Czym jest kolor i czy może na nas oddziaływać?
Kolor jest widzialną falą świetlną, która odbija się od przedmiotu, na który patrzy człowiek. Wpada do naszego oka, a następnie jako impuls przepływa do naszego mózgu. To właśnie wtedy powstaje nam wrażenie koloru. Na kolor możemy spojrzeć pod kątem trzech aspektów: fizycznego, fizjologicznego i psychologicznego. Możemy powiedzieć, że kolor na nas działa fizycznie i fizjologicznie, ponieważ wywołuje określone reakcje, na przykład czerwony kolor tak nas pobudza, że podnosi nam się ciśnienie krwi, częściej mrugamy powiekami, czasami zaczyna nam bić szybciej serce. Kolory w sensie działania psychologicznego, wpływają na nasz nastrój, na przykład kolory niebieski i zielony za sprawą tego, że mają fizycznie krótszą falę świetlną, działają uspokajająco.
Który zatem kolor pobudza pracownika do działania?
To wszystko zależy jaką pracownik ma funkcję. Dla osób, które pracują z liczbami, np. w Excelu i są typowo ścisłymi umysłami, dobrym kolorem będzie żółty. Dlatego, że pobudza lewą półkulę mózgu, która odpowiedzialna jest za logikę, myślenie, kojarzenie, zapamiętywanie. Jeśli mówimy o biurze agencji kreatywnej to na urządzenie miejsca burzy mózgów są dwie koncepcje. Pierwsza to stworzenie zupełnie neutralnego miejsca zachowanego w kolorystyce szarości. Takie pomieszczenie nie ogranicza wyobraźni, żadne elementy nie będą też absorbować i odciągać uwagi. Drugim wyjściem jest wykreowanie miejsca pełnego zdecydowanych kolorów, najlepiej trzech podstawowych: niebieskiego, czerwonego i żółtego. Można do tego dodać kolejne kolory dopełniające, czyli pomarańczowy, fioletowy i zielony. Taki mix kolorów spowoduje, że pracownicy przebywając w pomieszczeniu będą bardziej pobudzeni w sposób kreatywny. Do tego można stworzyć specjalną kompozycję, z różnych kształtów - kół, które wyciszają, kwadratów i trójkątów, które mają ostre krawędzie i proste kąty – spowodują one, że kreatywność zostanie mocno pobudzona.
Jeśli potrzebujemy wyciszenia, skupienia to jaką barwę powinniśmy wybrać?
W biurze kolory działają na nas z każdej strony. Jeśli biuro jest bardzo ciemne, położone po stronie północnej, gdzie dociera, stosunkowo, mało naturalnego światła warto w takim biurze zastosować jaśniejsze kolory. Po to, żeby było przyjemniej, ciekawiej, jaśniej. W otoczeniu jasnych, nasyconych kolorów rozwijamy się szybciej i lepiej pracujemy. Być może osoba pracująca ze słowem potrzebuje koloru białego w swoim pokoju, żeby lepiej się skupić. Aczkolwiek biały nie jest dobrym wyborem, ponieważ mocno odbija światło i może tworzyć nieprzyjemne porażenie dla oka, szczególnie w słoneczny dzień. Idealnym kolorem dla osoby na takim stanowisku będzie szary.
Jaki kolor odpowiada za naszą kreatywność?
Na kreatywność wpływa kolor fioletowy. Stymuluje prawą półkulę mózgową – czyli tę odpowiedzialną za wyobraźnię przestrzenną oraz myślenie abstrakcyjne. To jest ta część, w której znajdują się pokłady twórczości, które ten kolor bardzo pobudza. Ważną kwestią jest odcień. Mocno nasycone, ciemne kolory na dłuższa metę nie będą dobrze wpływać na pracowników. Chyba, że w biurze jest możliwość wydzielenia pokoju, służącego do pobudzenia kreatywności pracowników, np. sala konferencyjna.
- 1
- 2