Wygląd i organizacja biura są istotne dla 59 proc. osób w wieku 26-35 lat i dla 67 proc. osób w przedziale 36-45 lat, jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Mikomax Smart Office wśród pracowników sektora usług dla biznesu w Polsce. Jednak pomieszczenia, w których obecnie pracują, nie spełniają ich wymagań – jedynie co piąty respondent uznał, że jego biuro sprzyja efektywnej pracy, a aż 85 proc. osób twierdzi, że mogłoby one lepiej odpowiadać na ich zawodowe potrzeby. Tylko 15-16 proc. pracowników przebadanych przez Mikomax Smart Office wskazuje, że ich biuro sprzyja efektywności. Jedynie co trzeci przyznaje, że stwarza ono przyjemne środowisko pracy – potwierdza Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor Marki Mikomax Smart Office.
Potrzeby użytkowników biur
Nowoczesne biurowce zachwycają zastosowanymi w nich rozwiązaniami, energooszczędnością i architekturą. Coraz częściej inwestorzy decydują się również na modernizację obiektów starszych, które pozostają w tyle za nowymi projektami. Nieustannie pojawiają się nowe trendy w sferze aranżacji wnętrz biurowych, ale wciąż widoczne jest zapotrzebowanie na powierzchnie lepiej dopasowane do wymagań użytkowników, odpowiadające na wyzwania technologiczne i biznesowe, a także pozwalające na maksymalizację efektywności pracy. Uwidacznia się to m.in. w branży BPO/SSC, która stanowi procentowo coraz pokaźniejszą grupę najemców biurowych w Polsce.
Firmy z sektora nowoczesnych usług biznesowych są nastawione na ciągłą poprawę efektywności swoich działań. Badanie Mikomax Smart Office pokazuje, że obszarem, który może być źródłem wielu korzyści dla centrów usług są inwestycje w najwyższej jakości środowisko pracy. Sektor może stać się innowatorem i promotorem pozytywnych zmian dla całego polskiego rynku biurowego – zauważa Paweł Panczyj, Dyrektor Zarządzający ABSL.
Efektywne biuro
Jak więc odpowiedzieć na współczesne wyzwania związane z aranżacją powierzchni biurowych? W nowoczesnych firmach, choć wciąż największą część zadań wykonujemy samodzielnie, dużą rolę odgrywa współdziałanie. Pracę koncepcyjną zespołową uznaje za ważną 58 proc. młodszych i 76 proc. starszych ankietowanych. Możliwość uczenia się od innych jest wartością dla około 70 proc. badanych. Istotne stają się więc odpowiednie przestrzenie do zadaniowych i nieformalnych spotkań, pracy w skupieniu czy telekonferencji – podpowiada Zuzanna Mikołajczyk.
Obecne w Polsce centra usług zazwyczaj charakteryzują się lepszym rozplanowaniem przestrzeni niż biura zajmowane przez firmy z innych sektorów. Uwzględniają one pomieszczenia do pracy zespołowej i przestrzeń dogodną do swobodnego kontaktu między pracownikami różnych działów. Problemem jest jednak odpowiednie wyposażenie – nieergonomiczne krzesła czy źle dobrane biurka. Często pojawia się również kwestia niedostatecznego dostępu do światła dziennego. Nie bez znaczenia jest również organizacja przestrzeni open space, bardzo popularnej w centrach usług, która, jeśli jest źle zaaranżowana, prowadzi do utrudnień w pracy związanych m.in. z hałasem.
Obecnie wiele firm, zwłaszcza z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, potrzebuje elastycznej powierzchni biurowej, która umożliwi łatwe dopasowanie biura do potrzeb rozrastającego się przedsiębiorstwa - mówi Jakub Zagórski, Skanska Property Poland, dodając, że niezwykle istotne jest, aby w biurze istniała możliwość szybkiej reorganizacji przestrzeni, przy zachowaniu odpowiedniego komfortu, bezpieczeństwa i efektywności kosztowej.
Dobre biuro określane jest tym, jak efektywnie możemy w nim pracować. Mam nadzieję, że firmy w Polsce szybko to zrozumieją i nadrobią obecne zaległości – podsumowuje Zuzanna Mikołajczyk.