Biurowce i lotniska
Międzynarodowy charakter prowadzenia biznesu zakłada konieczność dobrej komunikacji. Polska usytuowana jest w bardzo dogodnej lokalizacji, w centrum Europy, na przecięciu wielu szlaków inwestycyjnych. Między innymi dzięki temu położeniu, po zmianie ustrojowej, stała się jednym z liderów biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Komunikacja międzynarodowa w znacznej mierze opiera się na transporcie lotniczym, który jest kluczowy dla regionów ubiegających się o miano biznesowych. Miasta, chcąc przyciągnąć zagraniczny kapitał, muszą inwestować w jego rozwój.
Ma to również bardzo duży wpływ na sektor nieruchomości biurowych, który jest uzależniony od atrakcyjnej lokalizacji i dobrej komunikacji. Dla potencjalnych najemców często kluczowym jest fakt, czy ich klienci i partnerzy biznesowi będą mogli w dogodny sposób dotrzeć do ich siedziby.
Posiadanie dużych lotnisk może być jednym z głównych czynników decydujących o tym, czy miasto zyska miano biznesowego. Wpływa również pozytywnie na rozwój okolicznych terenów oraz ich rozbudowę. Inwestorzy coraz chętniej decydują się na budowę obiektów biurowych w sąsiedztwie portów lotniczych.
Trend ten jest bardzo popularny na Zachodzie Europy. W Polsce przykładem może być nowy projekt miasteczka biznesowego w okolicy Lotniska Chopina w Warszawie - Chopin Airport City. Potencjał tego typu inwestycji dostrzegł także Gdańsk, informując o rozwoju nowej dzielnicy biznesu w mieście – Airport City, usytuowanej w sąsiedztwie Gdańskiego Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.
8 mln pasażerów rocznie
W Krakowie zlokalizowane jest jedno z najbardziej istotnych lotnisk w kraju - Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice, obsługujący międzynarodowy ruch pasażerski.
Obecnie trwa proces przygotowania Kraków Airport do przebudowy. Już na wiosnę rozpocznie się inwestycja, w ramach której terminal pasażerski zostanie rozbudowany i zmodernizowany. Plany zakładają również przebudowę układu komunikacyjnego oraz budowę przystanku kolejowego.
Obecny międzynarodowy terminal ma zostać rozbudowany i powiększony o nową część. Inwestycja zakończy się w 2015 roku, pozwalając na znaczne zwiększenie przepustowości. W godzinie szczytu terminal obsłuży 1 800 pasażerów w przylotach i 1 800 pasażerów w odlotach. Sumarycznie oznacza to roczną przepustowość na poziomie 8 mln pasażerów. Rozbudowa oznacza także zwiększenie powierzchni użytkowej, która wyniesie ponad 56 000 mkw.
W ramach tej inwestycji powstanie również piesza kładka o długości 110 metrów, łącząca terminal z przystankiem kolejowym. Generalnym wykonawcą tej części inwestycji została włoska firma Astaldi, która złożyła w przetargu ofertę na kwotę 368 884 829,66 zł brutto. Oprócz rozbudowy terminala i budowy kładki odpowiadać ona będzie za przebudowę układu komunikacyjnego. Celem jest usprawnienie ruchu drogowego w okolicy lotniska. Projekt ma zostać zintegrowany z zewnętrznym układem komunikacyjnym tworzonym przez autostradę A4, drogę wojewódzką nr 774, linię kolejową Kraków – Mydlniki – Balice i w przyszłości tzw. Trasę Balicką.
Inwestycja ma zostać sfinansowana z obligacji wyemitowanych przez Bank Pekao SA oraz funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego. Łącznie wartość budowy i modernizacji terminalu oraz przebudowa układu komunikacyjnego została oszacowana na 330,6 mln zł netto.
Lepsza komunikacja
We współpracy z PKP PLK powstać ma nowy przystanek kolejowy w pobliżu terminala, który zapewnić ma dobrą komunikację pasażerów z centrum miasta. W ramach tej części inwestycji zbudowany zostanie końcowy przystanek szynobusu usytuowany na tyłach parkingu wielopoziomowego, dysponujący powierzchnią użytkową około 2 000 mkw. Budowa rozpocznie się we wrześniu 2013 roku i zakończy w II kwartale 2014 roku. Wartość projektu szacowna jest na około 15 mln zł netto.
Kraków Airport zadba również o poprawę standardu obsługi statków powietrznych, poprzez rozbudowę dróg kołowania Alfa, Bravo, Golf i Fokstrot oraz poszerzenie drogi kołowania Charlie. Generalnym wykonawcą tej części inwestycji zostało Konsorcjum Firm Max Bögl, które zaoferowało swoje usługi za kwotę 161 475 184,63 brutto. Dodatkowo firma zajmie się rozbudową płyty postojowej o kolejne miejsca dla samolotów.
Koszty przebudowy dróg kołowania oraz rozbudowy płaszczyzn postojowych wycenione zostały na 247,8 mln zł netto.
Można spekulować, czy Kraków, tak jak Warszawa i Gdańsk, zagospodaruje okolice lotniska w Balicach i stworzy projekt miasteczka biznesowego. Takie rozwiązanie stanowiłoby dla sektora biurowego dużą szansę, prowadząc do wzrostu podaży powierzchni biurowej na krakowskim rynku.