Przez Polskę w ostatnich dniach przetacza się fala upałów – temperatury osiągają ponad 30 stopni. Praca w biurze może być w takich warunkach uciążliwa, szczególnie jeśli pracodawcy i sami pracownicy nie zadbają odpowiednio o swój komfort i bezpieczeństwo. Temperatura w miejscu pracy wpływa na wydajność, samopoczucie i zdrowie pracownika – potwierdza Wojciech Dyląg, rzecznik prasowy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Krakowie. W skrajnych przypadkach może zagrażać życiu. Jeśli odbiega znacznie od optymalnej (komfortowej), powoduje, że praca staje się mniej efektywna, uciążliwa, a nawet szkodliwa dla zdrowia.
Woda i dieta
Wysokie temperatury wiążą się z dodatkowymi obowiązkami pracodawców. Po pierwsze, muszą oni zapewnić pracownikom odpowiednią ilość zimnych napojów. Mają one być dostępne w ciągu całej zmiany roboczej, w ilości zaspokajającej potrzeby pracujących. Napoje należy dostarczyć pracownikom podczas pracy na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia powyżej 25°C a także na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C – wyjaśnia Wojciech Dyląg. Eksperci radzą, aby w ciągu normalnego dnia wypijać około 1,5 litra wody dziennie, natomiast w czasie upałów – nawet 3 litry. Możemy jednak zastępować zwykłą wodę herbatą (niektórzy radzą dodać do niej soli, która zatrzymuje wodę w organizmie) lub wodą zmieszaną z dodatkami, np. cytryną i miętą. Warto również zadbać o swoją dietę i zamiast tłustych, ciężkich potraw wybierać lżejsze dania oraz owoce i warzywa, takie jak arbuzy czy ogórki, które mają w sobie dużo wody. W trakcie upałów apetyt jest zazwyczaj mocno osłabiony, jednak należy zadbać, aby posiłki były regularne.
Zbawienna klimatyzacja?
W biurze można radzić sobie z upałem dzięki zastosowaniu klimatyzacji. Jest ona jednak dość zdradliwa – duże różnice temperatur mogą doprowadzić do choroby. Specjaliści radzą, aby maksymalna różnica między temperaturą na zewnątrz a wewnątrz wynosiła około 6°C. Celem zapewnienia optymalnej temperatury, pracodawcy często decydują się na montaż urządzeń do wentylacji i klimatyzacji, należy jednak wówczas pamiętać, że koniecznym jest aby takie urządzenia utrzymywać w stałej sprawności i czystości. Strumień powietrza z tego typu urządzeń nie może powodować przeciągów oraz nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy pracownika – mówi Wojciech Dyląg. Ponadto pracodawca powinien zadbać o zabezpieczenie pomieszczenia i stanowiska pracy przed niekontrolowanym nagrzewaniem, na przykład stosując rolety czy żaluzje w oknach – dodaje. Na rynku pojawiły się również folie przeciwsłoneczne, które obniżają temperaturę i pozwalają na zachowanie odpowiedniej przepuszczalności światła.
Urlop podczas upałów
Pracodawca może wprowadzić dodatkowe przerwy lub skrócić czas pracy pracownikom. Tego typu działania nie mogą powodować obniżenia wynagrodzenia pracownika – podkreśla rzecznik OIP. Pracownicy mają prawo wymagać przeniesienia do chłodniejszego pomieszczenia, mogą również podjąć decyzję o wzięciu urlopu, jeśli temperatura jest na tyle wysoka, że może zagrażać zdrowiu.
Odpowiedzialność pracodawcy
Pracodawcy muszą pamiętać o obowiązkach względem zatrudnionych przez siebie osób, gdyż za nieprzestrzeganie przepisów grożą określone kary. Zgodnie z art. 283. § 1 Kodeksu pracy, kto, będąc odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny pracy albo kierując pracownikami lub innymi osobami fizycznymi, nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł. Mandat w kwocie od 1000 zł do 5000 zł może nałożyć inspektor pracy, z kolei górna granica zastrzeżona jest dla Sądu – wyjaśnia Wojciech Dyląg.
Pracownik, jeśli uważa, że jego prawa są łamane, może złożyć skargę do właściwego miejscowo Okręgowego Inspektoratu Pracy.