W ostatnim czasie popularnym sposobem przemieszczania się jest carpooling, czyli współdzielenie auta. Polega on na zwiększeniu liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodem. Idea carpoolingu powstała w latach pięćdziesiątych w celu zmniejszenia wydatków na paliwo (jego koszt dzieli się na liczbę pasażerów), a także w trosce o środowisko naturalne.
Na początku małe grupy lokalnych podróżujących umawiały się na wspólne dojazdy do szkoły, pracy, rzadziej na dalsze podróże. Dziś prężnie działa sieć portali, profili na facebooku, specjalnych systemów dających możliwość umówienia wspólnego przejazdu. W Polsce zainteresowanie carpoolingiem wzrosło razem ze wzrostem cen paliw kilka lat temu. Popularność i powszechność tej metody podróżowania sprawiła, że w Internecie oferowanych jest bardzo wiele „wolnych miejsc” w samochodach na różnych, nie tylko polskich trasach. Coraz łatwiej jest znaleźć przejazd na konkretnej trasie, w dogodnym terminie i w niskiej cenie.
Ostatnimi czasy inicjatywe carpoolingu zaczęły podejmować firmy i centra biznesowe. Przeprowadzono badania, z których wynika, że nieco ponad połowa pracowników tych ośrodków wyraziła chęć korzystania z takiego sposób dotarcia do pracy czy to jako pasażer, czy kierowca. Co więcej, respondenci oprócz oszczędności finansowej za duży atut uważają potencjalny kontakt w czasie podróży z innymi pracownikami, a także nawiązywanie nowych znajomości. W odpowiedzi na głosy pracowników, w jednym z warszawskich kompleksów biurowych wdrożono platformę, umożliwiającą w prosty sposób umawianie wspólnych przejazdów do i z pracy.
Wraz z rozwojem carpoolingu na całym świecie pojawiają się duże udogodnienia dla tego sposobu podróżowania. Jednym z nich jest stosowany m.in. w USA, Kanadzie, Norwegii, , a i coraz częściej także w Polsce, pas dla pojazdów z wieloma pasażerami, tzw. HOV (ang. High-occupancy vehicle lane). Z pasu tego typu mogą korzystać jedynie pojazdy przewożące, zależnie od lokalnych ustaleń, trzy, cztery lub więcej osób. Czasem funkcję HOV jako dodatkową pełnią tzw. buspasy. Pierwsze w Polsce pasy dla pojazdów z wieloma pasażerami powstały w Rzeszowie. W 2012 roku niektóre odcinki buspasów w mieście zostały dodatkowo oznaczone „1+2”. Oznaczało to, że mogą się nimi poruszać oprócz busów, taksówek i służb porządkowych także kierowcy wiozący co najmniej dwójkę pasażerów.
Jak w najbliższym czasie trend carpoolingu rozwinie się w Polsce i czy ekonomiczny, a zarazem ekologiczny sposób podróżowania stanie się jeszcze bardziej powszechny wśród nie tylko osób prywatnych, ale także pracowników firm, zapewne dowiemy się niebawem.