Coworking powoli zyskuje na popularności na polskim rynku. Czy w najbliższym czasie należy się spodziewać dynamicznego rozwoju przestrzeni coworkingowej w Polsce? Jeśli tak, to dlaczego.
Coworking nie jest już nowym pojęciem, jednak w Polsce dopiero od niedawna nabrał większego znaczenia dla przedsiębiorców poszukujących swojego miejsca do pracy. Czy w Polsce czeka nas dynamiczny rozwój tej przestrzeni? Na pewno będą powstawały takie miejsca, ale o intensywności rozwoju w tym momencie trudno jest mi się wypowiadać. Czas pokaże.
W Stanach Zjednoczonych, skąd wywodzi się samo pojęcie coworking, oraz na zachodzie Europy, głównie w wielkich miastach, przestrzeń coworkingowa cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. W Polsce również możemy dostrzec rosnące zainteresowanie, na co wskazują liczby. Aktualnie mamy prawie 200 biur, a jeszcze kilka lat temu mogliśmy policzyć je na palcach jednej ręki. Uważam, że wzrost popularności coworkingu związany jest z samą ewolucją tego pojęcia na przestrzeni lat. Dziś, myśląc o coworkingu, nie widzimy tylko przestrzeni do pracy. Zwracamy uwagę na towarzyszący jej pakiet usług dodatkowych oraz społeczność, jaką tworzą.
Warto w tym miejscu wspomnieć o kolejnym trendzie związanym z coworkingiem. Popularność na świecie zyskują miejsca, które łączą przestrzeń mieszkalną z miejscem pracy. Przykładami takich miejsc są: We work, który działa w wielu miejscach na świecie m.in. w Nowym Jorku, Londynie, Sydney oraz Clipster istniejący od zeszłego roku w Gdańsku. Takie połączenie colivingu z coworkingiem to idealne rozwiązanie dla młodych, dynamicznych i przedsiębiorczych osób, którzy chcą zarówno rozwijać startup, bądź dopiero spróbować swoich sił w biznesie, jak i tworzyć społeczność, która jemu sprzyja.
Coraz częściej biura coworkingowe są tworzone w centrach handlowych. Czy trend ten będzie się umacniał, a może jednak rynek zdominują powierzchnie tworzone m.in. w biurowcach lub kamienicach?
To wszystko zależy od oferty, jaką przygotują klientom centra handlowe. W coworkingu ważne jest nie tylko samo miejsce, gdyż równie dobrze można byłoby pracować w domu bądź kawiarni. Klient zainteresowany coworkingiem, oprócz samej przestrzeni do pracy oczekuje pakietu usług, które będą mu towarzyszyły m.in. sale spotkań, sprzęt wielofunkcyjny, strefy relaksu. W biurowcach czy kamienicach takie przestrzenie łatwiej jest zorganizować. Ważne tu jest także postrzeganie przestrzeni w pewnych kategoriach. Centra handlowe większości kojarzą się jednak z handlem, rozrywką i relaksem, biurowce natomiast z biznesem. Dlatego osoby/firmy zainteresowane rozwijaniem swojego biznesu, którym zależy na kontaktach z innymi firmami, przyjmowaniu klientów oraz spotkaniach z partnerami biznesowymi czy też inwestorami, będą bardziej skłonni do wybrania oferty coworkingowej oferowanej przez biurowce czy kamienice.
Freelancerzy, start-upy oraz mikroprzedsiębiorcy – to te podmioty są głównymi użytkownikami przestrzeni coworkingowych. Czy jest jeszcze inna grupa, która korzysta z tego typu powierzchni?
Freelancerzy, start-upy oraz mikroprzedsiębiorstwa to na pewno najsilniejsza grupa zainteresowana coworkingiem. Coworking jest tańszą alternatywą dla wynajmu powierzchni biurowej, a dla przedsiębiorców rozwijających swój pomysł/firmę koszty mają duże znaczenie. Coworking jest także idealnym rozwiązaniem dla studentów czy osób, którzy nie mają jeszcze swojego pomysłu na życie, ale posiadają dużo zapału i chęci, żeby spróbować swoich sił w biznesie. Jest to idealne miejsce na poznanie nowych ludzi, wymianę doświadczeń oraz rozwój czy weryfikację swoich pomysłów.
Co jeszcze, obok standardowego pakietu m.in. stanowiska pracy, dostępu do internetu, sprzętu, a także zaplecza socjalnego, powinna zaoferować przestrzeń coworkingowa, aby wyróżnić się na tle innych?
Tak, jak już wspomniałam coworking nie powinien być tylko przestrzenią. Bardzo ważne jest zbudowanie społeczności oraz stworzenie przestrzeni do networkingu. W Starterze organizujemy wiele eventów tematycznych oraz luźne spotkania, które sprzyjają wymianie doświadczeń. Spotkania te są dostępne dla wszystkich naszych Najemców. Istotne jest również zapewnienie przestrzeni do spotkań z klientami oraz stref relaksu. Dla wielu klientów znaczenie ma możliwość zarejestrowania firmy pod danym adresem, całodobowy dostęp przestrzeni biurowej oraz dostępność miejsc parkingowych.
Z jakich udogodnień mogą korzystać podmioty, które zdecydują się na z korzystanie z oferty coworkingowej w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER?
W Starterze, oprócz miejsca do pracy (wyposażonego w meble, sprzęt komputerowy oraz telefon), z którego mogą korzystać 24h/7, klienci mogą zarejestrować firmę pod naszym adresem, korzystać z wyposażonej kuchni i darmowej kawy oraz z salki do spotkań dostępnej na przestrzeni coworkingu. Dodatkowo, do ich dyspozycji są dedykowane strefy relaksu, w tym innowacyjny Crazy Room. Klienci korzystający z coworkingu w Starterze mogą brać udział w szkoleniach, które oferujemy. Spotkać się z wykwalifikowanymi doradcami.
Naszą ideą jest budowanie społeczności, dlatego tak jak wspomniałam wcześniej, organizujemy liczne eventy i spotkania networkingowe, które stwarzają przestrzeń do rozwoju, dają możliwość poznania innych firm oraz ułatwiają kontakt z potencjalnymi klientami czy inwestorami. W naszej ofercie, obok dedykowanych miejsc pracy, mamy również wynajem stanowisk pracy na godziny (Hot desk). Z oferty tej może skorzystać każdy zainteresowany pracą w coworkingu.
Jak wynika z Global Coworking Survey 2015 dla 70 proc. osób korzystających z przestrzeni coworkingowych tzw. small talks stanowią istotę tego typu miejsc. Z kolei dla ponad 60 proc. kluczowe jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym. Co jest jeszcze istotne dla użytkowników tej powierzchni?
Na podstawie doświadczeń z naszymi klientami mogę stwierdzić, że dla większości z nich, oprócz aspektów wskazanych w pytaniu, ważne jest miejsce na spotkania z klientami i partnerami biznesowymi oraz dedykowane strefy relaksu. Takie wydzielone przestrzenie zapewniają kompleksowość oferty oraz zwiększają wydajność pracy przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Z punktu widzenia użytkowników coworkingu, którzy rozwijają swoją firmę czy też pomysł, istotne jest również wsparcie w promocji ich biznesu. W Starterze wspieramy naszych klientów wykorzystując do tego własne kanały promocji, gdyż sukces każdego z naszych klientów cieszy nas równie mocno jak nasz własny.
Dziękuję za rozmowę.