mogłoby znacznie skrócić komunikację w obrębie miasta i okolic. W 2012 roku pojawiły się również problemy związane z renowacją Dworca Głównego PKP w Krakowie. Firma Budus, główny wykonawca prac, ogłosiła upadłość likwidacyjną, przez co prace zostały wstrzymane. 25 czerwca 2013 roku nowym wykonawcą została firma PORR. Planowane zakończenie budowy wyznaczone jest na przełom 2013 i 2014 roku. Całkowita wartość inwestycji wynosi około 130 mln zł. Warto zwrócić uwagę, iż infrastruktura miasta pozwala inwestorom na ulepszanie połączeń przy większych projektach. Przykładem może być tutaj przystanek kolejowy utworzony w pobliżu kompleksu biurowego Kraków Business Park, znajdującego się w Zabierzowie, który ułatwił pracownikom podróżowanie do centrum miasta. Komunikacja kolejowa ma być usprawniana za sprawą kolejnych inwestycji: dobrą wiadomością są planowane remonty tras oraz nowe składy, między innymi Pendolino, które pojadą z Trójmiasta do Krakowa.
Analizując dostępność komunikacyjną miasta, nie można zapomnieć o transporcie drogowym. Na tej płaszczyźnie niekwestionowanym atutem Krakowa jest dostępność do europejskiej sieci autostrad. Dodatkowo upłynnienie ruchu mają zapewnić kolejne inwestycje takie jak np. odcinek autostrady A4 Tarnów-Szarów, który został otwarty w listopadzie 2012 roku.
Zielony Kraków?
Burzliwe dyskusje wzbudza ostatnio stan krakowskiego powietrza. Według Rankingu Światowej Organizacji Zdrowia miasto jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych na świecie. W powietrzu występują duże stężenia m.in. rakotwórczego benzo(a)pirenu, pyłu zawieszonego oraz dwutlenku azotu. Jak informują przedstawiciele organizacji Krakowski Alarm Smogowy, przeciętnie mieszkaniec stolicy Małopolski rocznie wdycha ilość benzo(a)pirenu odpowiadającą wypaleniu 2500 papierosów. Miasto prowadzi aktywną walkę z tym problemem, m.in. zachęcając krakowian do rezygnacji z pieców węglowych. Na jakość powietrza składa się szereg przyczyn — piece, źródła komunikacyjne, a także źródła przemysłowe. Można się spodziewać, że około roku 2020 będzie wyraźny efekt poprawy tego stanu, natomiast nawet wtedy nie będzie można mówić o całkowitej likwidacji problemu zanieczyszczenia — mówi Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury.
W tym kontekście niezwykle pozytywnym zjawiskiem jest rosnąca popularność „zielonych budynków”. Głównymi założeniami inwestorów takich obiektów jest dbanie o środowisko oraz o komfort pracy pracowników. Dzięki zastosowanym w nim rozwiązaniom, emitują mniejsze ilości dwutlenku węgla oraz pozwalają na redukcję zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Inwestorzy często zapewniają również miejsca postojowe dla rowerów oraz szatnie z prysznicami. Dodatkowo, niektóre inwestycje wyposaża się w specjalne miejsca ładowania pojazdów niskoemisyjnych LEV (Low-Emitting and Fuel-Efficient Vehicle). Na takie rozwiązanie zdecydował się np. nowy krakowski inwestor biurowy UBM w powstającym budynku Alma Tower.
Artykuł stanowi fragment raportu „Architektura Transakcje Inwestycje. Podsumowanie roku 2012 na rynku biurowym”, wydanego przez zespół e-biurowce.pl. Pełna wersja publikacji na stronie portalu tutaj
Zespół portalu e-biurowce.pl
- 1
- 2